• Anonym (Kompisen)

    Psykakuten, orosanmälan

    Har en kompis som har ständig kontakt med psykologer, kuratorer och åker nästan en gång i månaden till psykakuten. Hon blev inlagd för självmordsförsök för nåt år sen men efter det har hon inte varit det.

    Hon kan vara världens finaste mamma till sina 3 barn. Men hon kan också vara motsatsen. Skriker, gråter och är hårdhänt mot barnen. Vet ju inte vad hon berättar för psyk men borde de inte reagera över att hon mår så pass dåligt och orosanmäla? Jag tror min kompis skulle behöva avlastning med barnen men är så rädd för att soc ska ta barnen ifrån henne. Pappan finns med i bilden men han jobbar jättemycket och är ärligt talat inte mycket bättre än henne.

    Gjorde en anonym orosanmälan en gång men det hände inget då och jag vågar inte göra det igen. Vill inte göra min kompis illa fler gånger.

  • Svar på tråden Psykakuten, orosanmälan
  • Södermannen

    "Psykakuten", jag har en del erfarenhet av den så kallade psykiatrin i Stockholm i alla fall. Piller, journaler och liten kompetens och även omsorg och att man bryr sig. Vissa verkar inte bry sig alls utan ser det som vilket jobb som helst.
    Anställningar inom det området bör inte göras utan att man är villig att investera ett visst mått  av att man bryr sig om den man har att göra med, har empati med patienten och engagemang. man kan inte sitta och agera som om personen är vem när personen i  fråga kanske går igenom en livskris.

  • Södermannen

    Jaha, nu skrev jag fel igen. Jag skriver fort och utan att läsa vad jag skrivit innan jag skickar det som svar. Får tänka på det hädanefter.

  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Kompisen) skrev 2020-12-12 11:13:53 följande:
    Nej, det är ju det hon inte får. Hon beskriver det som att de inte tar henne på allvar. Hon har inga psykoser eller missbruk så då skickas hon hem. Trots att hon känner att hon inte orkar mer.
    Hon behöver ju hjälp av psykolog, vårdcentralen kan ge remiss till psykolog eller psykoterapeut. Då betalar man bara vanlig patientavgift och högkostnadsskyddet gäller.
  • Södermannen
    TvillingmammaVästgöte skrev 2020-12-12 11:46:26 följande:
    Hon behöver ju hjälp av psykolog, vårdcentralen kan ge remiss till psykolog eller psykoterapeut. Då betalar man bara vanlig patientavgift och högkostnadsskyddet gäller.
    Säg det till träskallarna där. Dom agerar inte om det inte är någon som gått ut med yxa och markerar att nu är det allvarligt, på allvar.
    Dom tänker snålt vill jag påstå, man gör ingenting om det inte absolut måste göras en insats.
    Nån annan kanske skulle påstå att man inte agerar om inte behovet finns men  folk ser så illa många gånger tyvärr. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Södermannen skrev 2020-12-12 11:50:53 följande:
    Säg det till träskallarna där. Dom agerar inte om det inte är någon som gått ut med yxa och markerar att nu är det allvarligt, på allvar.
    Dom tänker snålt vill jag påstå, man gör ingenting om det inte absolut måste göras en insats.
    Nån annan kanske skulle påstå att man inte agerar om inte behovet finns men  folk ser så illa många gånger tyvärr. 
    Kvinnan måste vända sig till vårdcentral och säga att hon har djup ångest och vill ha samtalsterapi.
  • mari123
    TvillingmammaVästgöte skrev 2020-12-12 11:58:31 följande:
    Kvinnan måste vända sig till vårdcentral och säga att hon har djup ångest och vill ha samtalsterapi.
    Jag tänker att det verkar finnas en övertro på detta med samtalsterapi!? Det är f ö ngt som jag tror man går alltmer ifrån och som börjar bli omodernt!?........
  • TvillingmammaVästgöte
    mari123 skrev 2020-12-12 12:33:36 följande:
    Jag tänker att det verkar finnas en övertro på detta med samtalsterapi!? Det är f ö ngt som jag tror man går alltmer ifrån och som börjar bli omodernt!?........
    Jag har personligen mycket god erfarenhet av samtalsterapi. Det är inte omodernt, idag har alla Vårdcentraler och Husläkare i min stad en psykoterapeut eller psykolog knuten till sin mottagning och remitterar dit. För tio år sen hade de inte det. Sen är det säkert vissa regioner och mottagningar som föredrar medicinering, för terapi är dyrt. Om man får en bra terapeut är det väldigt givande och hjälper långsiktigt jämfört med medicinering som bara hjälper i stunden. Medicineringen tar ju bara bort Symptomen, man tittar då inte på orsaken till att man mår dåligt. Viktigt är ju förstås att terapeuten är utbildad och legitimerad.
  • mari123
    TvillingmammaVästgöte skrev 2020-12-12 13:22:53 följande:
    Jag har personligen mycket god erfarenhet av samtalsterapi. Det är inte omodernt, idag har alla Vårdcentraler och Husläkare i min stad en psykoterapeut eller psykolog knuten till sin mottagning och remitterar dit. För tio år sen hade de inte det. Sen är det säkert vissa regioner och mottagningar som föredrar medicinering, för terapi är dyrt. Om man får en bra terapeut är det väldigt givande och hjälper långsiktigt jämfört med medicinering som bara hjälper i stunden. Medicineringen tar ju bara bort Symptomen, man tittar då inte på orsaken till att man mår dåligt. Viktigt är ju förstås att terapeuten är utbildad och legitimerad.
    Nja jag tänkte väl inte närmast på medicinering utan moderna terapier som KBT och terapier som bygger på att se framåt och hitta sina styrkor istf att "älta"! Finns ju MÄNGDER med nya terapier idag och jag tror att en del finns inom landstinget. VISST kan det vara så att en och annan inte vet varför hen mår dåligt........men jag tror någonstans att de flesta har en rätt bra uppfattning om det!?
  • TvillingmammaVästgöte
    mari123 skrev 2020-12-12 13:28:58 följande:
    Nja jag tänkte väl inte närmast på medicinering utan moderna terapier som KBT och terapier som bygger på att se framåt och hitta sina styrkor istf att "älta"! Finns ju MÄNGDER med nya terapier idag och jag tror att en del finns inom landstinget. VISST kan det vara så att en och annan inte vet varför hen mår dåligt........men jag tror någonstans att de flesta har en rätt bra uppfattning om det!?
    Du tänker kanske på psykoanalys, det är ganska ovanligt idag. Jag gick  hos en psykodynamisk terapeut, det är en kortare terapiform där man inte gräver så djupt som i den traditionella psykoanalysen, den är nog inte så vanlig idag. Jag upplever att min terapi hjälpte mig att se framåt och se mina styrkor, jag förstod faktiskt  inte riktigt själv orsaken till mina problem. Det är lätt att man förtränger det som är jobbigt. 
Svar på tråden Psykakuten, orosanmälan