• Anonym (Grannkvinnan)

    Grannen som skriker

    Jag hör ofta min granne vara högljudd/skrika på sin sambo/flickvän. Ibland hör jag henne också men hon låter inte aggressiv, till skillnad från honom. Det är oftast svårt att urskilja ord men jag har hört honom skrika åt henne att hon är "dum i huvet" och han låter väldigt arg och anklagande.

    Jag har aldrig pratat med någon av dom mer än hejat i trappen. Henne har jag inte fått någon kontakt med, hon tittar bort/ner i marken om man möts. Jag har tänkt att jag kanske borde säga något till henne men nu var det länge sen jag såg henne (verkar inte röra sig så mycket ute).

    Jag tycker synd om henne och tycker att hon ska inte behöva ta sån skit. Vad skulle ni ha gjort?

  • Svar på tråden Grannen som skriker
  • Ignoramus

    Ring polisen nästa gång han skriker på henne. Man blev ju mörkrädd när man lyssnade på grannarnas reaktioner i Wilma-fallet.


    Anonym (Grannkvinnan) skrev 2020-12-13 19:19:44 följande:

    Jag hör ofta min granne vara högljudd/skrika på sin sambo/flickvän. Ibland hör jag henne också men hon låter inte aggressiv, till skillnad från honom. Det är oftast svårt att urskilja ord men jag har hört honom skrika åt henne att hon är "dum i huvet" och han låter väldigt arg och anklagande.

    Jag har aldrig pratat med någon av dom mer än hejat i trappen. Henne har jag inte fått någon kontakt med, hon tittar bort/ner i marken om man möts. Jag har tänkt att jag kanske borde säga något till henne men nu var det länge sen jag såg henne (verkar inte röra sig så mycket ute).

    Jag tycker synd om henne och tycker att hon ska inte behöva ta sån skit. Vad skulle ni ha gjort?


  • Anonym (Anonym)

    Kan du inte ringa på när du vet att hennes man inte är hemma och säga att du hört honom skrika på henne och att du bara ville kolla så att allt är okej.

    Har varit i liknande sits när mitt ex misshandlade mig, då var det en person som såg detta och kom fram och frågade om allt var okej. Jag är oerhört tacksam för det och att det finns människor som faktiskt bryr sig om främmande människor som råkar illa ut i den här onda världen.

  • Anonym (Grannkvinnan)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-12-13 19:32:35 följande:

    Kan du inte ringa på när du vet att hennes man inte är hemma och säga att du hört honom skrika på henne och att du bara ville kolla så att allt är okej.

    Har varit i liknande sits när mitt ex misshandlade mig, då var det en person som såg detta och kom fram och frågade om allt var okej. Jag är oerhört tacksam för det och att det finns människor som faktiskt bryr sig om främmande människor som råkar illa ut i den här onda världen.


    Jag tänkte på att sms:a henne men jag vet inte vad hon heter och hon är inte skriven på adressen. Det är bara hans namn och mobilnummer jag hittar på adressen.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Grannkvinnan) skrev 2020-12-13 19:38:08 följande:

    Jag tänkte på att sms:a henne men jag vet inte vad hon heter och hon är inte skriven på adressen. Det är bara hans namn och mobilnummer jag hittar på adressen.


    Ok men försätter han så tycker jag också att du ska ringa polisen. Kan ju handla om kvinnomisshandel, det finns många kvinnor som inte själva kan eller vågar kontakta polisen.
  • Anonym (Grannkvinnan)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-12-13 19:32:35 följande:

    Kan du inte ringa på när du vet att hennes man inte är hemma och säga att du hört honom skrika på henne och att du bara ville kolla så att allt är okej.

    Har varit i liknande sits när mitt ex misshandlade mig, då var det en person som såg detta och kom fram och frågade om allt var okej. Jag är oerhört tacksam för det och att det finns människor som faktiskt bryr sig om främmande människor som råkar illa ut i den här onda världen.


    Ah, du menar ringa på dörren. Jo förstås, det skulle jag kunna göra om jag ser honom gå hemifrån men det kan ju dröja. Jag kanske är feg men jag är rädd för att bli indragen. Jag har själv psykiska problem, viss paranoia och vill inte få problem med tanke på att vi är grannar.
  • Anonym (Grannkvinnan)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-12-13 19:47:37 följande:
    Ok men försätter han så tycker jag också att du ska ringa polisen. Kan ju handla om kvinnomisshandel, det finns många kvinnor som inte själva kan eller vågar kontakta polisen.
    Kan man ringa polisen anonymt om en sån sak?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Grannkvinnan) skrev 2020-12-13 19:50:12 följande:

    Kan man ringa polisen anonymt om en sån sak?


    Japp det kan man.
  • Anonym (Grannkvinnan)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-12-13 19:50:58 följande:
    Japp det kan man.
    Åker dom ut på det då? Men okej, då vet jag vad jag ska göra. Tack för svar.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Grannkvinnan) skrev 2020-12-13 19:53:01 följande:

    Åker dom ut på det då? Men okej, då vet jag vad jag ska göra. Tack för svar.


    Det beror på om de finner det allvarligt, men handlar det om misshandel så gör de det.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Grannkvinnan) skrev 2020-12-13 19:53:01 följande:

    Åker dom ut på det då? Men okej, då vet jag vad jag ska göra. Tack för svar.


    Det beror på om de finner det allvarligt, men handlar det om misshandel så gör de det.
  • Anonym (Grannkvinnan)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-12-13 19:54:40 följande:
    Det beror på om de finner det allvarligt, men handlar det om misshandel så gör de det.
    Psykisk misshandel är det ju men det "låter" inte som att han gör illa henne fysiskt av det jag hör. Sen kan man förstås befara att det kan komma att leda till det.
  • Anonym (Grannkvinnan)

    Tack för alla svar, jag ska ringa nästa gång. Tänker också att jag kan ringa kvinnojouren och rådgöra. Känner mig obehaglig till mods att jag inte agerat tidigare :(

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Grannkvinnan) skrev 2020-12-13 20:00:34 följande:

    Psykisk misshandel är det ju men det "låter" inte som att han gör illa henne fysiskt av det jag hör. Sen kan man förstås befara att det kan komma att leda till det.


    Psykisk misshandel är ju en form av misshandel också, men tror inte att det är olagligt tyvärr. Men hursomhelst så låter det som en destruktiv relation och min erfarenhet är att psykisk misshandel ofta leder till fysisk misshandel.

    Han skulle behöva hjälp för sin aggression. Sådana män är farliga.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Grannkvinnan) skrev 2020-12-13 20:08:41 följande:

    Tack för alla svar, jag ska ringa nästa gång. Tänker också att jag kan ringa kvinnojouren och rådgöra. Känner mig obehaglig till mods att jag inte agerat tidigare :(


    Ja gör det.
Svar på tråden Grannen som skriker