• Mon 14 Dec 2020 09:28
    2212 visningar
    32 svar
    32
    2212

    Ohms lag - hjälp!

    Jag vill ta reda på hur länge ett bilbatteri kommer räcka till en hästhage. Visst bör ett lägre motstånd på tråden göra att batteriet håller längre? Jag skulle dock vilja räkna ut hur olika trådar (med olika motstånd) påverkar batteriets "livslängd" innan det behöver laddas upp igen. Hur går jag tillväga?

    Detta vet jag:

    Batteriets spänning = 12 V
    Trådens motstånd = 0,35 ohm/m

    Hagen är ca 600 m men jag använder 2 trådar, räknas man 1200 m då? De är ihopkopplade.

  • Svar på tråden Ohms lag - hjälp!
  • Mon 14 Dec 2020 12:16
    #21

    Inte farlig, men otäckt!
    Dra aldrig upp jordspettet utan att koppla bort batteriet först.
    Jag tänkte rätta till jordspettet en gång och glömde att koppla bort batteriet, det är den kraftigaste smäll jag fått!

  • Mon 14 Dec 2020 12:18
    #22
    hemligemollgan skrev 2020-12-14 12:16:59 följande:

    Inte farlig, men otäckt!
    Dra aldrig upp jordspettet utan att koppla bort batteriet först.
    Jag tänkte rätta till jordspettet en gång och glömde att koppla bort batteriet, det är den kraftigaste smäll jag fått!


    Usch det låter verkligen otäckt... 
  • Mon 14 Dec 2020 12:22
    #23
    anonym170718 skrev 2020-12-14 12:18:30 följande:
    Usch det låter verkligen otäckt... 
    Ditt aggregat ger mellan 6300-9900volt men det är en så kort urladdning att det är ofarligt.
  • Mon 14 Dec 2020 12:26
    #24

    Det är väl ingen som har sagt det än, men ett bilbatteri är väl inte det mest idealiska i sammanhanget? Bilbatterier är ju gjorda för att leverera stark ström under en väldigt kort tid (dvs. när man startar bilen). Det finns något som heter Fritidsbatteri eller liknande, som är mer tänkta för permanent drift.

    Jag vet inte om det gör någon skillnad i praktiken, har aldrig testat. Håller mig mest till AA-batterier själv.

  • Mon 14 Dec 2020 12:31
    #25
    Fontana skrev 2020-12-14 12:26:50 följande:

    Det är väl ingen som har sagt det än, men ett bilbatteri är väl inte det mest idealiska i sammanhanget? Bilbatterier är ju gjorda för att leverera stark ström under en väldigt kort tid (dvs. när man startar bilen). Det finns något som heter Fritidsbatteri eller liknande, som är mer tänkta för permanent drift.

    Jag vet inte om det gör någon skillnad i praktiken, har aldrig testat. Håller mig mest till AA-batterier själv.


    För dessa aggregat är det bästa ett batteri med många Ah.(amperetimmar)
    Då slipper man byta batteri så ofta.
  • Mon 14 Dec 2020 12:40
    #26

    Skulle trådens motstånd göra någon skillnad på hur länge batteriet räcker så vill du isåfall ha högre motstånd i den. Högre motstånd = lägre ampere = mindre förbrukning.

    Jag gör antagandet att det inte kommer att vara särskilt ofta kretsen sluts vilket gör att förbrukningen under den korta tiden är ganska ointressant. Det som spelar någon praktisk roll är aggregatets förbrukning i viloläge.

    Anslut aggregatet till batteriet och koppla anläggningen som du har tänkt ha den när den är i drift. Slå på aggregatet och mät hur mycket ström som går från batteriet. Då får du en klar bild över förbrukningen i viloläge och kan därifrån räkna ut hur länge batteriet räcker.

  • Mon 14 Dec 2020 12:40
    #27
    Fontana skrev 2020-12-14 12:26:50 följande:

    Det är väl ingen som har sagt det än, men ett bilbatteri är väl inte det mest idealiska i sammanhanget? Bilbatterier är ju gjorda för att leverera stark ström under en väldigt kort tid (dvs. när man startar bilen). Det finns något som heter Fritidsbatteri eller liknande, som är mer tänkta för permanent drift.

    Jag vet inte om det gör någon skillnad i praktiken, har aldrig testat. Håller mig mest till AA-batterier själv.


    Det är kanske egentligen inget bilbatteri jag har, utan detta (art.nr 80-100):

    www.biltema.se/bil---mc/bilbatterier/bilbatterier/underhallsfritt-batteri-2000028593
  • Mon 14 Dec 2020 14:34
    #28
    Fontana skrev 2020-12-14 11:59:19 följande:
    Du har inte riktigt koll på nollorna i alla fall: 35 000 timmar är ungefär 1400 dygn (vilket skulle bli ungefär 4 år).
    Helt rätt, slarvigt räknat av mig. Eller rättar sagt, slarv när jag lästa av miniräknare.

    Tur att du dubbelkollade. Även om uträkning i sig var totalt irrelevant kopplat till frågeställningen


  • Anonym (Man49­)
    Mon 14 Dec 2020 22:42
    #29

    Var du har batteriet placerat spelar roll

    Kyla eller Värme

  • Tue 15 Dec 2020 07:40
    #30

    Ett elstängselaggregat skickar ut en viss laddning i korta pulser, exempelvis 3 joule, som detta: 

    www.delaval.com/sv/elstangsel/elstangselaggregat/nataggregat/elstangselaggregat-30m/

    Laddningen bör vara konstant oavsett längt på tråd, men det som händer är att laddningen i tråden bli svagare ju längre tråden är. Alltså drar aggregatet inte mer ström med längre tråd, men effekten blir svagare längre från aggregatet. 

    Om du har en lång tråd behöver du ett kraftigare aggregat med starkare pulser, och detta kommer då dra mer ström. 

  • Tue 15 Dec 2020 12:47
    #31
    Fagerlund skrev 2020-12-15 07:40:09 följande:

    Ett elstängselaggregat skickar ut en viss laddning i korta pulser, exempelvis 3 joule, som detta: 

    www.delaval.com/sv/elstangsel/elstangselaggregat/nataggregat/elstangselaggregat-30m/

    Laddningen bör vara konstant oavsett längt på tråd, men det som händer är att laddningen i tråden bli svagare ju längre tråden är. Alltså drar aggregatet inte mer ström med längre tråd, men effekten blir svagare längre från aggregatet. 

    Om du har en lång tråd behöver du ett kraftigare aggregat med starkare pulser, och detta kommer då dra mer ström. 


    Men hur påverkas det av trådets motstånd? Ska jag välja en tråd med högt eller lågt motstånd? 
  • Tue 15 Dec 2020 13:09
    #32
    anonym170718 skrev 2020-12-15 12:47:41 följande:
    Men hur påverkas det av trådets motstånd? Ska jag välja en tråd med högt eller lågt motstånd? 
    Använd en för elstängsel avsedd tråd, skillnaderna är till största del estetiska eller så är hållfastheten olika.
    Till stora hästhagar brukar de lite tjockare repen vara populära.
Svar på tråden Ohms lag - hjälp!