• Tue 15 Dec 2020 14:19
    964 visningar
    26 svar
    26
    964

    18 år och gravid

    Hej, som det står i titeln är jag 18 år och gravid. Jag går sista året på gymnasiet och kommer hinna gå ut gymnasiet och ha 3 månader till godo innan förlossning kommer även fyllt 19. Jag har jobb som timvikarie. Jag bor med min pojkvän i en etta (40 kvm). Pojkvännen vilken jag är förlovad med är 20, vi har ett stabilt förhållande. Vi har varit tillsammans i 4 år. Han får in ca 7 000 - 10 000 varje månad. Och jag ca 4 000 - 6 000. Jag känner mig redo mentalt, men vet verkligen inte vad jag ska göra. Abort eller behålla?

    Skulle uppskatta om någon kan berätta om deras erfarenhet som ung mamma. Vad jag bör tänka på om jag vill behålla?

  • Svar på tråden 18 år och gravid
  • Tue 15 Dec 2020 18:03
    #4

    Vi har nu räknat på det och ungefär såhär kommer se ut rent ekonomiskt. Vi kommer förhoppningsvis köra med tygblöjor och handlar det mesta second hand. 

    INKOMSTER
    Föräldrapenning: 5 200 kr, efter skatt
    Barnbidrag: 1 250 kr 
    Inkomst pojkvän: Ca 11 000 kr, efter skatt
    Extra jobb: ca 4 000 kr, efter skatt
    Totalt: 21 500 kr

    UTGIFTER 
    Hyra, wifi, mobil osv: 6 312 kr
    Mat: 3 500 kr
    Barnförsäkring: Ca 150 kr
    Övrigt (kläder, hygien, m.m): 1 000 kr
    Totalt kvar: 10 438 kr 

    Är detta rimliga utgifter? Är där något vi saknar? Vi båda är med medvetna om att det kommer vara otroligt tufft (lätt att säga nu). 

  • Tue 15 Dec 2020 18:09
    #5

    Glömde att säga att detta kommer till barnet är 1 år till max 2. Killen kommer få betydligt med i inkomst och vi kommer flytta till större. 

  • Tue 15 Dec 2020 18:32
    #8
    Friger skrev 2020-12-15 18:12:59 följande:
    Tycker du ligger lite lågt på försäkring, kläder och hygien. En post med övriga räkningar a 1.000kr som är blandade räkningar som alltid har en tendens till att komma.

    Sen skulle jag vilja se en post: Diverse oförutsett 2.000kr som är ett sparande den dag något skiter sig. Sånt är bara en tidsfråga.

    I övrigt ser det bra ut! :)

    Jag var yngre än dig när jag blev pappa första gången. Ungens morsa ännu yngre. Sen blev jag ensamstående pappa. Var tufft som fan. Men det gick. Nu har jag ungar så det dräller om dom. Man tar en annan väg. Svårare än så är det inte.
    Okej! tack för hjälpen. 
  • Tue 15 Dec 2020 18:33
    #9
    Griseknoen35 skrev 2020-12-15 18:12:49 följande:

    Jag tycker att det låter som att ni har en bra plan. Vill ni ha barnet så behåll, det kommer bli lite tufft för er i början till ni har lite mer i inkomst men som du skriver i nästa inlägg så är det ju en kort period bara. Jag fick också barn som 18 och 2 första åren va riktigt tuffa men sen blev det mycket bättre.
    Tack!
  • Tue 15 Dec 2020 21:47
    #12
    Jemp skrev 2020-12-15 21:10:06 följande:
    Var kom pojkvännens löneförhöjning ifrån? Först skrev du 7-10 000?

    Är det ditt extra jobb? Du kan inte både jobba och ta ut full föräldrapenning. Självklart kan du jobba deltid, men inte ta fp samma dagar.

    Ni ligger lågt på matkontot, även om det kan gå. Likaså på kläder till er alla tre.

    Jag hade stolpat upp hyra, wifi osv till specifika delar så ni har koll. Ingår hemförsäkring och el där?

    Transport? Inga hobbys? Fordon? Djur? Lån? Akassa/fackavgift? Hur mycket planerar ni spara?

    Klarar ni er idag ekonomiskt kan ni säkert klara er med ett barn. Eller får du pengar av dina föräldrar nu?

    Vad får dig att överväga abort? Bara ekonomin eller annat? Jag är inte ute efter att övertala åt något håll, men om du inte vill svara så fundera för egen del.

    Hur fungerar ekonomin när pappan är föräldraledig?
    Trodde det låg på 7 000 - 10 000 men det ligger på 11 000. Har nu höjt både kläder och mat. Det ingår el och hemförsäkring och summan på wifi osv har varit samma i 2 år och kommer hålla sig samma till vi ändrar. I dagsläget har vi varken djur, fordon, lån, Akassa/fackavgift. Vi klarar oss bra i nuläget med de pengar vi får in. Vi får inga pengar av föräldrar. Jag överväger abort eftersom jag är så ung och det inte var detta jag planerade samt oron över ekonomin. Vi vet i läget inte hur det blir med uppdelningen av föräldraledigheten.. 

    Jag får kolla upp hur det blir med föräldrapenning och jobb. Tack för du sa det. 
  • Tue 15 Dec 2020 21:50
    #13
    Fjäril kär skrev 2020-12-15 21:29:09 följande:

    Jag tycker att ni definitivt måste ha ett buffertkonto för oförutsedda utgifter. Ni vet inte vilket barn ni får och specialkostnader kan gräva djupa hål i ekonomin.

    Ska ni ha tygblöjor krävs det i princip fri tillgång till en tvättmaskin. Det kräver ganska mycket jobb. Har ni egen eller är det tvättstugan? Är ni dessutom beredd på allt jobb med tygblöjor?

    Räkna in kostnad för vanliga blöjor också ifall ni ångrar er. När barnet blir lite äldre och börjar med smakportioner etc kan en del föräldrar tycka att det blir äckligt med bajsblöjor i tyg då bajset luktar annorlunda. Och vissa andra personer använder vanliga blöjor parallellt med tyg vid resor, övernattning etc för att det inte alltid går att ta hand om en bajsig tygblöja. Glöm inte att räkna in magsjuka i detta...


    Jag har ett sparkonto i nuläget som ger en trygghet, men smart att lägga undan varje månad sedan också liksom jag gör nu. Vi bor i marklägenheter med 1 annan person som vi delar tvättstuga med. Så tillgången till tvättmaskin är igen problem. 

    Det får vi också kolla på, Mycket kan ändras även fast man har en tanke om hur det ska vara nu. 
  • Tue 15 Dec 2020 22:14
    #14
    Gullego skrev 2020-12-15 15:13:23 följande:

    Jag var 19 när jag fick barn, hade lägenhet och stadigt förhållande osv men såhär i efterhand ( är 30 år nu) så är det inget jag rekommenderar att få barn så tidigt. Jag blev själv med barnet och har jobbat hårt och slitit för att vi ska ha det bra. Pappan som jag trodde guld och gröna skogar om visade sig vara en skitstövel och har under alla år utsatt oss för massa tråkigheter och tyvärr blir man inte av med personen. Största anledningen till att jg inte skulle rekommendera att få barn så tidigt är att man verkligen tror själv att man är så vuxen osv men man är verkligen inte det.. jag har fått barn nu som 30 år och det är verkligen skillnad.. ångrar jag mitt första barn? Absolut inte! Men man måste vara beredd på att livet inte alltid blir som man tänkt sig och speciellt inte så ung.. med det sagt så klarar man det om kan vill och du kommer aldrig ångra dig men du måste vara beredd på att det kommer bli tufft stundvis. Hoppas det löser sig för dig!


    Tack!
  • Tue 12 Jan 2021 10:00
    #21
    Smulan274 skrev 2021-01-11 00:57:49 följande:

    Har du bestämt dig? Hur har det gått?

    Om du känner dig redo att bli mamma nu och är villig att ge upp det liv som många andra nyvuxna lever, alltså göra vad du vill, resa, festa, sova när du känner för det osv osv. Så tycker jag absolut att du ska behålla om det är det du vill!

    Har du stöttning från familjen? Som många andra skriver så måste du räkna in att du kan bli ensamstående, det är oerhört påfrestande att få en bebis och det är väldigt många som separerat (oavsett ålder) inom dem första 2 åren. Skulle du kunna klara dig själv/få hjälp av föräldrar om du och pappan går isär?

    Jag gjorde en abort när jag var 17 och ångrar det fortfarande (30 år nu). Jag bodde hemma, gick i gymnasiet och hade ingen ekonomi, men jag vet att jag hade fått stöd hemifrån om jag insisterat på att behålla vilket jag egentligen ville men inte vågade säga det med tanke på min situation..

    Väljer man att göra abort så kan man absolut ångra det som jag, men samtidigt så var det väl inte meningen. Jag har istället festat, rest, och haft mitt "roliga" och har ju den erfarenheten i mitt bagage vilket jag inte ångrar, eftersom jag nu vet hur det livet är, är det ingenting jag vill göra mer eller undrar hur det är.

    Barn kan du skaffa i många år till framöver, men dina unga bästa år är ju bara en gång i livet.

    Gör precis så som du själv vill! Och tänk inte på vad andra tycker och tänker kring praktiska saker som tex ekonomi (bara du vet att du inte kommer hamna på gatan såklart) följ bara ditt hjärta och magkänsla så kommer det att vara rätt i slutändan!


    Hej, jag har valt att behålla, är nu i vecka 8. Jag får nog själv vara ärlig med att att festa och så aldrig tilltalat mig. Varje gång jag gör det vill jag bara hem i min trygga vrå med nära och kära. Men något jag vill är någots år fram till sitta med ett glas vin men vänner, men då får lillen bli passad eller följa med! Jag har alltid varit väldigt lugn (kanske något som kommer sen). Resa är jo såklart något som de flesta vill, men att få göra det som en familj låter bättre i mina öron! Klart att jag kanske kommer känna att alla runt om kring mig är så ?fria? och att jag också önskat det. Men detta känns verkligen rätt, fast väldigt läskigt! Jag har inte berättat för familjen men vet att mamma kommer stötta mig oavsett vad, detsamma gäller mormor och morfar!! Och om det skulle vara så att vi går isär så kommer det lösa sig! Jag gjorde abort när jag var 17 och då bestämde vi oss nästan direkt för abort, men denna gången var det inte riktigt en tanke. Så jag tror jag gör rätt. Tack för den fina texten <3
  • Tue 12 Jan 2021 10:00
    #22
    Solen123 skrev 2021-01-11 01:03:21 följande:

    Gå med i akassa. En säkerhet man bör tänka på om man skaffar barn.


    Okej, tack!
  • Tue 12 Jan 2021 22:39
    #25
    Solen123 skrev 2021-01-12 19:55:33 följande:

    Och stort grattis!! Är själv i v8. Men med 3e barnet och 28 år :)


    Tack så mycket! Grattis till dig också!
  • Tue 12 Jan 2021 22:40
    #26
    Smulan274 skrev 2021-01-12 22:27:08 följande:

    Vad kul! Grattis

    Det är alltid nervöst, pirrigt och läskigt när man bestämt sig, men känns det rätt så är det så! Det mesta löser sig och du kommer ju aldrig ångra ditt val när du väl fått ditt barn.

    Jag är själv gravid nu med mitt andra barn men är bara i vecka 5 ännu. Grattis igen och lycka till!


    Tack så mycket! Grattis till det lilla livet och hoppas allt går vägen!
Svar på tråden 18 år och gravid