• Anonym (Hanna­)
    Wed 16 Dec 2020 06:30
    1285 visningar
    28 svar
    28
    1285

    Åka slalom i vinter eller inte, corona säkra vintern?

    Jag kan inte bedöma vad som är ok genellt. Du får väl hålla dig till bygelliftar - man kommer väldigt nära i sittliftarna. Tänkte på det i vintras (innan corona) att många väljer att fälla ned vindskyddet när sånt finns vilket innebär att utamdningsluften far omkring där inne.

    Jag personöigen undviker såna aktiviteter denna vinter, då jaggör bedömningen att det är onödig närkontakt.

  • Anonym (Hanna­)
    Thu 17 Dec 2020 06:14
    #9
    StarkeMan skrev 2020-12-17 00:01:51 följande:

    Det lär bli lösningen, själv bor jag dock hos föräldrar så behöver inte göra alltför mycket m inköp (givetvis hjälper jag dem med den biten då det behövs).

    Det kan ändå inombords kännas lite fel då många retar sig på att man nöjesåker mitt i sjukhus kaoset. Jag känner dock att jag inte klarar av allt hat som samlas på hög mot skidåkningen så nu tänker jag görat ial. Det är after ski parti prissar och inte frilufts motionärer som sprider eländet, säger det bara...


    Det sprids nog lite hur som helst. Jag har personer i min närhet som fått corona trots att de varit extremt försiktiga och följt alla detaljer av restriktioner till punkt och pricka och mer därtill. Det är absolut inte så att alla som blir smittade (och därmed riskerar att sprida smittan) betett sig oansvarigt, festat elelr liknande. Ingen av de jag känner som fått corona har varit på fester eller liknande. Och en del har som sagt varit extremt noggranna.

    Det är nog en stor fara att tänka så. Om man tror att man måste vara direkt slarvig för att något ska ske är ju risken att man jnte tar situationen på fullt alvar och risken att smittspridningen ökar höjs.
  • Anonym (Hanna­)
    Thu 17 Dec 2020 06:15
    #10
    StarkeMan skrev 2020-12-17 00:01:51 följande:

    Det lär bli lösningen, själv bor jag dock hos föräldrar så behöver inte göra alltför mycket m inköp (givetvis hjälper jag dem med den biten då det behövs).

    Det kan ändå inombords kännas lite fel då många retar sig på att man nöjesåker mitt i sjukhus kaoset. Jag känner dock att jag inte klarar av allt hat som samlas på hög mot skidåkningen så nu tänker jag görat ial. Det är after ski parti prissar och inte frilufts motionärer som sprider eländet, säger det bara...


    Det sprids nog lite hur som helst. Jag har personer i min närhet som fått corona trots att de varit extremt försiktiga och följt alla detaljer av restriktioner till punkt och pricka och mer därtill. Det är absolut inte så att alla som blir smittade (och därmed riskerar att sprida smittan) betett sig oansvarigt, festat elelr liknande. Ingen av de jag känner som fått corona har varit på fester eller liknande. Och en del har som sagt varit extremt noggranna.

    Det är nog en stor fara att tänka så. Om man tror att man måste vara direkt slarvig för att något ska ske är ju risken att man jnte tar situationen på fullt alvar och risken att smittspridningen ökar höjs.
  • Anonym (Hanna­)
    Fri 18 Dec 2020 04:32
    #20
    +1
    Anonym (K) skrev 2020-12-17 20:46:32 följande:

    Typisk kommentar från någon som inte har varit i fjällen och som bara ser after ski och trängsel framför sig.


    Jag har åkt en massa skidor genom åren och ytterst sällan varit på after ski. Men visst kommer man varandra nära om man ska åka utför. Jag utgår från att man tänker använda sig av liftssystemet? Det lär ju garanterat vara köer. Det är det ju alltid och denna aäsong är det ju verkligen fullbokat vad jag förstår. Om det dessutom är så att man bara får dela lift med de man känner kommer ju köerna bli extra långa och tiden man står i kö med andra i sin närhet förlängas.

    Så om man me ar att det inte finns risker bara för att man inte går på after ski, ansser jag att förminskar smittrisken rejält. Ska man ge sig in på en sån sak bör man vara ,edveten om att liftåkning med köer givetvis innebär en smittrisk. .

    Men det allra största problemet är väl att om man blir sjuk (oavsett i vad) och behöver läkarvård befinner man sig i en region vars vård inte är anpassad för alla turister, särskilt jnte nu och därmed kan riskera att bidra till en redan ansträngd situation. Det bör man ju vara medveten om, när man tar sitt beslut.
  • Anonym (Hanna­)
    Fri 18 Dec 2020 13:13
    #26
    Anonym (P) skrev 2020-12-18 10:52:21 följande:

    Det är ju dock skillnad om man åker till stora backar eller "by-backen" där det knappt är något folk.. Menar bara att det finns alternativ till typ Åre, vilket många kanske missar om man bara åker till fjällen som turist.


    Så är det säkert. Jag har heller i te uttryckt någon skarp åsikt om hur ts ska göra. Jag tycker dock att det är väl naivt att hävda att det inte är friluftsmänniskor som sprider corona och antyda att det inte är någon fara om man inte går på after ski.

    För att ta ett välgrundat beslut och också hantera situationen på ett säkert sätt om man väljer att åka bör man ha förståelse för att varje sammanhang där människor samlas är en riskökning och att lång ifrån alla som blivit smittade är ansvarslösa eller oförsiktiga.

    Jag tycker som Jemp resonerar nedan tex där det verkar finnas ett tydligt riskmedvetande och en backupplan låter bättre än att framställa situationen som riskfri för att man inte tar de största riskerna.
Svar på tråden Åka slalom i vinter eller inte, corona säkra vintern?