• Anonym (L)
    Sat 19 Dec 2020 22:19
    4028 visningar
    16 svar
    16
    4028

    Hur var tredje förlossningen?

    Anonym (K) skrev 2020-12-19 21:50:52 följande:

    Det du skriver i sista stycket är ju precis det jag säger, det finns fler riskfaktorer än att vara förstföderska. Då pratar jag om riskfaktorer för att få en förlossningsskada. Att vara förstagångsföderska är en riskfaktor, att föda ett barn på minst 4 kg är en annan. Sen är det klart att flera riskfaktorer tillsammans ökar risken och när det är första barnet är det en riskfaktor som inte går att komma ifrån.

    backenbottenutbildning.se går det att läsa att de största riskfaktorerna för bristning är just att vara förstagångsföderska och hög födelsevikt hos barnet men även en instrumentell avslutning på förlossningen. Just instrumentell avslutning är visserligen vanligare hos förstagångsföderskor men inte heller något som aldrig händer omföderskor. Det går även att läsa att "kvinnor utan kända riskfaktorer drabbas också av sfinkterskador".

    Jag har aldrig påstått att förstagångsföderskor inte löper större risk att få en förlossningsskada än en omföderska. Det jag säger är att jag tycker det är fel att påstå att det inte finns några riskfaktorer alls med att vara omföderska, oavsett hur många år det är sedan senaste förlossningen (som du skriver i första stycket) eftersom det helt enkelt inte stämmer.

    Följande är kopierat från backenbottenutbildning.se:

    Riskfaktorer relaterade till kvinnan:

    - Förstföderska

    - Ålder över fyrtio år

    - Könsstympad kvinna

    - Tidigare kejsarsnitt, första vaginala förlossningen

    - Tidigare sfinkterskada

    - Bristande kommunikation

    - Kort perineum

    Riskfaktorer relaterade till barnet:

    - Hög födelsevikt >4000 g

    - Avvikande bjudning: vidöppen hjässbjudning

    - Stort huvudomfång

    Om du som omföderska prickar in minst en av dessa finns det minst en känd riskfaktor för att du ska drabbas av en bristning. Då tycker inte jag man kan säga att "det finns inga riskfaktorer alls med att vara omföderska", för det finns det ju uppenbarligen för många omföderskor.

    Sen förstår jag inte riktigt hur du menar att det hade kunnat gå värre om jag inte hade fött barn innan. En total sfinkterruptur grad 4 är liksom den största förlossningsskadan. Eller menar du att det kunnat gå värre utöver själva skadan? Att barnet fastnat och skadats eller liknande? För ja, det hade definitivt varit värre!!!


    Men vad babblar du om. Ts frågade om kroppen kommer ihåg eller om det blir som första gången igen och svaret på det är JA. Har kroppen en gång fött barn blir den aldrig som en förstföderska igen. Din förlossningsskada är helt irrelevant för ts fråga.
  • Anonym (L)
    Sat 19 Dec 2020 22:20
    #13
    Anonym (L) skrev 2020-12-19 22:19:31 följande:

    Men vad babblar du om. Ts frågade om kroppen kommer ihåg eller om det blir som första gången igen och svaret på det är JA. Har kroppen en gång fött barn blir den aldrig som en förstföderska igen. Din förlossningsskada är helt irrelevant för ts fråga.


    Alltså JA. Kroppen kommer ihåg.
Svar på tråden Hur var tredje förlossningen?