Inlägg från: Friger |Visa alla inlägg
  • Friger

Hyresvärd skyller strömavbrott på mig. SNABB HJÄLP ÖNSKAS!

Det låter som kortslutning i vägguttaget om det smält. Inte din dator. Fotodokumentera skadan.

Hyresvärden är juridiskt ansvarig för att din elanläggning är säker.

Enligt el-lagen ska du beredas åtkomst till din elmätare. Där sitter huvudsäkring.

Uttaget måste bytas och kablarna däromkring kontrolleras innan du slår på strömmen.

• Friger

Tillägg. Att huvudsäkringen löste istället för den närmaste säkringen är en varningsflagga. Det kan vara lite otur. Men det kan även bero på andra orsaker. Behöver undersökas.

• Friger

Kablaget är antagligen ok. Men uttaget behöver bytas.

Rent allmänt. Hade felet suttit i din dator är det där det hade smält. Felet sitter i uttaget. Då är det antingen ren kortslutning. Eller så är det något man kallar varmgång.

Hände det direkt när du satt i kontakten eller kom det över tid? Förstnämnda sannolikt kortis. Sistnämnda varmgång.

Varmgång innebär att det är dålig kontakt. Materialet värms upp och leder då ström sämre vilket ökar temperaturen. Blir en ond spiral tills säkringen vgår eller det börjar brinna.

• Friger
    Anonym (PEZ) skrev 2020-12-19 13:10:56 följande:

Då du nu har öppnat och mekat med uttagen själv så finns en risk att du åker på att betala både felsökning och reparation.
    Varför öppnade du uttaget?

Det tror jag inte är någon större fara. Är väl bara att skruva tillbaka det tills dom kommer. Är två skruvar i dosan och två skruvar i uttaget.

Installationen i sig ser inte ut att vara allt för gammal heller. Det är den nya färgen på kablarna. Eller ny och ny.... jag ser den fortfarande som ny. Men i vart fall yngre än 20 år! När jag läste första inlägget så såg jag gamla tygkablar framför mig i mitt inre.
  • Friger
    usbmicke skrev 2020-12-21 08:57:08 följande:

Får bara svar från hyresvärden att jag MÅSTE betala allt själv. Jag avvakta tills idag, måndag för att slippa jour kostnaden(2500kr) Så nu är en elektriker på väg hit och sedan så får jag ta striden med hyresvärden efter problemet är fixat. Hyresnämden blir självklart inkopplat.

case closet kan man säga, och än är inte den sista idioten född.

som sagt, tack till er som hjälpt till.

Lycka till!
Svar på tråden Hyresvärd skyller strömavbrott på mig. SNABB HJÄLP ÖNSKAS!