• Anonym (Nyfiken)

    Ni som struntar i rekommendationerna

    Ni som struntar i rekommendationerna kring covid-19 och anser att staten minsann inte ska begränsa era liv, hur tänker ni att sjukdomen ska kunna stoppas? Eller tycker ni att det är alla andra som ska ansvara för det?

  • Svar på tråden Ni som struntar i rekommendationerna
  • Anonym (ärligt)

    Ja, andra får fixa det, jag har fullt upp med mitt liv ändå.

  • Ekdahl
    Anonym (Nyfiken) skrev 2020-12-19 09:00:15 följande:

    Ni som struntar i rekommendationerna kring covid-19 och anser att staten minsann inte ska begränsa era liv, hur tänker ni att sjukdomen ska kunna stoppas? Eller tycker ni att det är alla andra som ska ansvara för det?


    Jag lyssnar på rekommendationerna men följer dem inte slaviskt. Vi kommer vara fler än 8 både på jul och nyår.

    Folk är inga idioter utan kan själva bestämma hur viktigt det är att de får göra det ena eller andra. Just därför det är rekommendationer. Det är vad som rekommenderas, det är ingen ingen lag.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (ärligt) skrev 2020-12-19 09:13:23 följande:

    Ja, andra får fixa det, jag har fullt upp med mitt liv ändå.


    Hypotetisk fråga, men då antar jag att du är beredd att säga upp din rätt till vård om du blir sjuk?
  • Anonym (Nyfiken)
    Ekdahl skrev 2020-12-19 09:16:56 följande:
    Jag lyssnar på rekommendationerna men följer dem inte slaviskt. Vi kommer vara fler än 8 både på jul och nyår.

    Folk är inga idioter utan kan själva bestämma hur viktigt det är att de får göra det ena eller andra. Just därför det är rekommendationer. Det är vad som rekommenderas, det är ingen ingen lag.
    Fast nu svarar du ju inte överhuvudtaget på min fråga, nämligen hur du tänker dej att sjukdomen ska kunna stoppas. Huruvida folk följer rekommendationerna eller inte finns det redan massor av trådar om.
  • Ekdahl
    Anonym (Nyfiken) skrev 2020-12-19 09:19:38 följande:

    Fast nu svarar du ju inte överhuvudtaget på min fråga, nämligen hur du tänker dej att sjukdomen ska kunna stoppas. Huruvida folk följer rekommendationerna eller inte finns det redan massor av trådar om.


    Virusets spridning lindras att folk gör vad de anser är befogat. Att man är fler än 8 på jul och nyår betyder bara att man inte följer den rekommendationen. De allra flesta gör något. De flesta är exempelvis mer hemma än normalt.
  • S23
    Ekdahl skrev 2020-12-19 09:25:41 följande:

    Virusets spridning lindras att folk gör vad de anser är befogat. Att man är fler än 8 på jul och nyår betyder bara att man inte följer den rekommendationen. De allra flesta gör något. De flesta är exempelvis mer hemma än normalt.


    Men då är ju frågan om det verkligen räcker? Med tanke på hur smittläget ser ut u Sverige just nu så verkar ju inte de prioriteringar varje individ gör vara tillräckliga för att stoppa smittan?
  • Anonym (byråkraten)
    Ekdahl skrev 2020-12-19 09:16:56 följande:
    Jag lyssnar på rekommendationerna men följer dem inte slaviskt. Vi kommer vara fler än 8 både på jul och nyår.

    Folk är inga idioter utan kan själva bestämma hur viktigt det är att de får göra det ena eller andra. Just därför det är rekommendationer. Det är vad som rekommenderas, det är ingen ingen lag.
    Rekommendation är det starkaste uttrycket som kan användas i myndighetssvenskan, då man inte kan förbjuda medborgare att resa/röra på sig.

    Ser du någon skillnad mellan dessa båda meningar:

    Kyparen rekommenderade ett riojavin.

    UD: Svenska medborgare som är bosatta i utlandet rekommenderas att följa lokala myndigheters råd och anvisningar.

    Tror du att det är valfritt att följa lokala myndigheters anvisningar? Att du som svensk inte får böter i Spanien om du lallar runt ute under lockdown?

    Detta är myndigheters sätt att säga att du är en jävla stolle om du inte följer rekommendationerna, så det är ganska lätt för en person med elementär kunskap om myndighetsutövande att förstå vem idioten är här.
  • Ekdahl
    Anonym (byråkraten) skrev 2020-12-19 09:38:19 följande:

    Rekommendation är det starkaste uttrycket som kan användas i myndighetssvenskan, då man inte kan förbjuda medborgare att resa/röra på sig.

    Ser du någon skillnad mellan dessa båda meningar:

    Kyparen rekommenderade ett riojavin.

    UD: Svenska medborgare som är bosatta i utlandet rekommenderas att följa lokala myndigheters råd och anvisningar.

    Tror du att det är valfritt att följa lokala myndigheters anvisningar? Att du som svensk inte får böter i Spanien om du lallar runt ute under lockdown?

    Detta är myndigheters sätt att säga att du är en jävla stolle om du inte följer rekommendationerna, så det är ganska lätt för en person med elementär kunskap om myndighetsutövande att förstå vem idioten är här.


    Ja, det är de som inte klarar av att tänka själva, utan blint följer rekommendationerna utan tankar på konsekvenserna för dem själva och deras familjer.
  • Anonym (Jimmy)

    Vem bryr sig. Covid är som en mild influensa, de flesta klarar sig. De svagare får skylla sig själva om pelle råkar ha covid i mataffären. Staten ska inte lägga sig i! Om man vill vara cynisk så sparar vi på de äldre som kostar en massa pengar. Win-win!

  • Anonym (Jimmy)

    Och jag skiter fullständigt i folk som blir arbetslösa pga covid.

Svar på tråden Ni som struntar i rekommendationerna