• Natasha90123

    Hjälp ????gravid och vet inte vem pappan är

    Hej, jag behöver hjälp.

    Jag hade sex med min pojkvän "Olle" 4 dagen medans jag hade mens söndagen 22 november han kom i mig 2 ggr den dagen och min mens började ta slut. Vi gjorde slut och jag hade sex med den andra "patrick" veckan efter helgen 28 samt 29 november där han också kom i mig 2 ggr fast uppdelat (1 gg den 28 och 1gg den 29).

    Det är nu 19 dec och min mens är försenad på 3 dagar så jag tog ett test. Det visa att jag var gravid! Men jag har ingen aningen om vem pappan kan vara. Snälla hjälp mig

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-12-20 07:33
    Update idag söndagen 2020-12-20 test visa jag är 2-3 veckor gravid

  • Svar på tråden Hjälp ????gravid och vet inte vem pappan är
  • trollhona

    Du kan inte bli gravid medan du har mens. "Patrik" kommer bli pappa.
    Hoppas du har vett nog att använda skydd i fortsättningen.

  • Litorina
    Värphönan skrev 2020-12-20 08:46:09 följande:

    Hur tänker du nu? :)


    Mensen kommer ca 14 dagar efter ägglossning, men period från mens till ägglossning kan skilja sig ganska mycket från kvinna till kvinna och även från cykel till cykel.
  • Värphönan
    Litorina skrev 2020-12-20 12:19:23 följande:

    Mensen kommer ca 14 dagar efter ägglossning, men period från mens till ägglossning kan skilja sig ganska mycket från kvinna till kvinna och även från cykel till cykel.


    Lutealfasen är lika individuell som fasen innan mens :) den generella cykeln räknas på 28 dagar, dvs kommer mensen 14 dagar efter ägglossning men man har också ägglossning 14 dagar efter mens.
  • Värphönan
    Orangebeans skrev 2020-12-20 09:53:47 följande:

    Precis det jag skrev. Vad är det som är otydligt menar du?


    Lutealfasen är lika individuell som fasen innan mens :) den generella cykeln räknas på 28 dagar, dvs kommer mensen 14 dagar efter ägglossning men man har också ägglossning 14 dagar efter mens. Så det du skriver är inte fel men det va inte inlägget du kommenterade heller.
  • Litorina
    Värphönan skrev 2020-12-20 12:36:40 följande:

    Lutealfasen är lika individuell som fasen innan mens :) den generella cykeln räknas på 28 dagar, dvs kommer mensen 14 dagar efter ägglossning men man har också ägglossning 14 dagar efter mens.


    Nja. 2 dagar till eller från 14 räknas som normal lutealfas. Det är ganska liten variation. Och det brukar vara samma antal dagar i varje cykel för en kvinna. Tid från mens till ägglossning är mer varierad. 21-35 dagar räknas som normal cykel. Eftersom lutealfasen varierar två dagar hit eller dit är det alltså tiden mens till ägglossning som har störst variation.
  • Orangebeans
    Värphönan skrev 2020-12-20 12:37:41 följande:

    Lutealfasen är lika individuell som fasen innan mens :) den generella cykeln räknas på 28 dagar, dvs kommer mensen 14 dagar efter ägglossning men man har också ägglossning 14 dagar efter mens. Så det du skriver är inte fel men det va inte inlägget du kommenterade heller.


    Ja, den är individuell men normalt är att den är 12-16 dagar och den ska normalt vara samma antal dagar varje månad för samma kvinna. 12-16 dagar är cirka 14 dagar, därav skrev jag just CA 2 veckor innan mens. Och jo, inlägget jag kommenterade är fel. Det stämmer som sagt endast om man har en standardcykel på ca 28 dagar, vilket väldigt många kvinnor inte har utan det kan avvika stort från det, även för samma kvinna olika månader. Det jag skrev stämmer på de allra allra flesta kvinnor - oavsett längd på deras menscykel och oavsett om hon har regelbunden eller icke regelbunden mens.
  • PappaAnnorlunda

    Kroppen fungerar inte alltid som vi förväntar oss. Även för den som har en mycket regelbunden mens kan det någon enstaka gång inträffa att ägglossningen inträffar tidigare eller senare i cykeln än vad den brukar. Det är osannolikt men inte helt uteslutet att Olle är pappan. Det troliga är förstås som alla skriver att det är Patrik. Säker kan man inte vara utan att göra ett faderskapstest.

  • trollhona
    PappaAnnorlunda skrev 2020-12-20 23:39:11 följande:

    Kroppen fungerar inte alltid som vi förväntar oss. Även för den som har en mycket regelbunden mens kan det någon enstaka gång inträffa att ägglossningen inträffar tidigare eller senare i cykeln än vad den brukar. Det är osannolikt men inte helt uteslutet att Olle är pappan. Det troliga är förstås som alla skriver att det är Patrik. Säker kan man inte vara utan att göra ett faderskapstest.


    Men en kvinna kan inte bli gravid medan hon har mens. Alltså är "Olle" utesluten. 
  • PappaAnnorlunda
    trollhona skrev 2020-12-21 00:15:46 följande:

    Men en kvinna kan inte bli gravid medan hon har mens. Alltså är "Olle" utesluten. 


    Jag håller med om att det låter konstigt men jag tror att man kan få ägglossning när man har mens även om det är ovanligt. Implantationen sker först en vecka efter befruktningen. Mitt ex fick LH-stegring medan hon fortfarande hade mens. Han är nio år nu. Dessutom finns det ju andra blödningar som man kan missta för mens.

    För många kvinnor är de "säkra perioderna" verkligen säkra, men nog inträffar det att man ibland blir gravid även under de perioderna.
  • PappaAnnorlunda

    Så här i juletid måste man även komma ihåg att det även finns en tredje möjlighet, särskilt om TS heter Maria, och det är att Den Helige Ande är pappa!

  • Richard1986
    Natasha90123 skrev 2020-12-19 18:02:36 följande:

    Hej, jag behöver hjälp.

    Jag hade sex med min pojkvän "Olle" 4 dagen medans jag hade mens söndagen 22 november han kom i mig 2 ggr den dagen och min mens började ta slut. Vi gjorde slut och jag hade sex med den andra "patrick" veckan efter helgen 28 samt 29 november där han också kom i mig 2 ggr fast uppdelat (1 gg den 28 och 1gg den 29).

    Det är nu 19 dec och min mens är försenad på 3 dagar så jag tog ett test. Det visa att jag var gravid! Men jag har ingen aningen om vem pappan kan vara. Snälla hjälp mig

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-12-20 07:33

    Update idag söndagen 2020-12-20 test visa jag är 2-3 veckor gravid


    Med 99 procents sannolikhet är det du och Patrick som väntar barn... Men enda sättet att få veta till 100 procent då samlagen skett så nära varandra i tid är att faderskapstesta båda killarna efter att barnet är fött....

    Men allra mest sannolikt är det samlaget med Patrick som gjorde dig gravid.
  • syntharen
    trollhona skrev 2020-12-21 00:15:46 följande:

    Men en kvinna kan inte bli gravid medan hon har mens. Alltså är "Olle" utesluten. 


    Men spermierna KAN överleva (även om det är osannolikt och ogästvänlig miljö under mensen) flera dagar så om man har ägglossning några dagar efter mensen är slut så finns det ju en risk att bli gravid.
  • trollhona
    syntharen skrev 2020-12-23 19:34:31 följande:
    Men spermierna KAN överleva (även om det är osannolikt och ogästvänlig miljö under mensen) flera dagar så om man har ägglossning några dagar efter mensen är slut så finns det ju en risk att bli gravid.
    Spermierna skulle komma ut med blodet. Det är mindre än 1% chans att de skulle överleva i flera dagar OCH att det skulle innebära att TS har en cykel på mindre än 28 dagar för att det ens skulle finnas minsta chans att det är de spermierna som befruktat ägget. Så nej, ge henne inga förhoppningar, han är inte pappan.
  • Emala
    trollhona skrev 2020-12-23 21:53:24 följande:

    Spermierna skulle komma ut med blodet. Det är mindre än 1% chans att de skulle överleva i flera dagar OCH att det skulle innebära att TS har en cykel på mindre än 28 dagar för att det ens skulle finnas minsta chans att det är de spermierna som befruktat ägget. Så nej, ge henne inga förhoppningar, han är inte pappan.


    Spermierna kommer inte ut med blodet, de simmar till äggledaren och väntar i äggledaren på ett ägg. Inte i livmodern.

    Om de skulle kommit ut med blodet så skulle de ju lika gärna komma ut med spermaresterna som rinner ut efter varje samlag.

    Sannolikt är han inte pappan, men helt omöjligt är det inte, och därför bör ett faderskapstest tas.
  • trollhona
    Emala skrev 2020-12-24 03:42:11 följande:
    Spermierna kommer inte ut med blodet, de simmar till äggledaren och väntar i äggledaren på ett ägg. Inte i livmodern.

    Om de skulle kommit ut med blodet så skulle de ju lika gärna komma ut med spermaresterna som rinner ut efter varje samlag.

    Sannolikt är han inte pappan, men helt omöjligt är det inte, och därför bör ett faderskapstest tas.
    Fast de kan ju inte ta sig till äggledaren om du blöder. Således kommer de ut med blodet.
    Blod och sädesvätska är två olika saker, där den ena är en miljö som spermierna kan leva i och den andra inte.
    "Spermaresterna" som du kallar dem är sädesvätskan och de spermier som inte har kraft nog att simma vidare i livmodern följer med ut. Samma med blodet från menstruation.
  • Emala
    trollhona skrev 2020-12-25 21:42:21 följande:

    Fast de kan ju inte ta sig till äggledaren om du blöder. Således kommer de ut med blodet.

    Blod och sädesvätska är två olika saker, där den ena är en miljö som spermierna kan leva i och den andra inte.

    "Spermaresterna" som du kallar dem är sädesvätskan och de spermier som inte har kraft nog att simma vidare i livmodern följer med ut. Samma med blodet från menstruation.


    De spolas inte ut av blodet, och kan fortfarande ta sig till äggledaren. Det finns ju de som bevisligen blivit gravida under menstruationen.

    Hindren är ju att det dels inte är en gynnsam miljö, och att de hinner dö innan ägget släpps. Men det är fortfarande inte omöjligt, även om risken är liten.

    Därför bör TS göra faderskapstest.
Svar på tråden Hjälp ????gravid och vet inte vem pappan är