Inlägg från: Anonym (...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (...)

    Snippsauna/Hukbad

    Jag har också besvärats av svamp länge. Fått behandling utskrivet varje månad sen i maj. Hade då också bakteriell vaginos vilket gick över efter två behandlingar.

    Testade första gången negativt för svamp nu denna månad.

    Har nu fått utskrivet ovesterin att prova behandla förebyggande med i 3 mån. Får se om det funkar. Det är dock ett läkemedel som används av kvinnor i klimakteriet eller äldre, och jag är bara 30 år! Så jag är egentligen för ung för besvär med så sköra slemhinnor enligt läkare. Vi försöker nu hitta bakomliggande problematik. Hade inte diabetes iaf. Så får se vad proverna säger nästa läkarbesök.

    Vad säger läkarna till dig?

  • Anonym (...)
    Nótt skrev 2020-12-22 14:42:07 följande:

    Jag är också 30! Eller var när detta började.. är 31 nu, & lite till. Men som du säger, för ung för dessa besvär!

    Till mig har de tidigare konstaterat svamp och bakteriell vaginos, behandlats för både och blev efter låååååång tid av med BV nu i november. Men antibiotikakuren jag fick för det triggade igång den värsta svamp jag haft, och har sedan dess trots behandling inte blivit av med den =( 

     

    Det är många månaders väntetid till gyn, sökte då i november igen efter det besöket (vilket jag fick endast för att jag lyckades ringa precis när någon avbokat en tid) och har nu ny tid i februari.... Känns långt dit =( 


    Vi verkar ha rätt lika besvär då. Svampen började ge riktiga symptom när jag behandlats för bv. Testade mig egentligen för bv då det var det jag trodde jag hade, svamp hade jag inte ens tänkt på innan jag fick resultatet.

    Jag har inte ens lyckats komma till gyn än. Har fått hjälp av nätläkare varje gång förutom nu senast då jag sökte till vc. Träffade dock en bra läkare som vill ta reda på vad som ligger bakom. Enligt honom har man inte sådana här besvär så länge och så ung utan bakomliggande problematik som diabetes eller nedsatt immunförsvar. Känns bra att han verkligen vill utreda.

    Vid undersökning hade jag sköra slemhinnor och var torr på blygdläppar. Jag har haft vita beläggningar på inre blygdläppar. Har trott det var från flytningar vid svamp. Men var tydligen smegma som överproducerats pga torrhet. Har du också problem med det?

    Känner också igen mig i dina problem vid sex. Jag får också som skavsår efteråt och ibland gör det bara ont så går inte att genomföra.
  • Anonym (...)
    Nótt skrev 2020-12-24 12:15:42 följande:

    Åh precis samma förfarande som för mig!

    Hoppas också på att få träffa någon som tar det på allvar! Vill försöka skaffa barn men vågar knappt nu, all obalans kan dels göra det svårare men också bidra till missfall och tidig födsel :/

    Hm jag har inte haft beläggning men har varit extremt röd och svullen & även rödflammig på insidan av blygdläpparna! När jag fick

    Mens sist fick jag spel. Kunde inte ha binda för gjorde sååå ont mot blygdläpparna, och inte ha tampong för det sprack när jag tog i & ur den! Fy fan alltså..


    Vad använder du för preventivmedel? Jag använder kopparspiral. Har därför också oturen att ha mens i 10-14 dagar varje månad. Ibland tänker jag om det kan påverka besvären också.

    Som andra också beskriver att svampen försvinner några dagar för att sedan komma tillbaka efter mens känner jag igen. Sexlivet blir så påverkat. Först har man mens i nästan 2 veckor, sen kan man ligga några gånger och sen får man svamp, sen är det dags för mens igen. Och så rullar det på. Min partner får också besvär av svampen. Torr och sårig förhud.

    Nu har jag lyckats hålla mig symptomfri från svamp i 4 veckor. Men har dagligen besvär av smegma. Funkar om jag smörjer in underlivet med apotekets tvättolja några gånger om dagen. Provade apotekets återfuktande intimgel, men funkar inte alls.
  • Anonym (...)

    Kanske har något samband med kopparspiralen då.. Hade du långvarig mens när du hade spiralen också?

    Ja fy vad trist det är. Man vill ju bara kunna ligga som vanligt. Får din partner också besvär efteråt?

    Vad typiskt att det ska inträffa just under din bokade tid. Hoppas dom kan vara schyssta och erbjuda en närliggande tid med tanke på varför du bokar om. Har läkarna inte tidigare velat att du provar östrogen? Har läst fler som fått den behandlingen pga sköra slemhinnor.

  • Anonym (...)

    Jag fick östrogen för torra/sköra slemhinnor utskrivet. Ovesterin som jag ska ta två gånger i veckan i tre månader och se om det blir nån förbättring. Tror det finns även receptfritt att köpa på apoteket. Har använt i 1 mån nu och verkar funka hittills. Inga symptom på svamp och funkar bra att ligga utan besvär. Om jag blir smekt eller smeker för mycket får jag tyvärr skavsår och blir svullen efteråt. Men hoppas att det ska ge med sig också.

  • Anonym (...)
    Nótt skrev 2021-01-06 23:43:14 följande:

    Åh det låter ju lovande!!! Hoppas jag också kan få något sånt!


    Hur har det gått, har du varit på gyn?

    Jag fick svamp igen förra veckan. Efter att ha klarat mig bra sen december. Var på återbesök på vårdcentralen som inte kan hjälpa mig med. Så dom skickade remiss till gyn.
  • Anonym (...)
    Nótt skrev 2021-05-03 09:21:31 följande:

    Hej!

    Jag tillslut grät jag mig till en tid i en annan kommun.. Fick någon medicin mot svampen (minns ej vilken) som hjälpte, men har fått tillbaka det 2 gånger och fått behandla igen. Men jag jobbar på, smörjer & donar för torrheten, som blivit något bättre men inte helt bra, samt gör allt jag kan för att det inte ska komma tillbaka!


    Sa dom inget på gyn vad det kunde bero på att infektionen kommer tillbaka? Fick du behandlingen sen från gyn igen eller du köpte receptfritt?

    Jag fick cortymyk salva en gång förra året. Använder den fortfarande ibland när jag känner att det är på gång. Funkar. Men känns inte bra att använda i längden. Får se om dom har någon lösning på gyn sen.
Svar på tråden Snippsauna/Hukbad