• Dropdead1

    Behöver hjälp att förstå järnvärde/ferritin

    Hej,

    Jag har lidit av järnbrist till och från efter en op. Senast för två månader fick jag järndropp.

    Har dessvärre känt mig otroligt trött, orkeslös, orolig och konstig känsla i munnen sista två veckorna. Lämnade nytt prov som visade 118 i järnvärde, och 9 i ferritin. Jag kanske inte skriver rätt begrepp men siffrorna var iallafall dessa.

    Innan jag fick järndropp förra gången hade jag 87 i järnvärde och 5 i ferritin. Det var alltså rätt mycket sämre då än nu, men ändå mår jag tio gånger sämre nu. Hur kan det vara så, någon som vet?

    Jag förstår inte hur järnvärdet nästan kan ligga inom normalspannet, medan järndepån är ganska låg.

    Varför hänger dessa två inte med varann när värdet på ena går ner, så att säga?

    Jag har läkartid längre fram, men är så trött och slut att jag blir halvt apatisk, orkar knappt gå upp om morgnarna.

  • Svar på tråden Behöver hjälp att förstå järnvärde/ferritin
  • Madde 35

    Inte konstigt du är trött med såna värden! Har du dessutom legat ännu lägre innan så tar det säkert ett tag att komma i balans. Antar att du tar järntabletter? Hur ser dina andra värden ut? Tex röda/vita blodkroppar, B 12, folsyra, D vitamin etc.

    Kan du komma åt 1177 och se dina värden så skriv gärna ut de här. Så kan jag och andra kolla på dem. Har du glutenintolerans?

Svar på tråden Behöver hjälp att förstå järnvärde/ferritin