• Kassadin

    Autism, asperger, adhd

    Hej på er jag lever ett väldigt svårt liv, jag kan inte utbilda mig i något då min hjärna inte tillåter de, mediciner hjälper ej. Jag kan inte jobba tillräckligt snabbt alla kollegor hatar mig på ett nytt jobb då jag inte har social kompetens. Nu har jag noll kronor o får inga pengar på något håll. Ska de vara så att jag inte ens kan äta o kommer vräkas om någon månad ifall jag inte kan betala hyran, innan har jag fått ersättning från akassan som man får om man deltar i ett arbetsmarknadsprogram. Vad kan jag göra nu?

  • Svar på tråden Autism, asperger, adhd
  • Litenmenhård

    Det är synd att du ska ha det så. Jag har själv ADHD och Asperger, men jag har det ganska bra nu efter att ha kämpat i flera år. Jag går på en daglig verksamhet och får pengar från Försäkringskassan. Det kanske vore något för dig?


    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Litenmenhård
    Kassadin skrev 2020-12-28 09:18:57 följande:

    Hej tusen tack för sitt svar. Vad innebär daglig verksamhet?


    Det innebär att du har en daglig sysselsättning och du får pengar från Försäkringskassan samt att du får hab-ersättning från verksamheten du är på.(den ersättningen varierar beroende på var i landet du bor) På min dagliga verksamhet får jag göra det jag tycker om, nämligen att skriva. Jag jobbar med andra media också såsom podcast och kortfilmer och så vidare. En daglig verksamhet är mer individanpassat än vad ett "riktigt" jobb är. Du borde kolla upp det om du inte klarar av ett riktigt jobb. 
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Kassadin

    Det låter spännande, Vad är det du skriver? Är de podcast där du pratar om saker du tycker om? Jag har jobbat på samhall i 2 år innan och jag var konstant trött jag var tvungen att sätta mig ner hela tiden vilket resulterade att jag fick sparken från de jobbet och alla andra jobb, det är som om min hjärna ger upp direkt.

  • Litenmenhård
    Kassadin skrev 2020-12-28 09:30:04 följande:

    Det låter spännande, Vad är det du skriver? Är de podcast där du pratar om saker du tycker om? Jag har jobbat på samhall i 2 år innan och jag var konstant trött jag var tvungen att sätta mig ner hela tiden vilket resulterade att jag fick sparken från de jobbet och alla andra jobb, det är som om min hjärna ger upp direkt.


    Jag skriver allt möjligt. Allt jag kommer på. Jag pratar om filosofiska saker i min podcast, som kärlek, vänskap och så vidare.

    Det känner jag igen. Många förstår inte hur svårt det kan vara för en med både ADHD och Asperger. Det gäller att hitta något man klarar av och trivs med, vilket inte är så lätt.
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Kassadin
    Litenmenhård skrev 2020-12-28 09:33:02 följande:
    Jag skriver allt möjligt. Allt jag kommer på. Jag pratar om filosofiska saker i min podcast, som kärlek, vänskap och så vidare.

    Det känner jag igen. Många förstår inte hur svårt det kan vara för en med både ADHD och Asperger. Det gäller att hitta något man klarar av och trivs med, vilket inte är så lätt.
    Hur gick du tillväga? Finns det bidrag att få för mig som har dessa svårigheter? Vart tycke du jag ska börja?
  • Litenmenhård
    Kassadin skrev 2020-12-28 16:59:48 följande:
    Hur gick du tillväga? Finns det bidrag att få för mig som har dessa svårigheter? Vart tycke du jag ska börja?
    Jag hade soc då innan jag fick min dagliga verksamhet och jag tror att det var den vägen jag tog för att få min dagliga verksamhet. Du kan börja prata med en psykolog och berätta vilka besvär du har och påpeka att du vill ha daglig verksamhet. Det kan funka! Bidrag vet jag inte om det finns. Jag får i alla fall pengar från Försäkringskassan, som sagt.

    Jag hoppas det löser sig för dig. Jag vet själv hur svårt det kan vara med just de "besvären".
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • myskmalva

    Om du inte redan kontaktat socialtjänsten så gör det imorgon! Du kan ansöka om försörjningsstöd från dem. På lång sikt kanske det vore bra om du fick aktivitetsersättning eller sjukersättning från försäkringskassan. Det kan man få om om har funktionsnedsättningar som gör att man inte klarar av ett vanligt jobb.

  • Litenmenhård
    myskmalva skrev 2020-12-28 19:44:57 följande:

    Om du inte redan kontaktat socialtjänsten så gör det imorgon! Du kan ansöka om försörjningsstöd från dem. På lång sikt kanske det vore bra om du fick aktivitetsersättning eller sjukersättning från försäkringskassan. Det kan man få om om har funktionsnedsättningar som gör att man inte klarar av ett vanligt jobb.


    Jag håller med. Det var så för mig.
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
Svar på tråden Autism, asperger, adhd