• Oizenz

    covid 19, behöver råd

    Behöver lite tips och råd

    Jag är för närvarande rätt så sjuk, har 38 graders feber, fruktansvärd värk i kroppen, pendlar mellan frossa och svettningar, ont i huvudet och lite lätt torrhosta. Ibland har sambon fått hjälpa mig upp ur sängen, eller på toaletten för att jag inte klarat ta mig upp själv.

    Jag funderar på om man ska pallra sig iväg och ta covid test MEN min sambo fick förkyldnings symptom ungefär två dagar innan mig, dock extremt lindriga, han var endast täppt i näsan vilket jag inte vart alls. Han tog ett covid test som var negativt.

    Är det värt att jag tar ett test eller ska jag anta att det vi har vart samma trots att han bara vart täppt i näsan och jag har influensa liknande symptom? D:

    Är även livrädd för att ta detdär jäkla testet för att där vi bor stoppar dom in 4 pers som uppenbarligen är sjuka i ett litet väntrum, är det inte covid man har så lär man ju få det av att sitta i ett pyttelitet rum med 3 andra potentiella covid bärare :I

  • Svar på tråden covid 19, behöver råd
  • Silverjenny

    Här i Stockholm beställde jag ett hemtest, en taxichaufför kom hit och levererade testet utanför min dörr och sedan hämtade han upp det 20 minuter senare. Jag behövde inte ens träffa personen som levererade testet. Kunde logga in på 1177 dagen efter och se resultatet.

    Du kanske bor långt ute på landet så den tjänsten inte finns men du kan väl beställa ett hemtest som du får hemskickat med post i så fall?

  • Silverjenny

    Du får för övrigt inte ens besöka en vårdcentral om du misstänker covid-19, antingen beställer du hemtest eller så åker du till en drive in-teststation med egen bil som du aldrig kliver ur.

  • Anonym (AQ)

    Jag hade Covid-19 och min sambo fick det inte, trots att han fick förkylningssymtom veckan efter jag fick konstaterad Covid. 

    Att han inte har det betyder inte att du inte kan ha det. Jag skulle göra ett test om jag var du. 

  • Oizenz
    Silverjenny skrev 2020-12-29 13:01:12 följande:

    Här i Stockholm beställde jag ett hemtest, en taxichaufför kom hit och levererade testet utanför min dörr och sedan hämtade han upp det 20 minuter senare. Jag behövde inte ens träffa personen som levererade testet. Kunde logga in på 1177 dagen efter och se resultatet.

    Du kanske bor långt ute på landet så den tjänsten inte finns men du kan väl beställa ett hemtest som du får hemskickat med post i så fall?


    Men vad smidigt! Önska vi hade det så här också! Vi bor inte på landet men i en ganska liten stad, ska kolla om man kan göra så här också. Tack för tips! : )
  • Oizenz
    Anonym (AQ) skrev 2020-12-29 13:22:56 följande:

    Jag hade Covid-19 och min sambo fick det inte, trots att han fick förkylningssymtom veckan efter jag fick konstaterad Covid. 

    Att han inte har det betyder inte att du inte kan ha det. Jag skulle göra ett test om jag var du. 


    Tack! Då får jag försöka lösa det! Hoppas du mår bättre nu!
  • Oizenz
    Silverjenny skrev 2020-12-29 13:02:53 följande:

    Du får för övrigt inte ens besöka en vårdcentral om du misstänker covid-19, antingen beställer du hemtest eller så åker du till en drive in-teststation med egen bil som du aldrig kliver ur.


    Tyvärr så gör dom så här, när min sambo testade sig i fredags så blev han satt i ett rum på typ 10m2 med tre andra sjuka hostiga personer. Sambon ifrågasatte såklart detta när han fick komma in till testaren men dom tyckte tydligen det var helt rimligt D:
  • EpicF
    Silverjenny skrev 2020-12-29 13:02:53 följande:

    Du får för övrigt inte ens besöka en vårdcentral om du misstänker covid-19, antingen beställer du hemtest eller så åker du till en drive in-teststation med egen bil som du aldrig kliver ur.


    Eller så går hon till vc om det är där de testar för covid-19 där hon bor...
  • Silverjenny
    EpicF skrev 2020-12-29 21:41:02 följande:

    Eller så går hon till vc om det är där de testar för covid-19 där hon bor...


    Ja nu berättade jag bara hur de gör här i Stockholm. Du får absolut inte gå till vårdcentralen om du har eventuella covid-symtom. Låter helt galet att de samlar förmodat covid-sjuka människor i trånga väntrum i andra delar av landet, det är klart de sprider smittan till varandra där. Då skulle jag också hellre avstå från att testa mig.
  • Anonym (sonja)

    Onödigt. Kurera dig och var i stillhet. Stanna hemma bara så att du inte smittar någon. Många är sjuka nu, men de flesta har inte corona.

  • EpicF
    Silverjenny skrev 2020-12-30 01:58:37 följande:

    Ja nu berättade jag bara hur de gör här i Stockholm. Du får absolut inte gå till vårdcentralen om du har eventuella covid-symtom. Låter helt galet att de samlar förmodat covid-sjuka människor i trånga väntrum i andra delar av landet, det är klart de sprider smittan till varandra där. Då skulle jag också hellre avstå från att testa mig.


    Det är absolut galet. Men det är inte ovanligt att man testar sig på vc. Men att samla folk i ett rum för test är inte bra.
  • Oizenz
    Silverjenny skrev 2020-12-30 01:58:37 följande:

    Ja nu berättade jag bara hur de gör här i Stockholm. Du får absolut inte gå till vårdcentralen om du har eventuella covid-symtom. Låter helt galet att de samlar förmodat covid-sjuka människor i trånga väntrum i andra delar av landet, det är klart de sprider smittan till varandra där. Då skulle jag också hellre avstå från att testa mig.


    Visst är det helt galet att dom gör så! kanske inte är så konstigt att det sprids rätt snabbt här just nu..-.- Stockholm verkar ju fattat hur man ska göra iaf! Har inte testat mig ännu och nu har dom inga tider alls. Har tappat både smak och lukt nästan helt, men det kan man kanske av em vanlig influensa/förkyldning med
Svar på tråden covid 19, behöver råd