Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Hundar och fyrverkerier

Alla hundar kan inte tränas att vara skottfasta. Många unghundar sållas till exempel bort i träning både till ledarhundar och polishundar pga att de, efter träning, inte klarar skottfasthetstest. Att träna med CD-skiva eller DVD fungerar för vissa hundar men inte för alla för det är inte samma ljud. En del hundar klarar ETT eller ett par mycket skarpa ljud, varesig det är ett gevär, en bil som snear, en container som slår i marken, bla bla bla, men 15-20-60 minuter av konstant, intensivt smatter som luktar brandrök är inte riktigt samma sak.

Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Aniiee
    No Logo skrev 2020-12-29 22:49:49 följande:
    Tar folk verkligen med sina hundar ut till fyrverkerier? Tycker de som skriver om sina skotträdda nhundar pratar om igenbommade fönster, stängda dörrar och hundar under soffan..
    Det finns säkert folk som tar med hundarna till fyrverkerier, men tänk också på att hundar hör mycket bättre än du och jag och luktar extremt mycket bättre. Även om fönster och dörrar är igenbommade och hunden gömmer sig under soffan (eller i badrummet, som min gjorde) så hör de och känner lukten ändå.

Jag kan vara i köket och viska (!) att jag spillt, och mina hundar kommer störtande från sovrummet i andra änden av lägenheten. Att bara stänga lite dörrar och fönster när en kvarts milijon människor och ett antal offentliga tillställningar söder om Stockholm drar av fyrverkerier, oftast sporadiskt mellan 21 och 01, och alla på en gång mellan 23:55 och 00:20 hjälper så klart, men man ska inte inbilla sig att hundar inte hör.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
Svar på tråden Hundar och fyrverkerier