• Anonym (Kaffedraken)

    Vrålande granne.

    Jag bor i hyreshus och har en granne som vrålar helt okontrollerat, ofta flera gånger om dagen. Detta har pågått i åratal. Han bor själv.

    Borde jag göra någonting?

  • Svar på tråden Vrålande granne.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Vrålar på vilket sätt? Kanske han spelar nåt datorspel?

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Vrålis) skrev 2020-12-29 19:29:09 följande:

    Vrålar på vilket sätt? Kanske han spelar nåt datorspel?


    Det är inte alls omöjligt att han sitter och spelar, har själv funderat på det. Men även om det är på det viset så låter det inte friskt att ha sån ohejdad aggression inom sig. Han vrålar rakt ut som en vanvetting. Ibland svordomar och invektiv, men oftast ordlösa primalskrik.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Du ska ringa störningsjouren och dessutom prata med hyresvärden.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Granne) skrev 2020-12-29 19:38:08 följande:

    Det är inte alls omöjligt att han sitter och spelar, har själv funderat på det. Men även om det är på det viset så låter det inte friskt att ha sån ohejdad aggression inom sig. Han vrålar rakt ut som en vanvetting. Ibland svordomar och invektiv, men oftast ordlösa primalskrik.


    Oj, okej. Nej det gör det inte. :(
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Q) skrev 2020-12-29 19:51:11 följande:

    Du ska ringa störningsjouren och dessutom prata med hyresvärden.


    Det skulle jag förstås kunna göra men jag vill inte ställa till med problem för honom om det är så att han är psykiskt sjuk eller störd, vilket jag misstänker. Har istället funderat på att göra en orosanmälan men jag tror inte soc skulle agera på en anonym anmälan och jag vill inte anmäla i mitt namn. 

    Men ja, jag kanske borde tala med hyresvärden så kanske de kan göra en anmälan?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Antagligen data/tvspel. Även om det vore ångest så finns det ingen som gör något åt skrik några gånger per dag.

  • Anonym (Kaffedraken)
    neverpreggo skrev 2020-12-29 20:00:27 följande:

    Antagligen data/tvspel. Även om det vore ångest så finns det ingen som gör något åt skrik några gånger per dag.


    Men gud... det låter så sorgligt. Jag tycker synd om honom men är samtidigt rädd för att prata med honom, han känns oberäknelig och aggressiv.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Granne) skrev 2020-12-29 19:57:17 följande:
    Det skulle jag förstås kunna göra men jag vill inte ställa till med problem för honom om det är så att han är psykiskt sjuk eller störd, vilket jag misstänker. Har istället funderat på att göra en orosanmälan men jag tror inte soc skulle agera på en anonym anmälan och jag vill inte anmäla i mitt namn. 

    Men ja, jag kanske borde tala med hyresvärden så kanske de kan göra en anmälan?
    Så du ska lida för att han har en sjukdom...? Det låter inte rimligt. En orosanmälan kan vara på sin plats. Du vet ju inte om han har behov av hjälp, och om de anser att han klarar sig själv gör de ju inget men om han behöver det så kan det ha en positiv inverkan på hans liv. Jag tror inte hyresvärden kommer ringa soc, det brukar man inte göra för ett sånt klagomål.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Granne) skrev 2020-12-29 19:12:58 följande:

    Jag bor i hyreshus och har en granne som vrålar helt okontrollerat, ofta flera gånger om dagen. Detta har pågått i åratal. Han bor själv.

    Borde jag göra någonting?


    Jag vet inte om jag är Off-Topic, men jag har själv en granne som brukar banka på min vägg. Helt utan någon som helst anledning ifrån min sida. Jag satt t.ex och läste en bok igår. Medan han plötsligt bankar på väggen.


    Jag lyssnar varken på musik eller har för högt ljud på datorn. Dessutom har jag hörlurar.

    Med andra ord: Det ää tyst hos mig. Dessa bankningar är som om det är antingen knytnävslag eller om han slänger något på väggen. Det är inga knakningar eller så, som man brukar göra för att ge tecken till grannen att denne nu får vara tyst. Utan det är oftast allt en enda slag.

    Jag har blivit tokig och igår började jag skrika tillbaks och säga åt denne att personen får sluta upp med sina bankningar.

    Jag själv: Har tankar på att dra till grannen och fråga vad fasiken är frågan om. JAG håller faktisk på med tysta aktiviteter så som bokläsningar, så det är omöjligt att jag gör något ljud som han stör sig på.
     Jag vet inte om det skulle väcka upp någon typ av grannfejd, men det är det första jag tänker göra innan jag hör av mig till hyresvärden eller någon störningsjour.

    Det är kanske du kan göra. Dra dit och fråga varför han vrålar. Annars är det någon jour nummer som gäller eller hyresvärd möjligtvis?

    Jag själv börjar bli väldigt irriterad på min granne.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Börja med att prata med honom, lägg en lapp i brevlådan om du inte vill prata öga mot öga. Hjälper inte det kontakta värden, jag förstår inte varför du ska göra en orosanmälan. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Har också en sån granne, han är i 30 årsåldern. Ingen som fattar varför han får såna utbrott, gapar och skriker rätt ut och bankar i saker. Han är inte psykiskt sjuk utan har jobb och träffar man honom är han som vem som helst. Tydligen nån form av bryt han får

  • Anonym (Kaffedraken)

    Fick en ny granne, en helt vanlig kille på cirka 25-30 år, han höll på sådär. Dagtid, nattetid (tror han jobbade skift), nästan alla dagar i veckan. Vrålade ursinnigt typ "AAAAAAAAAAAAAAAH!!!" med efterföljande svordomar och ibland hörde man att han kastade någonting i golvet/väggen eller bankade i ett bord, kunde hålla på några timmar åt gången. Det visade sig att han var gamer. Han blev vräkt efter fem månader. Grannarna under hade ringt störningsjouren för många gånger, och spelat in hans oväsen också.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Han är väl programmerare, bara? Är ju inget sjukt med det ...

  • Anonym (Kaffedraken)

    En sportfantast kanske? Min farbror vrålade ofta när han tittade på ishockey.

Svar på tråden Vrålande granne.