• innox

    Bonusdotter vill vara mamma?

    Har en bonusdotter på 6 år och min son på 7 månader.

    Hon är här varannan vecka, till saken är:

    Hon försöker ta över allt jag gör!

    Oavsett om jag matar, byter blöja, smörjer/gör klar för sängen, söver eller leker med mitt barn

    så försöker hon hela tiden ta över.

    Hon säger att ?han tror att jag är mamman? ?han vill bara vara med mig? ?han behöver inte äta nu? ?vi måste byta blöjan nu (för att han enbart har pruttat) och startar diskussioner när jag säger nej.

    Har hon ätit upp lunchen/middagen så står hon och tittar på han medans han äter och stressar honom och bestämmer att han har ätit upp eller inte vill ha mer för att hon ätit upp.

    Vad jag än säger så byter hon ord för att tjata till sig att han är klar och att hon får ta av han haklappen.

    Hon pratar genom honom och säger att ?bara storasyster får hjälpa? och blir stött om jag säger att hon absolut inte får ta tempen eller ge honom Alvedon när det krävs och förstår inte varför hon inte skulle få det.

    Hon blir sur på mig och tycker att jag måste vänta på henne för att byta varenda bajsblöja.

    Hon kan till och med avbryta lek för att följa med och byta.

    Leker jag med honom flyger hon på och tar över alla leksaker och trycker upp sitt ansikte i hans ansikte så han inte längre ser mig. Håller han i min hand stoppar hon dit sin istället och säger ?men titta jag sa ju det han vill bara vara med mig?

    Jag kan inte ställa en tallrik med gröt på bordet för då tar hon den och tänker börja mata fast de är väldigt varmt bara för att hon ska hinna först.

    Hon är avundsjuk på min sons julklappar, fast hon fick mer och sitter bara och leker med hans leksaker och säger ?att han fått så mycket fina saker som hon vill ha?

    Får hon glass eller godis retar hon honom med att ståcka fram godisen sen sliter av honom den för att han inte får äta sånt.

    Man kanske inte borde känna så men jag känner att hon inkräktar i min roll som mamma.

    Hon lyssnar inte på nånting jag sagt, och jag försöker vara pedagogisk men de hjälper inte.

    Jag ger henne egen tid och försöker att ge henne så mycket kärlek och omsorg jag bara kan.

    Men det duger inte för henne..

    Hon kör över mig hela tiden.

    Hjälp mig.. vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Bonusdotter vill vara mamma?
  • innox
    Anonym (L) skrev 2020-12-30 19:18:39 följande:

    Jag undrar också om hon gör likadant när det är pappan som har hand om sonen?


    Nej! När pappan är med bebis är hon inte alls engagerad eller vill hjälpa till!

    Vad skulle de göra för skillnad mellan mig och pappan undrar jag..
  • innox
    Anonym (Leo) skrev 2020-12-30 18:09:07 följande:

    Var är pappan? Gör hon likadant när det är pappa som byter, matar lillebror osv? Det låter på din beskrivning som att du är ensam med barnen.


    Jag har sonen 90 % av tiden och bonusdottern vill helst bara vara med mig och lillebror
  • innox
    Anonym (Leo) skrev 2020-12-30 23:55:56 följande:

    Låter som att ni har andra problem med andra ord.

    Med flickan, tror du att det skulle bli skillnad om du låg steget före och bad om hjälp ibland? -Lotta, när gröten har kallnat, skulle du vilja hjälpa mig att mata Nisse?

    Pappan kanske kan sticka iväg med dottern ibland så du får vara ensam med den yngsta? Så gör vi ibland och vi är kärnfamilj. Det är skönt att ha tid två och två. Det låter ju också som att relationen far-dotter kanske behöver en puff i rätt riktning.


    Jag har försökt men hon är inte intresserad, involversr jag henne för mycket och ber om hjälp tar hon hela handen.

    Hon är inte speciellt intressand att vara med sin far.

    Går jag och lägger mig med sonen för att jag också måste få vila är det i princip tyst fram tills jag kliver upp; då kommer alla frågor och mitt namn 150 gånger på en kvart.
  • innox
    Anonym (H) skrev 2020-12-31 13:36:35 följande:

    Barn i den ålder tycker bebisar är jättespännande. Mina syskonbarn är i den åldern och när jag fick min andra var lyckan gjord. De ville vara med på allt och eftersom jag ofta var barnvakt åt dem fick jag sätta upp tydliga regler och förklara en stund innan att nu ska vi göra såhär och att det är jag som är vuxen som bestämmer.

    Hjälpa till att mata eller hjälpa till att fixa maten till bebisen: 1 gång om dagen

    Byta blöja: 2 gånger om dagen

    Välja kläder: valfritt sålänge det var lämpligt

    Bada: fick de hjälpa till att hämta babyolja, ge handduk och titta på.

    Leka: då får man inte trycka leksaker i ansiktet på andra speciellt inte bebisen.

    Hjälpa till i övrigt att hämta nappar och filtar etc.

    Sen får man föklara varför man inte kan göra si eller så och visa hur man gör. Sen att hon får vänta på klartecken av dig eller pappan att t.ex. nu får du ta av haklappen. Och berömma mycket när det blir rätt.

    Min 1:a var bara 2 år när småsyskonet kom och då fick han en rubens baby i present av bebisen. Så har han fått mata, natta och byta blöja på sin docka.

    Men tycker Pappan ska göra lite mer så inte allt hamnar på dig. Ni är 2 st i detta och får hitta vad som funkar för er ihop som en familj.


    Jag gör allt för att involvera henne, men även i stress ställer hon sig för.

    Igår när lillebror var jätteledsen går hon in flera gånger och stör för att hon inte ska vara utanför.

    Hela nyårs kvällen klagade hon på att hon hade ont överallt (som hon gör varje dag) och var trött och visste inte vad hon skulle göra.

    Jag vet inte vad jag ska göra för att hjälpa henne eftersom hon konstant söker uppmärksamhet av mig. Jag ger henne all jag kan.
  • innox
    Anonym (c) skrev 2020-12-30 23:11:07 följande:

    Jag förstår ditt obehag. Jag tolkar inte hennes beteende positivt. 

    Du .måste prata med din sambo så att han blir mer delaktig med att ta hand om sin dotter

    Du måste freda din baby och inte tillåta hennes "invasioner". Din sambo måste finnas med. Då kan du gå till badrummet och låsa dörren när du byter blöja eller badar barnet. Det är du som är vuxen och bestämmer. Som det är nu tillåter du att flickan dominerar dig och ditt barn. Likaså ska hon inte röra barnets mat osv.

    Jag har flera barn och hade inte tillåtit sådant beteende från mina äldre barn gentemot det nyfödda syskonet


    Tack! Jag hade aldrig tillåtit/orkat de heller. Det håller på såhär från morgon till kväll.

    Hon kan tjata 20/30 gånger om att vi måste byta blöja, fast vi inte alls måste det. men för att de ska ?hända nånting?
  • innox
    Anonym (Docka med vagn?Spontant skulle jaf vilka) skrev 2020-12-31 11:37:48 följande:

    Spontant skulle jag vilja tipsa om att köpa en docka och en vagn till dockan. Då kan hon vara med och byta, bada och mata. När du behöver vara själv med bebisen så kan du be henne mata sin docka eller liknande.

    Låt henne gå med dockan i vagnen med sin pappa på promenader. Hon behöver umgås mer med honom så att det inte blir att hon bara tyr sig till dig.


    Jag köpte vagn , talande docka, matningsset, säng, bebiskläder och blöjor som hon fått av lillebror. Hon gick med vagnen 1!! gång sen ville hon bara köra lillebror i vagnen.!
  • innox
    Physalis skrev 2021-01-01 14:42:37 följande:

    Ja tycker det låter som att hon inte riktigt mår bra. Hon verkar nästan desperat att få vara med, få uppmärksamhet av dig, få bekräftat att lillebror visar kärlek.

    Hennes beteende blir problematiskt såklart och där får du och pappan sätta tydliga gränser och regler. Men pappan måste också ta tag i hennes mående.Hon behöver få tillräcklig bekräftelse och trygghet så hon slipper att känna att hon måste ta saken i egna händer.


    Precis EXAKT min känsla. Desperat..

    Har förklarat situationen men han förstår inte problemet
  • innox
    MStockholm skrev 2021-01-01 12:47:09 följande:

    Jag förstår ditt obehag också. Prova familjerådgivning.


    TACK för att du förstår
Svar på tråden Bonusdotter vill vara mamma?