Inlägg från: AMCG |Visa alla inlägg
  • AMCG

    Gravid med svartsjuka paranoida tankar, hjälp!

    Jag har ingen erfarenhet av svartsjuka. Min man har sovit över hos tjejkompisar när han behövde husrum i en annan stad. Vi är nog på vara sin sida på svartsjukeskalan du och jag.

    Jag vet inte om detta är normalt eller ej. Låter lite galet för mig men min icke-svartsjuka låter säkert lika galet för dig.

    Jag känner dock till flera förhållanden som tagit slut enbart på grund av kvinnans enorma svartsjuka som skapade problem på problem och aldrig slutade utan snarare eskalerade. Att alltid vara misstänkt för felsteg eller tankefel sliter på partnerns psykiska välmående också. Det jag vill förmedla är att vara försiktig så att inte din svartsjuka gör att din sambo inte orkar stanna...

    Det finns hjälp att hantera sin svartsjuka genom terapi. Kanske kunde vara bra att få en neutral parts åsikter?

  • AMCG
    magiskatrollspoet skrev 2021-01-01 09:22:52 följande:

    Hej. Tack för ditt svar. Jag tycker inte alls det låter galet, snarare är jag avundsjuk på dig där att du slipper den hemska känslan som jag aldrig lyckas bli kvitt. Men jag har sökt/söker hjälp så att jag ska börja prata med en psykolog asap. Det känns hemskt jobbigt för det är som du säger- det sliter så himla mycket på alla parter, psykiskt, och det känns som att jag tolkar allting fel, till min nackdel. Så himla självdestruktivt. Jag väntar barn med denna man och jag vill inget hellre än att vi ska vara lyckliga och att inte min svartsjuka och dåliga självbild/självkänsla ska ta över och förstöra vår relation. 


    Det finns goda möjligheter att bli av med svartsjukan. Ett stort steg är att inse problemet och det har du redan gjort sen en tid tillbaka (som jag uppfattar det). Med rätt hjälp, inställning och förståelse kommer ni långt. Det är fullt möjligt att vinna över alla olika känslor.

    Nytt år, nya tag! Gott Nytt År!
Svar på tråden Gravid med svartsjuka paranoida tankar, hjälp!