Inlägg från: Oblivia |Visa alla inlägg
  • Oblivia

    Berätta för syskon tidigt?

    Jag är gravid i vecka 9. Graviditeten var hittills varit tuff och jag är sängliggande större delen av tiden på grund av illamående och yrsel. Min man sköter allt med bravur så att jag kan vila, men min fyraåring oroar sig och jag ser att hon far illa av att se mig må dåligt. Den senaste veckan har hon haft mardrömmar varje natt och sover oroligt, och hamnar oftast i vår säng. Jag försöker att inte visa och har sagt till henne att mamma har jobbat för mycket och måste vila när vi är lediga. Jag vet inte vad jag ska göra. Ska jag berätta att jag mår dåligt för att jag har en bebis i magen? Hon kommer ju såklart att berätta för alla och kanske blir det mer traumatiskt för henne om jag får ett missfall än att hon ser mig må dåligt nu? Kanske kan jag komma på en bättre anledning som får henne att lugna ner sig lite. Hur har ni som varit i ett liknade läge gjort?

  • Svar på tråden Berätta för syskon tidigt?
  • Oblivia

    Tack för era fina svar och tankar! Och ursäkta att det tagit några dagar att svara er. Vi velar lite fram och tillbaka. Min man vill inte att vi ska berätta för henne innan vi vet att allt ser bra ut och jag förstår hans tankar. Vår dotter har pratat om att hon vill bli storasyster länge och eftersom både denna och graviditeten med henne kom till via IVF har vi många gånger fått säga till henne att det inte är alla som blir storasyster. Om det blir missfall är det långt ifrån säkert att den nånsin blir en till graviditet. Tack för att ni delar med er av era tankar kring hur ni gjort. Jag ska ta med mig dom.

  • Oblivia

    Tack för alla era svar! Vi har valt att vänta och säger att jag är trött. Hon verkar finna sig i det och föreslår att pappa kan leka med henne så att mamma kan vila lite. Men jag ser fram emot att få berätta för henne när det blir läge. Vecka 11 nu och vi tar det dag för dag fram till KUB den 29/1.

  • Oblivia
    Newrieskye skrev 2021-01-10 16:43:10 följande:

    Har en snart tre-årig dotter som haft för sig att jag har haft en ?bebis i magen? i flera månader efter att ha sett på Daniel Tiger och Greta Gris där Daniels mamma och Karin Kanins mamma varit gravida ;D.

    Det har inte spelat någon roll att jag sagt att det inte varit så, hon har ändå trott att alla vuxna, även män har det.

    Dessutom verkar hon tro att vi alla bara går runt och har bebisar i magen, inte direkt tänka att det betyder att det kommer en bebis om 9 månader.

    Så nu när jag ÄR gravid så har jag sagt ?kanske det ja, vi får se? men hon har inte reagerat på det, hon reagerar likadant som när jag sagt ?nej, det har jag inte?.

    Det kanske är svårare i 4-årsåldern om din dotter kan lägga ihop saker på ett annat sätt och förvänta sig ett syskon inom en viss tidsperiod.


    Min dotter hade en sån period runt 2,5-3 år, där hon la händer på min mage och sa: "mamma, det är en bebis här inne". Sen gjorde hon samma sak på morfar ????
Svar på tråden Berätta för syskon tidigt?