• Anonym (Fråga­)
    Fri 1 Jan 2021 16:03
    519 visningar
    16 svar
    16
    519

    Någon med mani/bipolär här?

    Jag kommer ett tag framöver att (ofrivilligt) spendera mycket tid med en oerhört manisk person med vaneföreställnibgar och grandiosa idéer och tankar. Jag kan inte hjälpa att jag tjafsar emot eller säger ifrån att jag inte är intresserad av att höra. Detta suger all min energi. 10 min sen är jag helt slut och måste därifrån en stund.

    Hur ska jag agera mot den här personen för att undvika konflikter och spara min energi så mycket jag kan?

    Personen ifråga har lång vård erfarenhet inom psykiatrin och medicinerar mot sin mani men jag misstänker att personen slänger medicinen eller slarvar. Och jag orkar inte gå in på detaljer för då svävar personen bara iväg och jag är dum i huvet som ens frågar typ.

    Hjälp mig! Alla med erfarenhet eller du som själv vet hur det är att ha dessa maniska tankar och vara bipolär.

  • Svar på tråden Någon med mani/bipolär här?
  • Litenm­enhård
    Fri 1 Jan 2021 16:21
    #1

    Jag är bipolär, bland annat och när jag får mina manier så är det svårt att prata med mig. Man måste helt enkelt låta personen ha sin episod. Jag går på diverse mediciner och de hjälper, men ibland får jag mina perioder ändå. Då är jag knappt kontaktbar och måste helt enkel få landa av mig själv.


    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Anonym (Fråga­) Trådstartaren
    Fri 1 Jan 2021 16:34
    #2
    Litenmenhård skrev 2021-01-01 16:21:37 följande:

    Jag är bipolär, bland annat och när jag får mina manier så är det svårt att prata med mig. Man måste helt enkelt låta personen ha sin episod. Jag går på diverse mediciner och de hjälper, men ibland får jag mina perioder ändå. Då är jag knappt kontaktbar och måste helt enkel få landa av mig själv.


    Tack för ditt svar. Hur länge varar de här episoderna? Tycker du att jag ska ?tillrättavisa? personen när denne svävar iväg i de mest osannolika tankar och idéer som denne vill utföra på studs. Denne personen super och spelar gärna upp sina pengar och blir sedan förbannad på staten för att lägenheten denne blev tilldelad av socialen inte duger. Det kretsar enbart runt det egna jaget och andra människor existerar liksom inte. Sedan får jag höra orden ?jag ber om ursäkt?, ?det var inte min mening?, ?förlåt? hela tiden.
  • Fri 1 Jan 2021 16:34
    #3

    är bipolär och känner någon som är bipolär med

    När jag hamnar i mina perioder så kan det bli så att jag inte vill lyssna fö jag tycker ju att jag mår bra. men har då de som kan säga åt mig att ta det lite lugnt och tänka över saker. så att jag inte tar mig an för mycket och kraschar.

    det kan vara svårt att en att lyssna spec om man bara får höra rakt av att det är fel. det bukar kunna gå bättre om man försöker få en att se en större helhet och om man gör något planera det lite bättre skaffa mer info ex

  • Litenm­enhård
    Fri 1 Jan 2021 16:41
    #4
    Anonym (Fråga) skrev 2021-01-01 16:34:10 följande:
    Tack för ditt svar. Hur länge varar de här episoderna? Tycker du att jag ska ?tillrättavisa? personen när denne svävar iväg i de mest osannolika tankar och idéer som denne vill utföra på studs. Denne personen super och spelar gärna upp sina pengar och blir sedan förbannad på staten för att lägenheten denne blev tilldelad av socialen inte duger. Det kretsar enbart runt det egna jaget och andra människor existerar liksom inte. Sedan får jag höra orden ?jag ber om ursäkt?, ?det var inte min mening?, ?förlåt? hela tiden.
    Mina episoder varar i olika längd. Ibland någon dag. Ibland någon vecka. Det är svårt att säga till någon att ta det lugnt när den personen är mitt upp i en episod. Det du kan göra, som jag vill att någon gör med mig är att lyssna och visa intresse och försöka lugna ner en, men det är svårt som sagt.
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Anonym (manic highwa­y)
    Fri 1 Jan 2021 17:14
    #5
    Litenmenhård skrev 2021-01-01 16:21:37 följande:

    Jag är bipolär, bland annat och när jag får mina manier så är det svårt att prata med mig. Man måste helt enkelt låta personen ha sin episod. Jag går på diverse mediciner och de hjälper, men ibland får jag mina perioder ändå. Då är jag knappt kontaktbar och måste helt enkel få landa av mig själv.


    Har du fått biverkningar av medicinen? Viktuppgång tex?
  • Litenm­enhård
    Sat 2 Jan 2021 07:07
    #6
    Anonym (manic highway) skrev 2021-01-01 17:14:32 följande:
    Har du fått biverkningar av medicinen? Viktuppgång tex?
    Jo, en liten viktuppgång, men jag kan inte säkert säga att det är på grund av medicinerna. Inte enbart i alla fall.
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Anonym (Fråga­) Trådstartaren
    Sat 2 Jan 2021 08:22
    #7
    MidnightStar skrev 2021-01-01 16:34:19 följande:

    är bipolär och känner någon som är bipolär med

    När jag hamnar i mina perioder så kan det bli så att jag inte vill lyssna fö jag tycker ju att jag mår bra. men har då de som kan säga åt mig att ta det lite lugnt och tänka över saker. så att jag inte tar mig an för mycket och kraschar.

    det kan vara svårt att en att lyssna spec om man bara får höra rakt av att det är fel. det bukar kunna gå bättre om man försöker få en att se en större helhet och om man gör något planera det lite bättre skaffa mer info ex


    Tack. På er två som svarat verkar det som att det egentligen bara är för mig att försöka stå ut? Jag kan inte göra något egentligen.

    När personen börjar sväva iväg om att känner kungligheter och så vidare så ska jag bara lyssna?
  • Litenm­enhård
    Sat 2 Jan 2021 08:27
    #8

    Jag vill jämföra den känslan när man blir manisk med att vara full. Egentligen vill jag jämföra den med att vara hög, men jag har aldrig varit hög. Det är svårt att prata med en person som är så där, men när det har lugnat ner sig så kan man prata med den.


    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Anonym (A)
    Sat 2 Jan 2021 08:35
    #9

    Min pappa var bipolär, men med fokus åt det depressiva hållet. Han hade ett fullt utvecklat maniskt skov och körde vår ekonomi i botten när jag var 8 och sen bara små hypomaniska tendenser ibland. Han var inte nåbar när han var hög och kände sig oövervinnerlig. Jag tror att hans intellekt faktiskt skärptes också.

    Om du har möjlighet, så håll koll på att personen inte gör vansinnigheter. Pappa köpte tex ett parkettgolv som "nästan" räckte till vardagsrummet, dvs mycket pengar till ingen nytta. Såna "fynd" och "smarta affärer" kan ställa till för lång framtid.

    Kontakta vården för bedömning om ev tvångsvård om det går helt över styr, för personen själv har sällan insikt och tror att hen mår fantastiskt....

  • Anonym (Erfar­enhet)
    Mon 4 Jan 2021 18:15
    #10

    Bor du med personen? Om inte så lyssna på ett halvt öra och humma och nicka när det behövs. Säg inget onödigt, gå inte in i diskussioner, prata överhuvudtaget inte om du inte absolut måste. Går det att gå undan för att promenera, diska eller vad som helst så gör det. Försök stå ut och tänk att det bara är under en kort tid. Prata gärna av dig med andra när personen inte är i närheten det lär behövas. Håll hårt i dina värdesaker, vänder du ryggen till kan ditt bankkort vara borta. 

  • Anonym (Fråga­) Trådstartaren
    Mon 4 Jan 2021 19:13
    #11
    Anonym (Erfarenhet) skrev 2021-01-04 18:15:44 följande:

    Bor du med personen? Om inte så lyssna på ett halvt öra och humma och nicka när det behövs. Säg inget onödigt, gå inte in i diskussioner, prata överhuvudtaget inte om du inte absolut måste. Går det att gå undan för att promenera, diska eller vad som helst så gör det. Försök stå ut och tänk att det bara är under en kort tid. Prata gärna av dig med andra när personen inte är i närheten det lär behövas. Håll hårt i dina värdesaker, vänder du ryggen till kan ditt bankkort vara borta. 


    Jag är involverad professionellt och kan tyvärr inte välja bort personen på ett bra tag. Jag har extremt svårt att jobba med denna människan. Efter en timme är jag ett vrak nära på. Jag kan mycket väl gå in i väggen om jag inte lär mig hur jag ska behålla min energi.

    Är det typiskt för en manisk person att verka dagdrömma för att nästa sekund tjafsa om något de troligtvis tänkt på och tror har hänt och därför måste lyfta verbalt?

    Personen vill även poängtera gång på gång att denne inte är sjuk och att denne är väldigt intelligent.
  • Anonym (Fråga­) Trådstartaren
    Mon 4 Jan 2021 19:14
    #12
    Anonym (Erfarenhet) skrev 2021-01-04 18:15:44 följande:

    Bor du med personen? Om inte så lyssna på ett halvt öra och humma och nicka när det behövs. Säg inget onödigt, gå inte in i diskussioner, prata överhuvudtaget inte om du inte absolut måste. Går det att gå undan för att promenera, diska eller vad som helst så gör det. Försök stå ut och tänk att det bara är under en kort tid. Prata gärna av dig med andra när personen inte är i närheten det lär behövas. Håll hårt i dina värdesaker, vänder du ryggen till kan ditt bankkort vara borta. 


    Nej jag bor inte med personen, ursäkta att jag inte svarade tydligare, men måste träffas flera gånger i veckan på möten och kartläggningar
  • Anonym (Fråga­) Trådstartaren
    Mon 4 Jan 2021 19:21
    #13
    Anonym (A) skrev 2021-01-02 08:35:17 följande:

    Min pappa var bipolär, men med fokus åt det depressiva hållet. Han hade ett fullt utvecklat maniskt skov och körde vår ekonomi i botten när jag var 8 och sen bara små hypomaniska tendenser ibland. Han var inte nåbar när han var hög och kände sig oövervinnerlig. Jag tror att hans intellekt faktiskt skärptes också.

    Om du har möjlighet, så håll koll på att personen inte gör vansinnigheter. Pappa köpte tex ett parkettgolv som "nästan" räckte till vardagsrummet, dvs mycket pengar till ingen nytta. Såna "fynd" och "smarta affärer" kan ställa till för lång framtid.

    Kontakta vården för bedömning om ev tvångsvård om det går helt över styr, för personen själv har sällan insikt och tror att hen mår fantastiskt....


    Kära nån vilken barndom du måste haft! Vilken stark person du måste vara!
  • Anonym (Erfar­enhet)
    Mon 4 Jan 2021 20:15
    #14
    Anonym (Fråga) skrev 2021-01-04 19:13:29 följande:
    Jag är involverad professionellt och kan tyvärr inte välja bort personen på ett bra tag. Jag har extremt svårt att jobba med denna människan. Efter en timme är jag ett vrak nära på. Jag kan mycket väl gå in i väggen om jag inte lär mig hur jag ska behålla min energi.

    Är det typiskt för en manisk person att verka dagdrömma för att nästa sekund tjafsa om något de troligtvis tänkt på och tror har hänt och därför måste lyfta verbalt?

    Personen vill även poängtera gång på gång att denne inte är sjuk och att denne är väldigt intelligent.

    Prata med chefen! Det är ett arbetsmiljöproblem som du inte ska behöva stå ut med, vänd dig till facket om du måste. Är du timanställd eller har annan osäker anställning så var så professionell så möjligt. Svara kort på frågor, precis det personen frågar efter inte ett ord mer, jobbar ni på samma kontor så använd öronproppar och skyll på att du är hyperkänslig för ljud. 

  • Anonym (Erfar­enhet)
    Mon 4 Jan 2021 20:15
    #15
    Anonym (Fråga) skrev 2021-01-04 19:13:29 följande:
    Jag är involverad professionellt och kan tyvärr inte välja bort personen på ett bra tag. Jag har extremt svårt att jobba med denna människan. Efter en timme är jag ett vrak nära på. Jag kan mycket väl gå in i väggen om jag inte lär mig hur jag ska behålla min energi.

    Är det typiskt för en manisk person att verka dagdrömma för att nästa sekund tjafsa om något de troligtvis tänkt på och tror har hänt och därför måste lyfta verbalt?

    Personen vill även poängtera gång på gång att denne inte är sjuk och att denne är väldigt intelligent.

    Prata med chefen! Det är ett arbetsmiljöproblem som du inte ska behöva stå ut med, vänd dig till facket om du måste. Är du timanställd eller har annan osäker anställning så var så professionell så möjligt. Svara kort på frågor, precis det personen frågar efter inte ett ord mer, jobbar ni på samma kontor så använd öronproppar och skyll på att du är hyperkänslig för ljud. 

  • Anonym (Fråga­) Trådstartaren
    Mon 4 Jan 2021 20:32
    #16
    Anonym (Erfarenhet) skrev 2021-01-04 20:15:29 följande:

    Prata med chefen! Det är ett arbetsmiljöproblem som du inte ska behöva stå ut med, vänd dig till facket om du måste. Är du timanställd eller har annan osäker anställning så var så professionell så möjligt. Svara kort på frågor, precis det personen frågar efter inte ett ord mer, jobbar ni på samma kontor så använd öronproppar och skyll på att du är hyperkänslig för ljud. 


    Jag har ingen chef. Jag har eget företag och jag ett uppdrag som involverar den här människan tyvärr. Jag kan inte säga nej. Tack för din omtanke
Svar på tråden Någon med mani/bipolär här?