• Fri 1 Jan 2021 20:29
    7559 visningar
    96 svar
    -1 +1
    96
    7559

    Hon kräver mig på underhåll men jag får inte träffa mitt barn

    Hej

    Jag behöver råd från någon kunnig innan jag bryter ihop. Min f d sambo och jag separerade för 2.5 år sedan och vi har ett barn tillsammans. Problemet är att min fd sambo under dessa år utsatt mig för umgängessabotage. Hon hittar på ursäkter så jag inte kan träffa mitt barn. När jag ringer mitt barn skriker Hon att barnet ska lägga på luren, ger hen telefonförbud och stänger av telefonen speciellt vid högtider som jul,födelsedagar m.m.

    Det är så mycket som hon gjort för att sabba vår relation eller chans att träffas så det är inte ens nån mening att nämna men nu till ett till problem som dök upp före jul.

    Jag betalar underhåll varje månad och har alltid skött det trots att jag som sagt aldrig får träffa mitt barn. Men nu har hon ansökt om att göra utmätning på min lön så hon kan få mer. Detta gör mig förbannad av 2 skäl. Det ena är att jag väntar barn och ska köpa hus med min nya sambo och det andra för att jag inte får träffa mitt barn alls !! Det finns ingen ö k eller skriftligt på att hon ska ha barnet heltid utan hon förfalskade min underskrift och flyttade med barnet till. Luleå jag har blivit rådd att ta det med familjerätten men de säger det är frivilligt för henne att dyka upp... vilket hon inte kommer göra..så vad i helvete liksom!?

    Hur i helvete ska jag göra?? Har hon rätt att göra en utmätning på lönen och kräva mer när jag aldrig ens får träffa mitt barn.Mitt barn måste smyga utanför huset och viska för att kunna prata med mig i telefon..blir så förkrossad. Jag tjänar ganska bra men saken är den att vi ska köpa hus och vi har en liten på väg och det känns helt enkelt inte rimligt när jag aldrig får träffa honom ens... råd tack för den som har . Tack på förhand

  • Svar på tråden Hon kräver mig på underhåll men jag får inte träffa mitt barn
  • Sat 2 Jan 2021 18:36
    #82
    fdsdffdd skrev 2021-01-02 14:22:50 följande:

    Jag håller med dig.

    Det är intet första gången män reagerar först när det handlar om pengar och eller ny familj är på väg, här är det båda.

    Ts kan skylla på hur hans ex är sjuk(klassiskt) och hur det är honom det är synd om för han har inte orkat(trots ny familj och hus) men i slutänden har han inte kämpat för sitt barn förrän nu när det handlar om att han var rädd för att få betala mer.

    Om han får reda på att det inte är fallet så återgår nog ts till att koncentrera sig på sig själv och sin nya familj medans 'lillan' får fortsätta att vara utan sin pappa.


    Alltså ..... det är såna som ni precis såna jag mött när jag försökte kriga för mitt barn inom rättsväsendet som får mig att tappa hoppet om mänskligheten. Helt ärligt. För det var precis samma visa! Inte kan väl mamman ha varit elak... som man har man jävligt lite att säga till om när det kommer till barn. Men det vet ni ingenting om och kommer aldrig förstå. Fy fan säger jag bara
  • Sat 2 Jan 2021 18:38
    #83
    Anonym (...) skrev 2021-01-02 13:48:15 följande:

    Du har en väldigt olycklig attityd som gör dig själv till offret när det är din dotter som borde stå främst för dig

    Fakta är att du inte tidigare krävt umgänge via tingsrätten, nu när det handlar om pengar är du mer benägen att göra det - vad är din slutsats av det? Dina ursäkter?


    Eh jag har ju visst varit hos tingsrätten eller är du icke länkning!?
  • Sat 2 Jan 2021 18:46
    #84
    Anonym (Jade) skrev 2021-01-02 13:56:16 följande:

    Det vet jag, men han hävdar motsatsen och menar på att det är umgänget han är bekymrad för. Det enda som har förändrats handlar om pengar. Det är därför han tycker att det är viktigt att agera nu. TS hävdar även att han är deprimerad och därför inte har orkat. Att skaffa ny partner, barn och köpa hus rimmar illa med att vara handlingsförlamad pga. misshandel.


    Men är ni på riktigt !? Det jag finner mycket mycket märkligt och skrämmande är att INGEN AV ER IFRÅGASÄTTER MAMMANS BETEENDE OCH AGERANDE !??? Jag må formuleray mig kasst i min trådstart, pengarna vart en extra droppe som fått bägaren att rinna över av allt annat som hänt. Men det är inte pengarna som är det viktiga i sig utan jag vill ha mitt barn hemma 50% av tiden vilket jag har rätt till. Att ens föregåtts kvinna kidnappar ens barn och sedan även förfalskat blanketter , kommer och ställer sig och skriker i dörröppningen när hon väl är i stan utan anledning är förstås helt ok för att hon är kvinna och mamma till barnet ?

    Att jag har sambo ska inte ha något med saken att göra, man kan ha en partner och må dåligt. Jag skulle inte lyssnat på min advokat och väntat med en stämning utan det skulle jag gjort på en gång och det medger jag är mitt misstag men snälla ni, nånstans måste ni väl även kunna erkänna att mitt ex gör fel och olagliga saker????
  • Sat 2 Jan 2021 18:48
    #85
    AMCG skrev 2021-01-02 15:43:32 följande:

    Jag tycker det är fint att TS oavsett anledning nu vill vara en del av sin dotters liv. Det förgångna kan ingen göra något åt och det hjälper inte hans dotter att älta det. Bitterhet och fördömande leder inte till något bra. Se framåt istället.


    Tack men jag har velat vara en del hela tiden men skulle stämt henne på en gång vilket jag såklart ångrar att jag inte gjort
  • Anonym (Japp)
    Sat 2 Jan 2021 18:57
    #86
    HelloWorld skrev 2021-01-02 18:46:14 följande:

    Men är ni på riktigt !? Det jag finner mycket mycket märkligt och skrämmande är att INGEN AV ER IFRÅGASÄTTER MAMMANS BETEENDE OCH AGERANDE !??? Jag må formuleray mig kasst i min trådstart, pengarna vart en extra droppe som fått bägaren att rinna över av allt annat som hänt. Men det är inte pengarna som är det viktiga i sig utan jag vill ha mitt barn hemma 50% av tiden vilket jag har rätt till. Att ens föregåtts kvinna kidnappar ens barn och sedan även förfalskat blanketter , kommer och ställer sig och skriker i dörröppningen när hon väl är i stan utan anledning är förstås helt ok för att hon är kvinna och mamma till barnet ?

    Att jag har sambo ska inte ha något med saken att göra, man kan ha en partner och må dåligt. Jag skulle inte lyssnat på min advokat och väntat med en stämning utan det skulle jag gjort på en gång och det medger jag är mitt misstag men snälla ni, nånstans måste ni väl även kunna erkänna att mitt ex gör fel och olagliga saker????


    Vad vi tycker om ditt ex beteende är ju inte relevant här egentligen. Jag tror inte någon tycker det är ok men det är inte åsikter angående hennes beteende du efterfrågat utan råd om vad du ska göra. Och råd har du fått. Se till att ta tag i det omgående nu då så att du får träffa din dotter igen.
  • Sat 2 Jan 2021 18:59
    #87
    Anonym (Japp) skrev 2021-01-02 18:57:20 följande:

    Vad vi tycker om ditt ex beteende är ju inte relevant här egentligen. Jag tror inte någon tycker det är ok men det är inte åsikter angående hennes beteende du efterfrågat utan råd om vad du ska göra. Och råd har du fått. Se till att ta tag i det omgående nu då så att du får träffa din dotter igen.


    Ehm men i rådet ingår ju i det hela att hon umgängessaboterar så hur kan DET INTE vara relevant ??
  • Anonym (Japp)
    Sat 2 Jan 2021 19:04
    #88
    HelloWorld skrev 2021-01-02 18:59:44 följande:

    Ehm men i rådet ingår ju i det hela att hon umgängessaboterar så hur kan DET INTE vara relevant ??


    Du skriver att det är skrämmande att ingen ifrågasatt mammans beteende. Ok jag skriver då att jag tycker det är fel. Hjälper det dig eller ändrar mammans beteende? Nej, därför är det inte relevant.

    Däremot råden du efterfrågat och fått kan hjälpa dig till vad du ska göra härnäst för att få ett fungerande umgänge är relevant.
  • Anonym (Arne)
    Sat 2 Jan 2021 19:29
    #89
    +1

    Vi kan ju inte ha åsikter om din frus beteende för det är ju bara påståenden från dig att hon ska vara sjuk och elak osv Vad vi däremot kan ha åsikter om är det du själv säger.

    Jag undrar därmed också VARFÖR du inte gjort det innan, tills du svarar ärligt på det så kommer folk fortsätta undra varför du inte orkat/velat ta tag i det förrän det handlar om pengar.

  • Sat 2 Jan 2021 20:38
    #90
    +2
    HelloWorld skrev 2021-01-02 18:46:14 följande:

    Men är ni på riktigt !? Det jag finner mycket mycket märkligt och skrämmande är att INGEN AV ER IFRÅGASÄTTER MAMMANS BETEENDE OCH AGERANDE !??? Jag må formuleray mig kasst i min trådstart, pengarna vart en extra droppe som fått bägaren att rinna över av allt annat som hänt. Men det är inte pengarna som är det viktiga i sig utan jag vill ha mitt barn hemma 50% av tiden vilket jag har rätt till. Att ens föregåtts kvinna kidnappar ens barn och sedan även förfalskat blanketter , kommer och ställer sig och skriker i dörröppningen när hon väl är i stan utan anledning är förstås helt ok för att hon är kvinna och mamma till barnet ?

    Att jag har sambo ska inte ha något med saken att göra, man kan ha en partner och må dåligt. Jag skulle inte lyssnat på min advokat och väntat med en stämning utan det skulle jag gjort på en gång och det medger jag är mitt misstag men snälla ni, nånstans måste ni väl även kunna erkänna att mitt ex gör fel och olagliga saker????


    Klart ditt ex betett sig illa, riktigt illa.

    MEN, din fråga handlade ursprungligen om underhåll vilket gör att man svarar på det. Sedan är vi flera som gett dig rådet att stämma på umgänge, något vi knappast gjort om vi ansett mamman gjort rätt?

    Men, nej, du har inte automatiskt rätt till att ha barnet hos dig 50%

    BARNET har rätt till umgänge med båda sina föräldrar men det är faktiskt inte alltid som 50% är det bästa för barnet.

    I detta fallet är det ju inte ens möjligt, eftersom ni bor för långt ifrån varandra.

    Går du upp och kräver halva boendet kommer du inte att vinna eftersom det inte går. Det du behöver stämma på är att få tillbaka gemensam vårdnad och dom på umgänge, där varenda dag är reglerad framöver. Eventuellt kräva enskild vårdnad med boendet genom att hävda att mamman inte tillgodoser barnets rätt till båda sina föräldrar, och att du skulle göra det om barnet bor med dig. Tveksamt om det går igenom dock om hon rotat sig i sin nya hemstad.

    Ps. Att börja kasta beskyllningar runt dig (ingen har ifrågasatt mammans beteende, att "vi" tycker det är ok att hon beter sig illa pga att hon är mamma osv) tjänar dig knappast väl, och har du lätt för att tappa humöret på det sättet och komma med beskyllningar (om det än finns grund för det i vissa fall) så bör du noga se till att arbeta med ditt humör inför en stämning. För reagerar du såhär när mamman kommer med beskyllningar i rätten (vilket du bör vara beredd på) kommer du INTE få igenom det du vill, det kommer nämligen ligga dig i fatet.
  • Anonym (som vanlig­t)
    Sun 3 Jan 2021 18:15
    #91
    +3

    *suck* en pappa som innan inte brytt sig om umgänget nog för att ordna det och först när pengarna kan drabbas för han och hans nya familj reagerar..

    Han anklagar mamman för både misshandel och kidnappning och gud vet vad men utredningarna läggs ner hos polisen

    Ja man undrar om det inte är ts som är problemet och att sympatin borde ligga hos hans ex och barnet

  • Anonym (Japp)
    Sun 3 Jan 2021 18:30
    #92
    Anonym (som vanligt) skrev 2021-01-03 18:15:40 följande:

    *suck* en pappa som innan inte brytt sig om umgänget nog för att ordna det och först när pengarna kan drabbas för han och hans nya familj reagerar..

    Han anklagar mamman för både misshandel och kidnappning och gud vet vad men utredningarna läggs ner hos polisen

    Ja man undrar om det inte är ts som är problemet och att sympatin borde ligga hos hans ex och barnet


    Har du ens läst igenom ts inlägg? Eller har du bara ögnat igenom tråd starten, hoppat upp på dina höga hästar och gjort ett ganska ointelligent inlägg?
  • Anonym (..)
    Sun 3 Jan 2021 18:53
    #93
    Brumma skrev 2021-01-02 20:38:39 följande:
    Klart ditt ex betett sig illa, riktigt illa.

    MEN, din fråga handlade ursprungligen om underhåll vilket gör att man svarar på det. Sedan är vi flera som gett dig rådet att stämma på umgänge, något vi knappast gjort om vi ansett mamman gjort rätt?

    Men, nej, du har inte automatiskt rätt till att ha barnet hos dig 50%

    BARNET har rätt till umgänge med båda sina föräldrar men det är faktiskt inte alltid som 50% är det bästa för barnet.

    I detta fallet är det ju inte ens möjligt, eftersom ni bor för långt ifrån varandra.

    Går du upp och kräver halva boendet kommer du inte att vinna eftersom det inte går. Det du behöver stämma på är att få tillbaka gemensam vårdnad och dom på umgänge, där varenda dag är reglerad framöver. Eventuellt kräva enskild vårdnad med boendet genom att hävda att mamman inte tillgodoser barnets rätt till båda sina föräldrar, och att du skulle göra det om barnet bor med dig. Tveksamt om det går igenom dock om hon rotat sig i sin nya hemstad.

    Glasklart formulerat. Tingsrätten med fastställt umgängesschema är rätt forum om du vill lösa umgängessituationen. Flera har rekommenderat Familjerätten. Visst kan du testa, men står man så långt ifrån varandra kan jag tycka det är slöseri med tid och enklare att gå direkt på Tingsrätten.

    Underhåll är inte kopplat till om du träffar barnet eller inte så någon "rättvisa" därvidlag finns inte.

    Utmätning är inte aktuell om det stämmer att du betalat vad du ska och kan styrka detta. Det framgår inte om vad du betalat är underhåll fastställt i dom, avtalat mellan er föräldrar eller FK:s underhållsstöd via FK.
    Skulle exet av okunskap begära utmätning hos Kronofogden så bestrider du kravet till KF med förklaringen att någon skuld inte föreligger, och sedan är det upp till exet att bevisa att det finns en skuld. (Givetvis är det bäst om du kan styrka betalningarna vid behov.)
    Vad som kan krångla till det är om ni inte haft avtal eller dom om underhåll och hon inte ansökt om underhållsstöd via FK. I det fallet skulle mamman kunna stämma dig på underhåll tre år tillbaka och hävda att du betalat mindre än vad som är rimligt. Om Tingsrätten då beräknar att du bort betala mer än du gjort kan du bli betalningsskyldig retroaktivt, med avdrag för vad du redan betalat. (Känns som att det borde handla om mycket pengar för att vara värt det besväret.) Men fram tills ett sådant hypotetiskt underhåll är fastställt finns ingen skuld och därmed inget att utmäta.

    Vad gäller underhållssumma så bygger uttalanden om minimibelopp eller enhetlig summa från några i tråden på missförstånd, vad de talar om är inte underhåll utan Försäkringskassans underhållsstöd. "Riktigt" underhåll bygger på det enskilda barnets behov och den enskilda förälderns inkomster och försörjningsbörda (hemmaboende barn och ev fru som av någon anledning behöver försörjas räknas in men en bebis räknas inte dra många hundralappar). Underhåll kan vara högre (vanligen) eller lägre än FK:s underhållsstöd. Dock är det vanligt att boendeföräldern ansöker om underhållsstöd där "riktigt" underhåll skulle understiga detta.
    FK har kalkylator för översiktlig underhållskalkyl
    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/for_foraldrar_som_inte_lever_ihop/berakna-underhallsbidrag

  • Anonym (Putte­)
    Sun 3 Jan 2021 21:04
    #94
    -1
    Anonym (Japp) skrev 2021-01-03 18:30:47 följande:
    Har du ens läst igenom ts inlägg? Eller har du bara ögnat igenom tråd starten, hoppat upp på dina höga hästar och gjort ett ganska ointelligent inlägg?
    Nja.. jag håller med personen, frågan är har du läst ts inlägg eller har du bara svalt ts gråtvals med hull och hår med 'stackars man vilken häxa' utan att tänka kritiskt.

    Vi spaltar upp det:

    ¤ Ts påstår att hans fru har misshandlat honom, sen kommer han med orden att hon har anklagat honom för misshandel, kanske inte så svart och vitt vem som egentligen har misshandlat vem eller hur?

    ¤ Ts påstår att hon har urkundsförfalskat och kidnappat barnet, polisen håller inte med då det inte finns bevis

    ¤ Ts har tidigare kunnat kämpa för umgänge men har inte gjort det. Nu när han vart orolig för att underhållet skulle höjas så blev han orolig för han har ju ny partner och barn på väg plus nytt hus

    Detta är ju bara några få exempel men du köper alltså allting rent av för.. ja varför? Du tar dig ju inte till information från Ts själv, du tar inte in att hans ex version antagligen ser helt annorlunda ut, du bryr dig inte att han tidigare inte kämpat för umgänge men när pengar står på spel.

    Så medans du galopperar iväg på din höga häst kanske du ska fundera över varför du köper allt rent av. Är det pga av tidigare erfarenheter? För annars vet jag inte varför du inte undrar över en del saker som ts själv skrivit om i tråden.

    Ts varför ville du inte kämpa för umgänge innan, är pengar en motivation enbart? Borde inte kärleken till ditt barn ha varit nog för att du skulle fått ordnat umgänge innan. Som pappa blir jag otroligt provocerad av dig.
  • Anonym (Barne­ts bästa)
    Mon 4 Jan 2021 12:37
    #95
    +2
    Anonym (som vanligt) skrev 2021-01-03 18:15:40 följande:

    *suck* en pappa som innan inte brytt sig om umgänget nog för att ordna det och först när pengarna kan drabbas för han och hans nya familj reagerar..

    Han anklagar mamman för både misshandel och kidnappning och gud vet vad men utredningarna läggs ner hos polisen

    Ja man undrar om det inte är ts som är problemet och att sympatin borde ligga hos hans ex och barnet


    Det är ju inte första gången polisen lägger ned i brist på bevis. Men det betyder inte att TS ljuger. Att han redan anmält talar till hans fördel i en vårdnadstvist, om han tar upp det då.

    Sedan undrar jag varför folk är så angelägna om att svartmåla TS. Jag tycker man alltid får utgå från att TS talar sanning och svara på det hen frågar om. Annars blir det meningslöst att svara, om man inte är intresserad av pajkastning.

    Sedan är det tröttsamt med detta moraliserande tjat om att TS "egentligen" bara är intresserad av pengarna. Varför detta behov av att kritisera TS motiv? Faktum är ju att TS ex saboterat umgänget med deras gemensamma barn, och det är både barnet och TS som blir lidande på det. Exets krav på extra pengar är förstås också en orsak till oro, om man inte är superrik.
  • Mon 4 Jan 2021 12:52
    #96

    Vill bara lägga till något jag inte hittat i tråden. Hr hon ansökt hos kronofogden (eftersom du skriver utmätning) så MÅSTE du bestrida kravet. Gör du inte det menar de att du är betalningsskyldig. Bestrider du får mamman dra det till tingsrätten om hon inte bara ger upp.

Svar på tråden Hon kräver mig på underhåll men jag får inte träffa mitt barn