• Anonym (Ensam)

    Är det så här det är att bo tillsammans?

    Jag har bott tillsammans med min pojkvän i 1/2år ungefär och undrar om det är så här det ska vara. Jag har aldrig bott tillsammans med någon förut så det kanske är så här det är, men jag känner mig ganska besviken på samboskapet.

    Vi umgås inte mycket, knappt alls. Den lediga tid han har spenderar han mestadels framför datorn. Han kan aldrig svara på när han är klar med det för kvällen, så jag kan inte planera min kväll riktigt. Ska jag planera för att vara ensam hela kvällen eller ska jag planera för att vi kanske umgås, tittar på nån film t.ex? Numera planerar jag oftast för ensamkvällar för att slippa bli irriterad och besviken eftersom ensamkvällarna dominerar. Han kommer oftast vid 22-23, då somnar han på en gång. Sex högst en gång i veckan nu eftersom jag börjar tappa lusten. Kyssar, kramar etc under dagen sker enbart på mitt initiativ men nu har jag tröttnat så vi rör knappt vid varandra.

    Han kan aldrig svara på när han kommer hem från jobbet och blir irriterad när jag frågar. Han kan heller aldrig svara på om han ska äta middag med mig eller ej, så jag kan aldrig planera sånt heller. han vill inte planera vad vi ska äta, om vi ska äta tillsammans. Så numera planerar jag bara utifrån mig och frågar inte ens längre om han ska äta och vad han vill äta. Oftast äter jag ensam, det som jag bestämt.

    Han vill inte göra saker och bestämma saker tillsammans, inredning, hur vi ska göra med något i hemmet, fixa nåt projekt tillsammans t.ex. Jag frågar honom hela tiden vad han tycker, vad han vill, skriver listor på saker att åtgärda i hemmet (tillsammans). Men detta med att bestämma och göra saker tillsammans verkar främmande för honom. Antingen bestämmer jag, eller han. Den andra bara accepterar.

    Jag känner mig besviken och lite lurad faktiskt. Jag trodde samboskapet skulle erbjuda något mer. Att man är ett team, hjälps åt med saker, man har någon att planera mat tillsammans med, man gör olika projekt ihop, man umgås åtminstone ungefär lika mycket som man gjorde när man bodde isär. Jag känner inte att samboskapet ger mig någonting. Det är ändå som att jag bor själv men med mer oväsen och mer att städa och ibland också mer mat att laga.

    Jag firade vår 1,5årsdag själv medan han satt vid datorn, samma med nyårsafton. Det var inte vad jag hade tänkt mig. Jag försöker peppa att vi ska laga till nåt extra gott, köpa hem tårta och bubbel, men han är konstant ljummen inför allt. Han tar inga såna initiativ. Och tårtan och bubblet som jag köpte till vår 1,5årsdag fick jag äta och dricka upp själv.

    Ska det vara så här?

  • Svar på tråden Är det så här det är att bo tillsammans?
  • Anonym (Man)

    Nej, det kan du nog räkna ut att det inte ska. Det låter skittråkigt!

  • Anonym (Hej)

    Det är bara du som avgör om det ska vara så. Jag hade inte varit nöjd med det.

  • Olivera

    För ett ge ett snabbt svar på din fråga : nej det låter inte speciellt bra och kul för dig. Har ni det såhär redan nu så kommer ni nog vara riktigt less på varandra på lång sikt!

  • Anonym (Nej)

    Nej, absolut inte. Visst är saker och ting inte alldeles enkla alltid, kan ibland ske en del missförstånd fast (pga?) man har varandra så nära, men då är det ju att man velat kommunicera men missförstått osv.

    Klart man ska vara ett team, sen kan man vara det på olika sätt och vissa behöver egna projekt och andra kanske gärna låter den andra bestämma vissa saker. Men det du beskriver låter ju inte det minsta kul. Går han att prata med, finns fortfarande chans eller har du redan gett upp?

  • Zaxika

    Låter som du bor ihop med en kille i 20 års åldern som ännu inte är redo för en samborelation. För honom kanske det är bekvämt att ha någon att dela hyran med och så bonus att man kan ligga ibland. Men i övrigt bryr han sig inte om dig alls. Han vill inte vara ett team. Han ser nog ingen framtid för er tyvärr. Just nu är det han själv och hans spelande som betyder något. Låter som han skulle behöva bo själv eller med en kompis med samma intressen.

    Jag förstår att du är besviken. Dags att planera för att flytta isär eller hur?

    Hellre ensam och singel, än ensam i en relation.

    Hoppas du får ett fint 2021.

  • SweeneyTodd
    ''Den lediga tid han har spenderar han mestadels framför datorn.''

    Urk. Varning redan där. 
    Yes that's why I'm crowned queen, and I ain't lookin' for the prom king
  • Anonym (Ensam)
    Anonym (Nej) skrev 2021-01-01 20:47:41 följande:

    Nej, absolut inte. Visst är saker och ting inte alldeles enkla alltid, kan ibland ske en del missförstånd fast (pga?) man har varandra så nära, men då är det ju att man velat kommunicera men missförstått osv.

    Klart man ska vara ett team, sen kan man vara det på olika sätt och vissa behöver egna projekt och andra kanske gärna låter den andra bestämma vissa saker. Men det du beskriver låter ju inte det minsta kul. Går han att prata med, finns fortfarande chans eller har du redan gett upp?


    Jag har tagit upp de här sakerna flera gånger. Men det händer inte så mycket. När vi diskuterar saker så lägger han också ofta mycket skuld på mig, att jag agerar fel, så jag har inte så stor lust att ta upp saker längre.

    Börjar på riktigt tröttna och känner att jag hade det bättre själv. Då kunde jag iallafall planera saker, inte ta hänsyn till att han kanske, eller kanske inte vill äta middagen som jag bestämt och tillagat, kanske eller kanske inte vill se filmen som jag valt och redan börjat titta på, kanske eller kanske inte vill umgås när jag redan planerat för ännu en ensamkväll etc. Och mindre att städa som sagt. Jag kan inte komma på något positivt som det här ger mig som jag saknade när jag bodde själv.
  • CitronTulo

    Nä så ska det inte vara! Det hade inte varit okej för mig i alla fall! 
    Såklart man inte behöver göra allting tillsammans när man bor ihop och visst ska man har rätt till egentid att göra vad man vill! Men om man bara vill ha egentid och inte är sugen på att göra något med sin sambo så är det ju ingen vits att bo tillsammans!

    Om jag var du så hade jag frågat honom hur han hade tänkt att det skulle bli när ni flyttade ihop och varför han ville att ni skulle bo ihop! Förklara att det inte var den här bilden som DU hade!

Svar på tråden Är det så här det är att bo tillsammans?