• judith90

    Missed abortion och sjukvårdens sätt att ge hjälp. Så förtvivlad!

    Jag är så förtvivlad att jag knappt vet var jag ska ta vägen. Igår (på nyårsafton) fick jag en känsla av att jag bara måste åka till gynakuten. Inget speciellt hade hänt, men jag hade fått smått brunaktiga flytningar vid två tillfällen - dvs för någon dag sedan och igår när jag var på toaletten. Det var knappt att man såg men jag fick en känsla att jag måste undersöka detta. Skulle just träda in i grav vecka 11.

    Väl på plats konstaterade läkaren, efter VUL, att fostret tycks ha avlidit v 9. Kändes som att min själ dog när jag hörde hennes ord. Jag har nojat typ hela graviditeten pga ett tidigare x och har hela tiden tänkt att jag inte har råd med ett missfall... och så händer det. Missed abortion dessutom! Idag ringde de från gyn och sa att de har möjlighet att ta emot mig först nästa vecka på söndag. Detta eftersom många är lediga osv. Känslan av att behöva bära på ett dött foster som man så såg fram emot skulle bli en levande människa kommande sommar är riktigt olustig och emotionellt påfrestande.

    Jag har väldigt mycket ångest och är så desperat. Försöker förlika mig med denna hemska situation som drabbat oss, men helst vill man ju få hjälp på studs!

    Nu hoppas jag att missfallet sätter igång av sig självt, men inget händer än så länge. Ska till min gyn om ngn dag och undersöka om hon kan ge mig en akut remiss.

    Jag är så förtvivlad... antagligen kan bara människor som varit med om detta hemska tillstånd relatera till denna skitsituation. Efter utomkvedshavandeskapet hade jag så mycket ångest då jag befarade att jag ej kommer kunna bli gravid med en äggledare. Livet berikades utan större ansträngningar med en graviditet och nu inträffar detta hemska scenario. När blir man färdig med dessa hemska upplevelser?! Nu tänker jag bara... vad kommer hända nästa gång om vi blir gravida?! Är så rädd för att mista hoppet.... Jag mår så dåligt pga detta att jag inte vet vad jag ska göra... är rädd för att få ett blodbad i trosan samtidigt som jag är rädd för att ett obehandlad MA kommer skada mig därinne eller ge infektioner och så är jag rädd för tabletten och ev biverkningar.

  • Svar på tråden Missed abortion och sjukvårdens sätt att ge hjälp. Så förtvivlad!
  • Anonym (ooo)

    Jag fick ett MA i v.13 men de sa att fostret såg ut att ha dött i v.9. Jag kände mig då oerhört lurad av korpen eftersom vi hade så svårt att få barn :( . 
    Det var också under julhelgen (flera år sen nu)  och vi var på väg att fira jul med släkt. Det fick istället bli ilfart till akuten på annan ort och där blev jag inlagd. Hade haft ont i magen hela resan dit och det kom lite lite blod. Till slut hade jag så ont i magen att vi fick åka in. Det bara forsade blodet ur mig när de undersökte mig med vaginalt ultraljud så det var liksom ingen snack om saken. Jag fick värkstimulerande dropp och någon tablett som skulle skynda på utdrivningen. Även om fostret inte var så stort så hade jag som riktiga värkar och det gjorde helvetiskt ont. Fick stanna på sjukhuset och nästa morgon när jag gick på toa trillade allt ut i toaletten för jag skulle kissa. Då hade jag inget ont längre i alla fall.
    Inte jättekul att fira jul sen, dock.  

    Sedan tog det ca 1,5 är innan jag blev gravin igen. 

  • Anonym (L)

    Känner verkligen med dig TS. Bra gjort att åka till akuten när du kände att något var fel! Hur har det gått för dig nu, har du fått någon tidigare tid för att få hjälp eller har missfallet kommit igång?


    Jag har också precis gått igenom ett missfall, men hade mycket rester kvar. Vid kontakt med vården har jag fått så långa väntetider, och när jag ringt till olika vårdgivare pga oro så har jag bara fått höra att allt låter normalt, fast min känsla varit att det inte alls är normalt. Vid den första kontakten med gynakuten fick jag också riktigt dåligt bemötande. Men nu har jag äntligen fått tid för skrapning på måndag. Jag hoppas det ska gå problemfritt och att jag slipper blöda så länge efteråt. 

    Jag fick också börja med cytotec, tyckte faktiskt inte alls att det var så hemskt att ta tabletterna som jag hade trott. Jag blödde mycket (och klumpar) i omkring 5 timmar, sen var det över för mig. Smärtan var absolut uthärdlig, med värktabletter kändes det i stort sett inget. Hoppas det kan lugna dig lite, tabletterna verkar ju räcka som behandling för de allra flesta och är ett naturligt sätt för kroppen att få ut allt.


    Känner samma rädsla och oro som dig för att försöka igen, är orolig för att behöva gå igenom fler missfall. Samtidigt ser jag inget alternativ till att försöka igen och hoppas på det bästa.

  • Undrandee

    Så ledsen för din skull! <3

    Jag har ett x i bukhålan plus 2 missed abortions i bagaget så jag vet det känns otröstligt vännen. Har tyvärr också dålig erfarenhet av vården hur dom hanterat mina MA Fick gå igenom 2 skrapningar och en totalt misslyckad Cytotec behandling innan mitt senaste MA var borta, vilket tog ca 2-3 månader och satt sina spår i mig :(

    Nu försöker vi igen, 3 försöket men jag är så rädd för flera ma/mf!

  • Anonym (L)
    Undrandee skrev 2021-01-06 16:42:37 följande:

    Så ledsen för din skull! <3

    Jag har ett x i bukhålan plus 2 missed abortions i bagaget så jag vet det känns otröstligt vännen. Har tyvärr också dålig erfarenhet av vården hur dom hanterat mina MA Fick gå igenom 2 skrapningar och en totalt misslyckad Cytotec behandling innan mitt senaste MA var borta, vilket tog ca 2-3 månader och satt sina spår i mig :(

    Nu försöker vi igen, 3 försöket men jag är så rädd för flera ma/mf!


    Oj vad plågsamt med flera skrapningar. Beklagar det du fått gå igenom! Fick du någon förklaring till att du behövde skrapas flera gånger? Blir lite orolig inför min egen skrapning för jag trodde man kunde förvänta sig att det är över efter en skrapning!
  • judith90
    Anonym (L) skrev 2021-01-06 16:28:47 följande:

    Känner verkligen med dig TS. Bra gjort att åka till akuten när du kände att något var fel! Hur har det gått för dig nu, har du fått någon tidigare tid för att få hjälp eller har missfallet kommit igång?

    Jag har också precis gått igenom ett missfall, men hade mycket rester kvar. Vid kontakt med vården har jag fått så långa väntetider, och när jag ringt till olika vårdgivare pga oro så har jag bara fått höra att allt låter normalt, fast min känsla varit att det inte alls är normalt. Vid den första kontakten med gynakuten fick jag också riktigt dåligt bemötande. Men nu har jag äntligen fått tid för skrapning på måndag. Jag hoppas det ska gå problemfritt och att jag slipper blöda så länge efteråt. 

    Jag fick också börja med cytotec, tyckte faktiskt inte alls att det var så hemskt att ta tabletterna som jag hade trott. Jag blödde mycket (och klumpar) i omkring 5 timmar, sen var det över för mig. Smärtan var absolut uthärdlig, med värktabletter kändes det i stort sett inget. Hoppas det kan lugna dig lite, tabletterna verkar ju räcka som behandling för de allra flesta och är ett naturligt sätt för kroppen att få ut allt.

    Känner samma rädsla och oro som dig för att försöka igen, är orolig för att behöva gå igenom fler missfall. Samtidigt ser jag inget alternativ till att försöka igen och hoppas på det bästa.


    Undrandee skrev 2021-01-06 16:42:37 följande:

    Så ledsen för din skull! <3

    Jag har ett x i bukhålan plus 2 missed abortions i bagaget så jag vet det känns otröstligt vännen. Har tyvärr också dålig erfarenhet av vården hur dom hanterat mina MA Fick gå igenom 2 skrapningar och en totalt misslyckad Cytotec behandling innan mitt senaste MA var borta, vilket tog ca 2-3 månader och satt sina spår i mig :(

    Nu försöker vi igen, 3 försöket men jag är så rädd för flera ma/mf!


    Hej ni! Riktigt hemska upplevelser som ni har varit med :(. Lycka till på måndag L :)! En bristfällig sjukvård är det värsta man kan råka ut för när det är just sakkunnig och lyhörd sjukvårdspersonal som man behöver som mest. Vad skattar man för egentligen, kan man undra när sånt inträffar.

    När jag fick mitt x och blev inlagd så måste jag säga att de hanterade allting jättebra. Men denna gång har det varit väldigt påfrestande att behöva vänta och vänta. Detta pga underbemanning. De förstör tyvärr ens psyke när de fördröjer ett MA. Vore ju något annat om kroppen hade agerat självmant. Då hade man såklart också sörjt, men vid MA rör det sig om fördubblad ångest, tror jag?

    De har förvisso erbjudit en tidigare tid då jag tjatade men när de förklarade att jag inte kommer bli assisterad av en sjuksköterska och läkaren hörde på mig hur skräckslagen jag låter så gjorde vi gemensamt bedömningen att det blir bäst att jag kommer in på söndagen. 2 dagar senare är det tänkt att jag ska komma in på nytt och stanna där i 1-2 dagar beroende på hur det kommer gå med att få ut det döda fostret. Deras tanke är att behandlingen ska genomföras helt när jag är på plats. Så det känns ju tryggt i alla fall. Man vill helst bara lämna detta misslyckade livskapitel bakom sig! Det har dock börjat småblöda så någonting tycks vara på gång i alla fall.

    Jag var hos min gyn igår som är helt fantastisk. En kvinna som är riktigt skicklig och som har väglett mig sedan jag fick mitt x i fjol. Det var dessutom hon som konstaterade att det rör sig om ett x medan KK frf spekulerade om det ev handlade om missfall eller nidblödning... come on! Hursomhelst var hon väldigt förvånad över mitt MA... och när hon fick höra att jag hade fått covid ungefär vid samma tidpunkt som mitt foster dog så misstänkte hon starkt att just det har orsakat missfallet. Min barnmorska som jag pratade med i förrgår var också rätt inställd på covid.

    Läser man på om covid eller ringer 1177 så får man bara höra att fostret säkerligen är skyddat i livmodern osv. Men snälla, så kan man inte uttala sig om ett virus som har tagit död på många fullvuxna människor och dessutom vänt uppochner på hela planeten. Man kan också hitta information där det står att virus (covid mfl) kan hämma tillväxten och det kan ju även andra ?mindre skadliga? virus göra. Säger inte att covid måste avbryta alla graviditeter. Finns säkert många kvinnor som kommer klara sigfinfint. Men att man bagatelliserar covid är sanslöst. Nu, efter de senaste dagars konsultationer, känner jag mest rädsla för att bli gravid under pandemin... Vill inte behöva gå igenom samma elände och eventuellt mista ytterligare en graviditet pga ett jävla virus. Så var rädda om er när ni väl lyckas bli gravida på nytt!

    Ett tips är också att vara envis och verkligen försöka komma i kontakt med ngn som kan undersöka om man har hormonella rubbningar, hur allting ser ut i livmodern m.m. I Sverige måste man ju få 3 missfall (vara med om tre trauman, med andra ord) för att de ska börja utreda. Detta är skandalöst, tycker jag. Jag tänker absolut inte invänta 3 missfall bara för att jag tvingas till det. Kan ej styra naturens gång men kan avgöra var jag väljer söka samt efterfråga vård. Nu tror jag att jag tyvärr har råkat ut för enorm otur vad gäller förra årets 2 graviditeter som gått åt pipan, men man vill ändå ha ett hum om vad som händer i ens kropp. Jag har lyckats komma i kontakt med en klinik som jag ska till om ca 1 månad. Då ska gynekologen göra undersökningar; hormonella, VUL, ev kolla upp äggledaren osv. Vissa kan ju ha problem med att bära på graviditeten och då kanske det kan vara bra att undersöka om man behöver progesteron och liknande.

    Så gör man t ex i min mammas hemland som också ligger i Europa. Den stora skillnaden är också att ingen behöver invänta 3 missfall för att få hjälp/utredning. Här har man en inhuman syn på en del saker. Mycket handlar om att spara pengar osv osv. Jag påstår inte att man inte ska låta naturen göra sitt men någonstans borde man tänka på vad missfall gör med många kvinnors mående i övrigt. Kroppen har en jättebra funktion som lyckas identifiera ett icke livsdugligt foster och ?abortera? det. Men det behöver ju inte alltid handla om det. Vore så betryggande om viljan att fördjupa sig mer i kvinnors tidiga graviditeter hade funnits där.
  • LittleSunshine84

    Beklagar det ni alla gått igenom! Jag har bara gått igenom ett missfall i v9 så jag kan inte ens föreställa mig hur tufft ni alla haft det.

    Till er som haft ett X och fått operera bort en äggledare. Finns det möjlighet att frysa ägg från andra äggledaren så man har en backup om det händer igen?

    Var bara en tanke men jag kanske är helt fel ute. Vill absolut inte trampa på ngns tår!

  • judith90
    LittleSunshine84 skrev 2021-01-06 18:18:38 följande:

    Beklagar det ni alla gått igenom! Jag har bara gått igenom ett missfall i v9 så jag kan inte ens föreställa mig hur tufft ni alla haft det.

    Till er som haft ett X och fått operera bort en äggledare. Finns det möjlighet att frysa ägg från andra äggledaren så man har en backup om det händer igen?

    Var bara en tanke men jag kanske är helt fel ute. Vill absolut inte trampa på ngns tår!


    Hej! Som jag förstår det så brukar rätt många inte känna av någon större skillnad med endast 1 äggledare. Jag lyckades bli gravid väldigt fort när vi väl började köra oskyddat. Jag är däremot rädd för att x ska upprepas i min enda äggledare men vill tänka att det inte kommer bli så med tanke på att det hamnade rätt sist. De som däremot upplever problem med att bli gravida kan nog utredas efter att ha försökt i 1 år eller ngt, tror jag... då spolar man bla äggledaren, undersöker passage m.m. Ivf blir nog ett alternativ för dessa par.
  • Anonym (4)
    LittleSunshine84 skrev 2021-01-06 18:18:38 följande:
    Beklagar det ni alla gått igenom! Jag har bara gått igenom ett missfall i v9 så jag kan inte ens föreställa mig hur tufft ni alla haft det.

    Till er som haft ett X och fått operera bort en äggledare. Finns det möjlighet att frysa ägg från andra äggledaren så man har en backup om det händer igen?
    Var bara en tanke men jag kanske är helt fel ute. Vill absolut inte trampa på ngns tår!
    Att frysa in ägg är en dyr, jobbig och krånglig process. Det kräver flera IVF-behandlingar för man brukar säga att det krävs ca 20 ägg för att lyckas få barn. Äggen plockas ur äggstocken. Äggledaren är passagen ut för ägget- befruktat eller obefruktat vid en vanlig menscykel. De flesta med en äggledare kan bli gravida ändå. Det händer att äggledaren på motsatt sida fångar upp ägget så kroppen är finurlig.
  • Undrandee
    Anonym (L) skrev 2021-01-06 17:29:11 följande:

    Oj vad plågsamt med flera skrapningar. Beklagar det du fått gå igenom! Fick du någon förklaring till att du behövde skrapas flera gånger? Blir lite orolig inför min egen skrapning för jag trodde man kunde förvänta sig att det är över efter en skrapning!


    Sista Läkaren skyllde på den som gjorde första skrapningen och att resterna satt typ "fast" i min livmoder. Dom kollade inte med ultraljud så allt kom ut första gången utan bara antog hen fick ut allt. Fick dock ändå inte ut allt andra skrapningen heller, utan fick vänta tills första mensen kom.
  • Anonym (hösts)

    TS - hur har det gått för dig? Har tänkt på dig sedan jag läste detta i fredags.

    Jag är i samma situation. Hade VUL i fredags (11 v, hade haft några pyyyyttesmå bruna flytningar samt att jag inte var lika trött som vanligt, så tänkte att det var lika bra att kolla). Fostret hade dött i vecka 8-9. 
    Fick idag reda på att gynkliniken inte kan ta emot mig förrän tisdag den 19. Det ska tilläggas att min IVF-läkare skickade en "brådskande remiss" till gyn pga diverse komplikationer - en brådskande remiss tar alltså 11 dagar. Jag vågar inte ens tänka på hur en vanlig remiss ser ut?

    Det känns som att jag går omkring i en dimma - att allt bara är en jävla mardröm som aldrig kommer ta slut. 
    Vi har gjort IVF länge, och detta var vårt sista embryo. Känner total hopplöshet.

  • judith90
    Anonym (hösts) skrev 2021-01-12 17:12:05 följande:

    TS - hur har det gått för dig? Har tänkt på dig sedan jag läste detta i fredags.

    Jag är i samma situation. Hade VUL i fredags (11 v, hade haft några pyyyyttesmå bruna flytningar samt att jag inte var lika trött som vanligt, så tänkte att det var lika bra att kolla). Fostret hade dött i vecka 8-9. 

    Fick idag reda på att gynkliniken inte kan ta emot mig förrän tisdag den 19. Det ska tilläggas att min IVF-läkare skickade en "brådskande remiss" till gyn pga diverse komplikationer - en brådskande remiss tar alltså 11 dagar. Jag vågar inte ens tänka på hur en vanlig remiss ser ut?

    Det känns som att jag går omkring i en dimma - att allt bara är en jävla mardröm som aldrig kommer ta slut. 

    Vi har gjort IVF länge, och detta var vårt sista embryo. Känner total hopplöshet.


    Hej! Jag är verkligen ledsen över din situation. Det är så hemskt och sorgligt att behöva gå igenom ett missfall och mista en så efterlängtad graviditet. Jag förstår på ditt inlägg att du har varit med om ett flertal utmaningar. Hoppas att dina närstående stöttar dig under denna tuffa period <3

    Det är något som verkligen stärker en, upplevde jag i alla fall...

    För mig har det gått så bra det har kunnat: det satte igång naturligt i fredags och då kom typ allting ut. Det var en svår upplevelse (främst emotionellt). Nu påminner blödningarna om en mens som är på väg att ta slut om någon dag. Jag slapp i alla fall hela tablett-behandlingen. Fick endast ta två.

    Har de gjort något konkret än? Har kroppen börjat reagera på något sätt...?

    Jag önskar dig det allra bästa och hoppas att du får möjlighet att återhämta dig. Jag vet inte vad det innebär att ha gjort 3 IVF-försök i praktiken, men hoppas att du ändå har möjlighet att fortsätta försöka och att det är en frisk och lyckad graviditet som väntar dig nästa gång! <3
  • Anonym (Nallin)

    Usch, jag blir så ledsen av att höra det här.. själv skrev jag in mig i förrgår på en BMM i Stockholm (är i v 6) och imorse när jag satte mig på toaletten så kom det brun- och rödblandade flytningar med små levrade klumpar i. Inget forsande blod, men det var mer än bara flytningar, och det har hållit på hela dagen o syns varje gång jag går på toaletten. Tror såklart att det är ett missfall, men jag har inte ont. Ringde BMM hade stängt telefontiden, så jag kunde skriva till dom via "Alltid öppet" appen och förklarade läget. Barnmorskan svarade att "det kunde vara missfall men blödningar behöver inte betyda det, så vill jag göra ett tidigt ultraljud så får jag privat kontakta en gynmottagning då vi inte har UL hos oss". Jag är i chock, jag trodde att en BMM skulle hjälpa till, eller iallafall skicka remiss till en annan klinik som har UL?
    Dom hänvisar mig alltså vidare, utan att ens vilja utreda om det faktiskt finns något kvar i magen eller inte, vilket gör mig helt förstörd..

    Jag vet inte vart jag ska vända mig, så jag ringer 1177 och pratar med en sjuksköterska. Hon säger att om det inte är kraftiga blödningar så ska man inte in till akuten, men att jag kan ringa till min BMM på måndag och få tid för UL. Jag säger då att de inte har UL, och hon låter fundersam.. Då sa hon att jag kan ringa tillbaka till dom på måndag för att se om de kan boka någon tid via akuten när det kommer upp lediga tider som just 1177 kan boka, men det är inte säkert.

    Efter det samtalet går jag in på olika gynmottagningars hemsidor, de flesta har självklart stängt eller ingen telefontid, så går inte att prata med en människa någonstans. På de flesta gyn står att "vi gör ultraljud men du måste ha en remiss från din barnmorska om du är inskriven någon annanstans än hon oss".

    Jag skrev tillbaka till BMM jag precis skrivit ni mig på och frågade om de inte kan skicka en remiss, men jag får inte svar förrän på måndag, eftersom dom gått hem nu. Jag känner mig bara så runtskickad och totalt hjälplös och ledsen. Vet verkligen inte vart jag ska vända mig, ingen verkar vilja undersöka mig och det finns inget annat sätt för mig att ta reda på om det var ett missfall jag fick idag... Vad ska jag göra? Känner sån total hopplöshet :(

  • Anonym (Men)
    Anonym (Nallin) skrev 2021-01-22 18:08:04 följande:

    Usch, jag blir så ledsen av att höra det här.. själv skrev jag in mig i förrgår på en BMM i Stockholm (är i v 6) och imorse när jag satte mig på toaletten så kom det brun- och rödblandade flytningar med små levrade klumpar i. Inget forsande blod, men det var mer än bara flytningar, och det har hållit på hela dagen o syns varje gång jag går på toaletten. Tror såklart att det är ett missfall, men jag har inte ont. Ringde BMM hade stängt telefontiden, så jag kunde skriva till dom via "Alltid öppet" appen och förklarade läget. Barnmorskan svarade att "det kunde vara missfall men blödningar behöver inte betyda det, så vill jag göra ett tidigt ultraljud så får jag privat kontakta en gynmottagning då vi inte har UL hos oss". Jag är i chock, jag trodde att en BMM skulle hjälpa till, eller iallafall skicka remiss till en annan klinik som har UL?

    Dom hänvisar mig alltså vidare, utan att ens vilja utreda om det faktiskt finns något kvar i magen eller inte, vilket gör mig helt förstörd..

    Jag vet inte vart jag ska vända mig, så jag ringer 1177 och pratar med en sjuksköterska. Hon säger att om det inte är kraftiga blödningar så ska man inte in till akuten, men att jag kan ringa till min BMM på måndag och få tid för UL. Jag säger då att de inte har UL, och hon låter fundersam.. Då sa hon att jag kan ringa tillbaka till dom på måndag för att se om de kan boka någon tid via akuten när det kommer upp lediga tider som just 1177 kan boka, men det är inte säkert.

    Efter det samtalet går jag in på olika gynmottagningars hemsidor, de flesta har självklart stängt eller ingen telefontid, så går inte att prata med en människa någonstans. På de flesta gyn står att "vi gör ultraljud men du måste ha en remiss från din barnmorska om du är inskriven någon annanstans än hon oss".

    Jag skrev tillbaka till BMM jag precis skrivit ni mig på och frågade om de inte kan skicka en remiss, men jag får inte svar förrän på måndag, eftersom dom gått hem nu. Jag känner mig bara så runtskickad och totalt hjälplös och ledsen. Vet verkligen inte vart jag ska vända mig, ingen verkar vilja undersöka mig och det finns inget annat sätt för mig att ta reda på om det var ett missfall jag fick idag... Vad ska jag göra? Känner sån total hopplöshet :(


    Jag är hemskt ledsen men att ta upp vårdtid över ett eventuellt missfall i V6 är galet. Din BM har ju svarat dig att du får bekosta ett UL själv. Missfall så tidigt brukar vara lite blod och klumpar.

    Och nej, jag är inte hjärtlös. Själv haft missfall i v6 och v11.
  • Anonym (Nallin)
    Anonym (Men) skrev 2021-01-22 21:31:13 följande:

    Jag är hemskt ledsen men att ta upp vårdtid över ett eventuellt missfall i V6 är galet. Din BM har ju svarat dig att du får bekosta ett UL själv. Missfall så tidigt brukar vara lite blod och klumpar.

    Och nej, jag är inte hjärtlös. Själv haft missfall i v6 och v11.


    Nu förstår jag inte riktigt hur du menar.. bara för att jag är gravid i vecka 6 så har jag inte rätt att få vård för ett eventuellt missfall, eller ens få veta om jag har kvar barnet? Hur kan det vara galet att vilja veta om det lilla liv man önskat så länge fortfarande finns kvar därinne?

    Det jag undrade var hur man ska få hjälp att få veta OM det finns kvar, menar du att det är normalt att BM hänvisar alla missfall till privata vården för att undersöka att det är ett missfall? Det tror jag inte på, och så lät det inte på 1177, sköterskan där sa att jag skulle kontakta BM för att få en utredning om man fått ett missfall, det ska man alltid få.

    Så jag förstår verkligen inte vad du menar med att ?belasta? vården, det var lågt..
  • Anonym (Nallin)
    Anonym (Men) skrev 2021-01-22 21:31:13 följande:

    Jag är hemskt ledsen men att ta upp vårdtid över ett eventuellt missfall i V6 är galet. Din BM har ju svarat dig att du får bekosta ett UL själv. Missfall så tidigt brukar vara lite blod och klumpar.

    Och nej, jag är inte hjärtlös. Själv haft missfall i v6 och v11.


    Nu förstår jag inte riktigt hur du menar.. bara för att jag är gravid i vecka 6 så har jag inte rätt att få vård för ett eventuellt missfall, eller ens få veta om jag har kvar barnet? Hur kan det vara galet att vilja veta om det lilla liv man önskat så länge fortfarande finns kvar därinne?

    Det jag undrade var hur man ska få hjälp att få veta OM det finns kvar, menar du att det är normalt att BM hänvisar alla missfall till privata vården för att undersöka att det är ett missfall? Det tror jag inte på, och så lät det inte på 1177, sköterskan där sa att jag skulle kontakta BM för att få en utredning om man fått ett missfall, det ska man alltid få.

    Så jag förstår verkligen inte vad du menar med att ?belasta? vården, det var lågt..
  • Anonym (Men)
    Anonym (Nallin) skrev 2021-01-22 22:10:56 följande:

    Nu förstår jag inte riktigt hur du menar.. bara för att jag är gravid i vecka 6 så har jag inte rätt att få vård för ett eventuellt missfall, eller ens få veta om jag har kvar barnet? Hur kan det vara galet att vilja veta om det lilla liv man önskat så länge fortfarande finns kvar därinne?

    Det jag undrade var hur man ska få hjälp att få veta OM det finns kvar, menar du att det är normalt att BM hänvisar alla missfall till privata vården för att undersöka att det är ett missfall? Det tror jag inte på, och så lät det inte på 1177, sköterskan där sa att jag skulle kontakta BM för att få en utredning om man fått ett missfall, det ska man alltid få.

    Så jag förstår verkligen inte vad du menar med att ?belasta? vården, det var lågt..


    Vad är det för vård du tänker dig att du så akut behöver? En binda och ngn värktablett är verkligheten.

    Är hemskt ledsen men det är ett embryo, cellklump. Det är inget barn.

    Sen att graviditeten var önskad förstår jag. Men det har inget att göra med det vårdbehov du har just nu. En kurator kanske vore mer passande?

    Jag har också fått missfall, hört att jag ska söka ul privat. Fått söka akut efter rester av missfallet i v 11 inte kommit ut etc. Hopp och drömmar förändras och det är jättetufft. Man får göra en utredning efter tre missfall, är ganska standard i många regioner.

    Jag har en anhörig med eventuellt obotlig mag och tarmcancer som fått sin operation uppskjuten pga covid. Diagnosticeringen dröjde pga ansträngd vårdsituation i och med covid. Att folk gnäller över att inte få ul-vul så tidigt i en graviditet samma dag man tror man får missfall - jadu.
  • Anonym (Nallin)
    Anonym (Men) skrev 2021-01-22 22:25:55 följande:

    Vad är det för vård du tänker dig att du så akut behöver? En binda och ngn värktablett är verkligheten.

    Är hemskt ledsen men det är ett embryo, cellklump. Det är inget barn.

    Sen att graviditeten var önskad förstår jag. Men det har inget att göra med det vårdbehov du har just nu. En kurator kanske vore mer passande?

    Jag har också fått missfall, hört att jag ska söka ul privat. Fått söka akut efter rester av missfallet i v 11 inte kommit ut etc. Hopp och drömmar förändras och det är jättetufft. Man får göra en utredning efter tre missfall, är ganska standard i många regioner.

    Jag har en anhörig med eventuellt obotlig mag och tarmcancer som fått sin operation uppskjuten pga covid. Diagnosticeringen dröjde pga ansträngd vårdsituation i och med covid. Att folk gnäller över att inte få ul-vul så tidigt i en graviditet samma dag man tror man får missfall - jadu.


    Jag tror du missförstår mig.. jag säger inte att jag behöver vård AKUT, jag har varken tänkt eller hört av mig till någon akutsjukvård.

    Det jag vill veta är HUR jag nu, om några dagar, om en vecka eller när det nu än är får reda på OM barnet finns kvar.. vart gör jag den utredningen? Jag hade inte ringt runt en massa idag om det vart så att jag hade fått ett tydligt svar att NEJ, avvakta. Men så var det inte, jag beskrev mina symptom och blev vidareskickad.

    Dessutom kan ett graviditetstest fortfarande visa positivt upp till 9 veckor efter missfall och nej, jag har inte lust att vänta i över två månader för att veta om jag fortfarande är gravid eller inte, det tror jag till och med du förstår..

    Jag är ledsen över att din anhöriga inte fått hjälp i tid pga covid, men jag tycker inte du behöver vara nedlåtande för det. Just därför jag ringer vården för att fråga vad jag ska göra nu, inte begär jag något akut UL som du får det att låta som
  • Anonym (Men)
    Anonym (Nallin) skrev 2021-01-22 22:41:02 följande:

    Jag tror du missförstår mig.. jag säger inte att jag behöver vård AKUT, jag har varken tänkt eller hört av mig till någon akutsjukvård.

    Det jag vill veta är HUR jag nu, om några dagar, om en vecka eller när det nu än är får reda på OM barnet finns kvar.. vart gör jag den utredningen? Jag hade inte ringt runt en massa idag om det vart så att jag hade fått ett tydligt svar att NEJ, avvakta. Men så var det inte, jag beskrev mina symptom och blev vidareskickad.

    Dessutom kan ett graviditetstest fortfarande visa positivt upp till 9 veckor efter missfall och nej, jag har inte lust att vänta i över två månader för att veta om jag fortfarande är gravid eller inte, det tror jag till och med du förstår..

    Jag är ledsen över att din anhöriga inte fått hjälp i tid pga covid, men jag tycker inte du behöver vara nedlåtande för det. Just därför jag ringer vården för att fråga vad jag ska göra nu, inte begär jag något akut UL som du får det att låta som


    Jag läste det du skrev och svarade för att vara en snäll medmänniska. Sen att det inte var vad du önskade höra kan jag inte påverka.

    Du skrev ? Vet verkligen inte vart jag ska vända mig, ingen verkar vilja undersöka mig och det finns inget annat sätt för mig att ta reda på om det var ett missfall jag fick idag... Vad ska jag göra? Känner sån total hopplöshet :(?

    Hela ditt meddelande förmedlade hopplöshet eftersom du inte kunde få bekräftat missfall idag. Du skulle tidigast få tag i ngn på måndag. Jag tänker inte skriva och tjafsa om ngt så banalt som hur du väljer att uttrycka dig - jag svarade för att vara vänlig.

    Allmänna råden är att avvakta - ta ett nytt graviditetstest. Du får bli hur provocerad du vill. Visst att test kan visa en tid efteråt men tillslut klingar det av om du fått missfall och dina symtom på graviditet kommer som oftast klinga av eller utebli. Tro det eller ej men jag jobbar inom detta.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Nallin) skrev 2021-01-22 18:08:04 följande:

    Usch, jag blir så ledsen av att höra det här.. själv skrev jag in mig i förrgår på en BMM i Stockholm (är i v 6) och imorse när jag satte mig på toaletten så kom det brun- och rödblandade flytningar med små levrade klumpar i. Inget forsande blod, men det var mer än bara flytningar, och det har hållit på hela dagen o syns varje gång jag går på toaletten. Tror såklart att det är ett missfall, men jag har inte ont. Ringde BMM hade stängt telefontiden, så jag kunde skriva till dom via "Alltid öppet" appen och förklarade läget. Barnmorskan svarade att "det kunde vara missfall men blödningar behöver inte betyda det, så vill jag göra ett tidigt ultraljud så får jag privat kontakta en gynmottagning då vi inte har UL hos oss". Jag är i chock, jag trodde att en BMM skulle hjälpa till, eller iallafall skicka remiss till en annan klinik som har UL?

    Dom hänvisar mig alltså vidare, utan att ens vilja utreda om det faktiskt finns något kvar i magen eller inte, vilket gör mig helt förstörd..

    Jag vet inte vart jag ska vända mig, så jag ringer 1177 och pratar med en sjuksköterska. Hon säger att om det inte är kraftiga blödningar så ska man inte in till akuten, men att jag kan ringa till min BMM på måndag och få tid för UL. Jag säger då att de inte har UL, och hon låter fundersam.. Då sa hon att jag kan ringa tillbaka till dom på måndag för att se om de kan boka någon tid via akuten när det kommer upp lediga tider som just 1177 kan boka, men det är inte säkert.

    Efter det samtalet går jag in på olika gynmottagningars hemsidor, de flesta har självklart stängt eller ingen telefontid, så går inte att prata med en människa någonstans. På de flesta gyn står att "vi gör ultraljud men du måste ha en remiss från din barnmorska om du är inskriven någon annanstans än hon oss".

    Jag skrev tillbaka till BMM jag precis skrivit ni mig på och frågade om de inte kan skicka en remiss, men jag får inte svar förrän på måndag, eftersom dom gått hem nu. Jag känner mig bara så runtskickad och totalt hjälplös och ledsen. Vet verkligen inte vart jag ska vända mig, ingen verkar vilja undersöka mig och det finns inget annat sätt för mig att ta reda på om det var ett missfall jag fick idag... Vad ska jag göra? Känner sån total hopplöshet :(


    Förstår att det är jobbigt, men tidiga missfall är vanligt. Och det går inte alltid att se på ultraljud så pass tidigt heller.

    Antingen avvaktar du eller så kan du boka tid på någon privat klinik som erbjuder tidiga ultraljud.

    Det är kanske lite väntetid, men det är ju inte akut.

    Jag har själv haft tre missfall, och vet att det är jobbigt att inte veta, men det du kan göra är att avvakta eller boka tid privat.
Svar på tråden Missed abortion och sjukvårdens sätt att ge hjälp. Så förtvivlad!