• Thilda73

    SSRI mediciner vid utmattningssyndrom och svår hjärntrötthet

    Hej,

    Jag är så trött på att aldrig känna mig frisk och må bra, har kämpat med utmattningssyndrom och svår hjärntrötthet i många år nu, har även fått diagnosen Me/Cfs. Svårast att stå ut med är hjärntröttheten, är extremt känslig för ljud, synintryck och starkt ljus. Jag orkar inte vara med i sociala sammanhang eftersom jag blir helt sluta av att sitta och prata längre stunder speciellt om det är andra ljud runtomkring. Att sitta på en buss och folk sitter och pratar runtomkring mig är så jobbigt att jag får panikkänslor. Flera ljud samtidigt och starkt ljus får mig att känna mig extremt åksjuk och det enda som hjälper är att lägga sig ner, ha det helt tyst och blunda. Och ovanpå det enorm trötthet.

    Har även insomnia sedan 2012 då jag totalkraschade och hela min kropp la av, jag klarar inte att sova alls utan stora doser sömntabletter. Jag tar Theralen, quetiapin och imovan, ändå vaknar jag flera gånger på nätterna.

    Det är så mycket jag vill göra men som jag inte klarar, det är som att ha förlorat hela min personlighet och det har gjort mig väldigt deprimerad och skapat mycket ångest. 

    Jag har varit väldigt emot SSRI mediciner pga alla biverkningar, provade Voxra (som är ett SNRI) tidigare men mådde tusen gånger värre av dem. Min läkare övertalade mig till slut ändå att prova som först skrev hon ut Setralin men av dem kände jag mig konstant hungrig, jag åt hela tiden och kände mig ändå inte mätt (livrädd att gå upp i vikt) och så fick jag ökad acne i ansiktet (har haft problem med det tidigare) och tappade hår så jag bad att få prova en annan medicin och har nu fått Citalopram men precis som med Setralin känner jag mig konstant hungrig. Har bara ätit dem 4 dagar men vet inte om jag vill fortsätta. Använder även Sobril för ångesten men min läkare vill helst inte att jag tar dem för ofta pga risken att bli beroende. Har fått låg dos Ritalin för hjärntröttheten men de hjälper bara en kort stund och mår sämre när de går ur kroppen.

    Jag funderar på om Fluxotine skulle vara bättre än Citalopram? Har någon av er ätit dem?

    Jag vill gärna höra med er som har problem med något eller några av dessa... utmattningsyndrom, hjärntrötthet, depression, me/cfs, sömnproblem och om ni använder eller har tidigare erfarenheter av SSRI mediciner... 

    Vilken sort använder du?
    Vilka biverkningar har du fått?
    Har medicinen hjälpt dig och i så fall på vilket sätt?

    Skulle verkligen uppskatta om ni vill dela med er av era egna erfarenheter.

    Tack på förhand!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-01-03 09:59
    Svara gärna även om du har ångestproblem

  • Svar på tråden SSRI mediciner vid utmattningssyndrom och svår hjärntrötthet
  • Vispen74

    Lösningen heter Brintellix. Se om det fungerar för dig, går att byta rakt av från SSRI, så slipper du den sjukt jobbiga utsättningen med.

  • sofiec5

    Jag har ME, tog citalopram ibörjan när jag blev sjuk men innan diagnosen ME, klart jag mår dåligt av att ha ME men jag är inte deprimerad på det sättet som jag var då när allt var en enda röra och jag hade äver 5 stora livskriser precis samtidigt. citalopram fungerade rätt bra men man måste va medveten om insättnings och utsättningssymptom. Första 4 veckorna va katastrof ( man blir/ kan bli självmordsbenägen, kan va bra att ha någon som följer en) men sen blev det bättre och utsättning va också som elektriska stötar i huvudet men det försvann efter ett tag. Medecineringen dämpar det extrema man blir inte lika ledsen som vanligt men heller inte lika glad.. man blir mer flackt. Sexlusten blir mindre också. Kan vara bra om man är för djupt nere i en svacka. Jag åt typ ca 9 månader för att hinna få effekt och provat ordentligt. Sen slutade jag då 1. Jag mådde bättre 2. jag ville kunna känna mig gladare då jag dejtade 3.ville ha bättre lust i sexlivet. Detta var 7 år sedan.. nu har jag andra förhållningssätt till olusten och hemskheten med att vara ME sjuk, dock är jag ff öppen för att kunna äta medecin igen om det skulle vara nödvändigt så då tycker jag citalopram e bra för mig.

    Jag har mest problem med sömnen, jag äter melatonin och zolpidem som är mina livräddare.

    Hoppas det funkar för dig!

  • Thilda73

    Tack för era svar. Idag har jag en hemsk dag, en sån dag som det känns övermäktigt att bara klara sig igenom dagen utan att ens göra något.

Svar på tråden SSRI mediciner vid utmattningssyndrom och svår hjärntrötthet