• Anonym (Oroad)

Matlagningsvin?!

Insåg i efterhand att det var lite matlagningsvin, typ en halv dl, i en av rätterna på nyårsbordet. Åt av den på nyårsdagen och dagen efter i mindre mängder. Har inte plussat än men hade ÄL någon dag innan nyår så tog det sig då så fick jag ju i mig av det nån dag efter ägglossning.

Maten i fråga tillagades i ugn så upphettades ju rejält, matlagningsvin har ju en låg alkoholhalt och mängderna totalt var ju mkt små iom att den totala mängden i rätten var så liten - så visst borde det inte vara någon fara om jag blev gravid då i dagarna?

• Svar på tråden Matlagningsvin?!
  • Anonym (No)

Oj nej, verkligen inte. Matlagningsvin används ju endast för smaken eftersom alkoholen försvinner vid upphettning.

• Anonym (Oroad)
    Anonym (No) skrev 2021-01-03 10:25:28 följande:

Oj nej, verkligen inte. Matlagningsvin används ju endast för smaken eftersom alkoholen försvinner vid upphettning.

Fast all alkohol försvinner ju inte. Men jag tänker att med alkoholhalt på 2,25 som start, en halv dl utspridd över hela rätten, och att maten sedan går i ugnen ett tag så borde (väl?) mängden alkohol man får i sig efteråt att bli försvinnande liten.

Blev nervös bara.
  • Aikido

Tänk Frankrike.

Där dricker de vin morgon, middag och kväll. Barnen dricker vin. Mammorna dricker vin. Alla dricker vin. Hela tiden. Oavbrutet.

Verkar fransmännen vara ett utdöende släkte? Nej just det. De förökar sig som möss som blivit inlåsta i en chokladask. Visserligen är fransmän inte riktigt kloka men de överlever.

Det värsta som kan hända är att du får en unge som Macron. Som trånar efter äldre kvinnor och som gillar oralsex och illaluktande ostar.

• Anonym (No)
    Anonym (Oroad) skrev 2021-01-03 10:30:32 följande:

Fast all alkohol försvinner ju inte. Men jag tänker att med alkoholhalt på 2,25 som start, en halv dl utspridd över hela rätten, och att maten sedan går i ugnen ett tag så borde (väl?) mängden alkohol man får i sig efteråt att bli försvinnande liten.

Blev nervös bara.

Ja jag tror du övertänker lite bara. :) det tar väl ändå ett tag innan fostret ens delar blodomlopp med mamman?
  • Anonym (Oroad)
    Anonym (No) skrev 2021-01-03 10:39:13 följande:

Ja jag tror du övertänker lite bara. :) det tar väl ändå ett tag innan fostret ens delar blodomlopp med mamman?

Det kanske det gör, ja. Ett par dagar efter ÄL kanske det inte gör det... så jag övertänker säkert, men skönt att få höra det med ibland när man oroar sig.
  • Anonym (No)
    Anonym (Oroad) skrev 2021-01-03 10:46:18 följande:

Det kanske det gör, ja. Ett par dagar efter ÄL kanske det inte gör det... så jag övertänker säkert, men skönt att få höra det med ibland när man oroar sig.

Jag minns inte men har för mig det är säkert en vecka efter bim till och med, om inte längre!
  • Limeblad

Enligt Livsmedelsverket är det OK att äta rödvinsås och andra rätter med vin i (alltså vanligt vin).

• Anonym (Oroad)
    Limeblad skrev 2021-01-03 12:17:16 följande:

Enligt Livsmedelsverket är det OK att äta rödvinsås och andra rätter med vin i (alltså vanligt vin).

Jaså? Det är ju lugnande. Rätten här tillagades i ugn på 200 grader i över en timme så det borde ju ha fått den mesta av det lilla alkoholen att försvinna med?
  • Anonym (Men...)

Det är väl inte alkohol i matlagningsvin, ens från början? Eller?!

• Anonym (...)

Blir ju mörkrädd om blivande föräldrar är så jäkla clueless att de är rädda för en halv dl matlagningsvin.

• Anonym
    Anonym (...) skrev 2021-01-03 16:10:06 följande:

Blir ju mörkrädd om blivande föräldrar är så jäkla clueless att de är rädda för en halv dl matlagningsvin.

Jag håller med. På den tiden då jag skaffade barn så levde man på som vanligt tills man belv gravid. Inte fasen avstod jag t ex fredagsmyset med räkor och vin för att jag kanske, eventuellt skulle kunna vara gravid heller.
  • Anonym (Ylva)

Nu ska vi se om jag räknar rätt: Det är 2,2 volymprocent alkohol i matlagningsvin. Ponera att du fick i dig 1 msk av vinet. Det är 15 ml. 2,2 % av 15 ml är 0,33 ml alkohol. Om allt det går ut i blodet och du har 4 l blod innebär det att du fick en alkoholhalt i blodet på 0,08 promille. Men då kan en del alkohol ångat bort, du kan ha fått i dig mindre mängd vin än i min beräkning. Och! Du förbränner cirka 0,12?0,18 alkohol promille per timme. Så alkoholrn i såsen bröt din kropp ner samtidigt som du åt den. Några 0,08 promille kom du knappast upp i med andra ord.

Svar på tråden Matlagningsvin?!