• Anonym (Anna)

    Hur har ni kvinnor gått vidare från sexismen, rasismen och kroppshetsen som rådde i rådande klimat?

    Ni kvinnor som växte upp med tidningar som veckorevyn:

    1. Där skribenterna alltid hånade andras utseende. (Celluliter, inte bmi 16-18 = tjock, finnar, fula bröst etc)

    2. Hetsade kvinnor att gå med i vikt.

    3. Berättade vilken vikt som var acceptabel. Hur man mätte vad som var acceptabelt. (din längd minus 110 för kvinnor)

    4. Berättade hur ni skulle agera sexiga för att behålla en man.

    5. Berättade att ditt liv gick ut på att finna en man, och att om du inte var på ett speciellt sätt, då kommer han lämna dig.

    6. Kvinnor ska fixa allt i hemmet, och männen ska få tid framför tvn. Annars är du otillräcklig som kvinna, och han kommer lämna dig.

    Etc etc etc.

    Hur mår ni idag? Har ni gått vidare från traumat?

  • Svar på tråden Hur har ni kvinnor gått vidare från sexismen, rasismen och kroppshetsen som rådde i rådande klimat?
  • Anonym (F)

    Du är inte kvinna själv va...?

    Om du hade läst Veckorevyn eller liknande hade du sett att punkt 1-3 och 6 aldrig togs upp. Det fanns så klart artiklar om hur man höll sig i trim, men inget om att man skulle se ut på ett visst sätt. För punkt 4-5 så är just relationer ett stort fokus för jättemånga tidningar, inget unikt för tjejtidningar och inte framställt som du skriver här, aldrig nåt snack om att en man skulle lämna en om man inte var på ett visst sätt.

    Om jag skulle ta din uträkning för "acceptabel" vikt så skulle jag vara nästan undernärd!

    Så nej, jag hade aldrig nåt "trauma" och har aldrig märkt av någon vikthets eller liknande i såna tidningar.

  • Anonym (Pelle)
    Anonym (F) skrev 2021-01-03 11:42:58 följande:

    Du är inte kvinna själv va...?

    Om du hade läst Veckorevyn eller liknande hade du sett att punkt 1-3 och 6 aldrig togs upp. Det fanns så klart artiklar om hur man höll sig i trim, men inget om att man skulle se ut på ett visst sätt. För punkt 4-5 så är just relationer ett stort fokus för jättemånga tidningar, inget unikt för tjejtidningar och inte framställt som du skriver här, aldrig nåt snack om att en man skulle lämna en om man inte var på ett visst sätt.

    Om jag skulle ta din uträkning för "acceptabel" vikt så skulle jag vara nästan undernärd!

    Så nej, jag hade aldrig nåt "trauma" och har aldrig märkt av någon vikthets eller liknande i såna tidningar.


    Inte en chans att du skulle vara undernärd om du tog din längd minus 110. Då har du skrev kroppsuppfattning.

    Jag som vältränad man klarar det. Skulle behöva gå ned 5 kg dock.
  • Anonym (Pelle)
    Anonym (Pelle) skrev 2021-01-03 12:31:24 följande:

    Inte en chans att du skulle vara undernärd om du tog din längd minus 110. Då har du skrev kroppsuppfattning.

    Jag som vältränad man klarar det. Skulle behöva gå ned 5 kg dock.


    Skev
  • Anonym (F)
    Anonym (Pelle) skrev 2021-01-03 12:31:24 följande:
    Inte en chans att du skulle vara undernärd om du tog din längd minus 110. Då har du skrev kroppsuppfattning.

    Jag som vältränad man klarar det. Skulle behöva gå ned 5 kg dock.
    Nej, jag har inte skev uppfattning. Jag utgår från bmi-kurvan. Tack för din mansplaining.
  • Anonym (Sara)

    Jag är definitivt uppvuxen med vissa skönhetsideal inklusive smalhetsidealet och att det är viktigt att uppfattas som attraktiv av män. Det har säkert påverkat mig på många olika sätt. Tex gade jag ganska gtava ätstörningar under en period.

    Däremot är jag inte alls uppvuxen med att mitt liv går ut på att finna en man. Jag fick frågor från tidig ålder om vad jag ville bli när jag blev stor (vilket yrke avsågs då) och aldrig frågor om äktenskap och bröllop och liknande. Så den bilden känner jag inte alls igen.

    Att kvinnor ska fixa allt i hemmet så att män ska få tid framför TVn är jag inte heller uppvuxen med. Min uppväxt såg inte ut så.

    Är född i mitten på 70talet pch alltså tonåring i slutet av 80talet och första halvan av 90talet.

  • Anonym (Pelle)
    Anonym (F) skrev 2021-01-03 12:35:29 följande:

    Nej, jag har inte skev uppfattning. Jag utgår från bmi-kurvan. Tack för din mansplaining.


    Bara för du ligger nära gränsen på bmi-kurvan är du inte undernärd. Du måste under 16 bmi för att det ska räknas som svält. Så du kan sluta med mansplaining själv.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (F) skrev 2021-01-03 11:42:58 följande:

    Du är inte kvinna själv va...?

    Om du hade läst Veckorevyn eller liknande hade du sett att punkt 1-3 och 6 aldrig togs upp. Det fanns så klart artiklar om hur man höll sig i trim, men inget om att man skulle se ut på ett visst sätt. För punkt 4-5 så är just relationer ett stort fokus för jättemånga tidningar, inget unikt för tjejtidningar och inte framställt som du skriver här, aldrig nåt snack om att en man skulle lämna en om man inte var på ett visst sätt.

    Om jag skulle ta din uträkning för "acceptabel" vikt så skulle jag vara nästan undernärd!

    Så nej, jag hade aldrig nåt "trauma" och har aldrig märkt av någon vikthets eller liknande i såna tidningar.


    Det där med vikten minus 110 är jag uppvuxen med. Kommer ihåg förwta gången jag hörde det, på gympan i 3an av en klasskamrat (så inte från Veckorevyn) men var väl allmänt etablerat.
  • Anonym (F)
    Anonym (Sara) skrev 2021-01-03 12:42:41 följande:
    Det där med vikten minus 110 är jag uppvuxen med. Kommer ihåg förwta gången jag hörde det, på gympan i 3an av en klasskamrat (så inte från Veckorevyn) men var väl allmänt etablerat.
    Det betyder inte att det är en hälsosam vikt att sträva efter.
  • Anonym (F)
    Anonym (Pelle) skrev 2021-01-03 12:41:53 följande:
    Bara för du ligger nära gränsen på bmi-kurvan är du inte undernärd. Du måste under 16 bmi för att det ska räknas som svält. Så du kan sluta med mansplaining själv.
    BMI för undervikt går vid 18,5 annars. Ska du mästra andra kan du börja med korrekt information.
Svar på tråden Hur har ni kvinnor gått vidare från sexismen, rasismen och kroppshetsen som rådde i rådande klimat?