• Anonym (T)
    Mon 4 Jan 2021 21:45
    210 visningar
    6 svar
    6
    210

    Varför fungerar jag så här?

    Jag förstår att ingen kan veta varför men någon kanske känner igen det och har en teori.

    När jag planerar att göra något kan jag dra ut på det länge och först tänka igenom hur jag ska utföra det i detalj under flera dagar. Sedan genomför jag uppgiften i rasande fart och har svårt att sluta innan allt är klart.

    Till exempel gjorde jag om min hall för ett tag sedan - spacklade, målade om, slängde möbler, skruvade ihop nya möbler etc. Jag beställde först allt jag behövde och sedan gick jag in i den här märkliga dvalan. Det är ganska ångestladdat och jag går inte ut i onödan utan blir sittande och grunnar. Sedan gjorde jag allt på två dagar.

    Det är samma sak när jag ska packa. Först detta grunnande, jag gör listor och sedan fixar jag allt på nolltid. Detsamma gäller städning, storhandling och andra mer omfattande aktiviteter.

    Det kanske låter bra att vara snabb men jag önskar att jag kunde göra saker gradvis och kanske lite mer lustfyllt som jag förstår att många andra gör. Man fixar lite här och där, tar en kaffe etc..Jag är usel på att underhålla t.ex. ordningen hemma efterhand utan tokstädar mellan varven.

    Ibland undrar jag om det hänger ihop med hur jag är i övrigt. Jag misstänker att jag har aspergerdrag. Det var en psykolog jag gick hos för några år sedan som tog upp det med mig. Fast är det typiskt för personer med den diagnosen?

    Jag lider en del av det här eftersom jag hinner bygga upp rätt mycket ångest innan jag sätter igång och tillvaron blir ganska ryckig. Jag är inte en lat person, jag kan alltså vara väldigt produktiv och jag får saker gjorda men till ett ganska högt pris.

    Vad tror ni att det kan handla om och hur gör man för att bryta ett sådant beteende?

  • Svar på tråden Varför fungerar jag så här?
  • Mon 4 Jan 2021 21:54
    #1

    Tycker det låter som en gudagåva.

    Jag är tvärtom. Planerar inte ett skit. Sen blir det nåt hafsigt i sista minuten som jag avslutar halvdant.

    De saker du beskriver är inte lustfyllt för nån, så var tacksam för att du är metodiskt och effektiv istället.

  • Anonym (June)
    Mon 4 Jan 2021 21:56
    #2

    Jag är nog ganska lik dig! När jag har en uppgift, oavsett om det är privat eller på jobbet så slänger jag mig ofta över saker och gör klart det direkt om det går. Har svårt för folk som skjuter upp saker och som ska "ta en kaffe" mitt i liksom.. Hallå, vi är ju inte färdiga, vi fikar sen!!
    Ibland vet jag inte varför jag är så snabbt på bollen.. för det är jag även om det egentligen inte är bråttom! Men blir nog lite stressad över att känna att jag skjuter upp saker!
    När jag flyttade sist så sov jag knappt på två dygn då jag ville skruva ihop möbler och packa upp allt direkt. Ingen skada skedd om jag låtit det ta någon vecka eller två! Men kunde inte koppla bort det liksom. Är nog lite orolig för att jag ska tappa tråden eller glömma bort vad jag håller på med om jag avbryter?

  • Anonym (A)
    Mon 4 Jan 2021 22:00
    #3
    Drottningen1970 skrev 2021-01-04 21:54:19 följande:
    Tycker det låter som en gudagåva.

    Jag är tvärtom. Planerar inte ett skit. Sen blir det nåt hafsigt i sista minuten som jag avslutar halvdant.

    De saker du beskriver är inte lustfyllt för nån, så var tacksam för att du är metodiskt och effektiv istället.
    Verkligen
  • Anonym (T) Trådstartaren
    Mon 4 Jan 2021 22:13
    #4
    Drottningen1970 skrev 2021-01-04 21:54:19 följande:

    Tycker det låter som en gudagåva.

    Jag är tvärtom. Planerar inte ett skit. Sen blir det nåt hafsigt i sista minuten som jag avslutar halvdant.

    De saker du beskriver är inte lustfyllt för nån, så var tacksam för att du är metodiskt och effektiv istället.


    Personer som du fascinerar mig för jag tänker att du kanske är mer harmonisk. Min syster är så och när vi reser är det jag som planerar allt och då menar jag minutiöst medan hon i sista stund kan säga ?Vi kanske skulle ta det här hotellet i stället, det ser fint ut.? När jag har tagit reda på omdömen, avstånd, typ av turister etc etc och valt ut det bästa hotellet. Då får jag anstränga mig för att inte få ett totalt psykbryt ha ha. Fast jag kan ta det lugnt på semestern ändå.

    Nej, det är inga roliga aktiviteter men jag får alltså rätt jobbig ångest innan jag tar tag i själva uppgiften. Det är det som är värst.
    Anonym (June) skrev 2021-01-04 21:56:12 följande:

    Jag är nog ganska lik dig! När jag har en uppgift, oavsett om det är privat eller på jobbet så slänger jag mig ofta över saker och gör klart det direkt om det går. Har svårt för folk som skjuter upp saker och som ska "ta en kaffe" mitt i liksom.. Hallå, vi är ju inte färdiga, vi fikar sen!!

    Ibland vet jag inte varför jag är så snabbt på bollen.. för det är jag även om det egentligen inte är bråttom! Men blir nog lite stressad över att känna att jag skjuter upp saker!

    När jag flyttade sist så sov jag knappt på två dygn då jag ville skruva ihop möbler och packa upp allt direkt. Ingen skada skedd om jag låtit det ta någon vecka eller två! Men kunde inte koppla bort det liksom. Är nog lite orolig för att jag ska tappa tråden eller glömma bort vad jag håller på med om jag avbryter?


    På jobbet är jag som du. Jag hinner knappt få en uppgift innan den är klar och jag hoppar ofta över fikarasten för jag vill inte bryta mitt flow.

    Det är hemma jag kan bli sittande i timmar, ibland dagar och grunnar för att sedan nästan bli lite manisk och jobba som en iller. Lite balans där skulle nog vara bättre för mina nerver.
  • Mon 4 Jan 2021 23:14
    #5
    Anonym (T) skrev 2021-01-04 22:13:57 följande:

    Personer som du fascinerar mig för jag tänker att du kanske är mer harmonisk. Min syster är så och när vi reser är det jag som planerar allt och då menar jag minutiöst medan hon i sista stund kan säga ?Vi kanske skulle ta det här hotellet i stället, det ser fint ut.? När jag har tagit reda på omdömen, avstånd, typ av turister etc etc och valt ut det bästa hotellet. Då får jag anstränga mig för att inte få ett totalt psykbryt ha ha. Fast jag kan ta det lugnt på semestern ändå.

    Nej, det är inga roliga aktiviteter men jag får alltså rätt jobbig ångest innan jag tar tag i själva uppgiften. Det är det som är värst.På jobbet är jag som du. Jag hinner knappt få en uppgift innan den är klar och jag hoppar ofta över fikarasten för jag vill inte bryta mitt flow.

    Det är hemma jag kan bli sittande i timmar, ibland dagar och grunnar för att sedan nästan bli lite manisk och jobba som en iller. Lite balans där skulle nog vara bättre för mina nerver.


    Jag löper noll risk att springa in i väggen i alla fall.
  • Anonym (Ninni­)
    Tue 5 Jan 2021 08:46
    #6

    Acceptera att du är så effektiv. Jag önskar att jag var sån. Istället gör jag allt så halvdant. Tar många pauser och glömmer av mig. Man är som man är.

Svar på tråden Varför fungerar jag så här?