• missme85

    Sluta röka men finner inte styrka

    Jag har rökt i 23 år. 1 paket och ibland mer om dagen!

    I torsdags besluta jag mig för att sluta. Fredagen som var första dagen var en pina och jag rökte inte alls.

    andra dagen tog jag 1 cigg och tredje dagen 2 cigg och idag 2 cigg. Nu rökte jag sista igen för att inte röka något alls mer.

    I lördags så vakna jag upp med en brännande/ svidande känsla i ansiktet. Men efter jag rökt så försvann detta.

    Jag kan inte få bort mina onda tankar. Jag älskar att röka, det smakar gott och är så lugnande. Jag jobbar i vården och är underbart att röka för att stressa ned.

    Jag ser alltid fram emot morgon ciggen och kvälls ciggen. Jag tror att det är rökningen som gör mig frisk, (Sjuk tanke jag vet) för jag är aldrig förkyld och diverse.

    Men jag måste sluta, har märkt att jag får svårare med andningen och jag och sambon ska skaffa barn och jag vill inte röka under graviditet.

    Men det är så gott! Hur kan man få bort röksuget ?

    Hur kan jag bli lugnare? Jag har ett jävla temperament som jag lyckats hålla i schack med rökningen.

    När suget och ilskan sätter igång, hur kan man göra det bättre? Värsta är humöret! Min sambo säger att jag är värre än en pundare som får abstinens. Jag blir hemsk!

    Men ändå.. jag tror jag kan klara detta. Har ju ändå klarat mig på så få cigg per dag. Men mitt tankesätt lugnar mig.... att jag ikväll får en cigg... då har jag kunnat gå igenom dagen.

    Hur gör man utan hjälpmedel??

  • Svar på tråden Sluta röka men finner inte styrka
  • Anonym (M)

    I början av maj 2019 slutade jag röka med en laserterapi som heter Relif. Googla! Det låter för bra för att vara sant, men det fungerar faktiskt! Under den här tiden har jag aldrig varit röksugen. Jag har gått igenom olika faser som rädsla för att bara köpa ett paket utan att tänka och börja röka igen, saknad och längtan etc. Men aldrig någonsin varit röksugen. Själv kan jag inte förstå varför inte fler testar!?

  • Anonym (Rakt på sak)

    Du slänger allt som har med rökning att göra och slutar rakt av. Den fysiska abstinensen håller i sig några dagar, resten är mentalt. Om du inte klarar den biten kan du behöva hjälp.

    Rökning är inte gott och det är inte cigaretterna som gör dig lugn, allt det där är psykiskt. Om du är upprörd får du hitta andra sätt att hantera dina känslor, jämförelsen med en knarkare är inte helt fel för du använder rökningen som en krycka i livet.

  • Anonym (Inte gott)

    Rökare luktar rök och och det luktar inte gott.Tänk på din hälsa,lungor och ekonomi.Hur bra en dag du känner dig som rökfri person .Du är inte riktigt där än.Du måste kämpa och tänka på allt som är positivt som rökfri .

  • Anonym (Rakt på sak)

    Efter att du har fått barn är det också jätteviktigt att du fortsätter vara rökfri! Tredjehandsrökning är väldigt farligt och då för du över gifter till ditt barn. Det är alltså när rökningen sätter sig i dina kläder eller utandningsluft och ger samma skador som rökning i första eller andra hand.

    tobaksfakta.se/tredjehandsrok-kan-vara-mycket-skadlig/

  • Steven01

    Det blir naturligtvis bättre för varje dag som går. Ta en dag i sänder men du kan inte hålla på och småröka det blir bara värre. Men jag skulle rekommendera någon nikotinprodukt och det blir för jobbigt, typ spray funkar bra. 

  • Anonym (rökavvänjaren)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-01-05 08:59:23 följande:

    Du slänger allt som har med rökning att göra och slutar rakt av. Den fysiska abstinensen håller i sig några dagar, resten är mentalt. Om du inte klarar den biten kan du behöva hjälp.

    Rökning är inte gott och det är inte cigaretterna som gör dig lugn, allt det där är psykiskt. Om du är upprörd får du hitta andra sätt att hantera dina känslor, jämförelsen med en knarkare är inte helt fel för du använder rökningen som en krycka i livet.


    Jo, det är rent kemiskt nikotinet som gör en "lugnare", eftersom det binder till NIKOTINRECEPTORN i hjärnan. Den fick alltså namn efter detta innan man bestämde sig för att kalla den acetylkolinreceptorn istället, eftersom det är den naturliga substans som ska binda till receptorn ifråga.

    Kruxet är att man bara får effekt initialt, för sen bildar hjärnan fler receptorer som hungrigt ropar efter nikotin för att man ska må bra och då vill man röka ännu mer. Då har man byggt upp en tolerans och ett beroende och det som sedan händer är att rökaren måste fortsätta tratta i sig nikotin för att komma upp till normalnivån av välmående (acetylkolinreceptormättnad), den som vi andra uppnår helt utan nikotin.

    När man slutar röka sker många förbättringar av hälsan inoim några veckor men det kan ta så lång tid som två år innan alla de extra receptorerna i hjärnan har nedreglerats (försvunnit) och man återfår normal hjärnkemi. Därför är det inte helt enkelt att sluta.

    Sen har psykologin och ritualen runt rökning också stor betydelse för många, det håller jag med dig om, men det finns också ett rent kemiskt beroende som skapas p.g.a. hur hjärnan reagerar. Att tobaksbolagen helt lagligt tillsätter kemiska ämnen i tobaken som triggar hjärnan ännu fortare och mer är också en anledning till att cigg kan vara svårt att vänja sig av med.
  • Anonym (rökavvänjaren)

    TS, du kommer att lyckas sluta röka, men du måste försöka sysselsätta händer och hjärna minst 5 minuter när suget kommer. Hitta ett mobilspel, handarbete eller något annat du har med dig som tar din uppmärksamhet. Brodera FUCK CIGGEN och sätt på väggen eller nåt?

    Eller välj två favorit-låtar på Spotify (lite mer än 5 minuter) och säg att du måste lyssna igenom båda innan du tar beslut om du ska röka eller inte?

    Många lyckas bättre med nikotinersättning, det är bara därför sådana produkter blivit godkända som läkemedel från början, annars hade de inte funnits på marknaden.

    Då bryter man först sin psykologiska vana runt rökningen och plockandet med cigg/tändare osv, och sen trappar man ut nikotinet. Munsprayen är för all del dyr men det är den snabbaste produkten, från munslemhinnan går nikotinet till hjärnan på ca 30 sekunder. 

    Men då är det i alla fall bara nikotin, och inte ciggens 4000 andra ämnen varav ca 75 är bevisat cancerframkallande, ännu fler är misstänkt cancerframkallande och flera hundra är giftiga för cellerna i din kropp.

    Det finns en stor anledning till att läkaren säger att sluta röka är det viktigaste man kan göra inför ett IVF- att röka halverar chansen att lyckas. Minus 50% rakt av. En del kliniker i världen tar inte ens emot rökare då det är så dåliga odds.

    Rökning under graviditet dubblar risken för missbildade äggledare hos en dotter, och minskar mängden friska spermier hos en son. Faktum är att rökning är den enda vana vi människor har som i studier påvisats ha ett signifikant sjukdomssamband två generationer fram i tiden- om mormor rökte under graviditeten har även barnbarnen större risk att utveckla astma. Är inte det ganska obehagligt?

    Och om inte den egna hälsan och det kommande barnets hälsa räcker så bidrar man som rökare tyvärr också till väldigt giftigt barnarbete. Att skörda tobak gör barn sjuka av nikotin, exponerar dem för doser motsvarande att röka 50 cigg om dagen. Det försämrar deras inlärningsförmåga, får dem att kräkas, få hjärtrubbningar och magsmärtor samt nervskador och leverskador.

    De barnen hade klart fortfarande arbetat om det inte fanns tobak, men de hade inte blivit förgiftade direkt av det de skördar.

    unfairtobacco.org/en/child-labour-in-tobacco-growing/

  • missme85

    Jag lyckades! Tack för alla pushbingar.

    Och om JAG klarar det som är så svag så fixar alla detta. Jag har inte känt något sig alls på över 1 vecka.

    Såklart det blev lättare och lättare. Men nu kan jag även dricka mitt kaffe utan tänka på cigg. Nu kan man gå förbi människor som röker utan bli sugen.

    Känner redan

    *bättre luktsinne

    *flåsar inte så lätt

    *lättare att gå uppför trappor ex.

    *hostar inte på nätter och mornar.

    *lättare att andas

  • ElaineBenes

    Vad duktig du är som inte rökt på en vecka.

    Vill bara tipsa om att söka hjälp om du känner att du inte klarar det själv. De flesta landsting erbjuder något slags sluta röka program där du kan få både samtalshjälp och läkemedel.

Svar på tråden Sluta röka men finner inte styrka