• Tue 5 Jan 2021 17:21
    1298 visningar
    18 svar
    18
    1298

    Pottträna 3 åring

    Min son är tre år och jag känner verkligen att han (vi) behöver släppa blöjan. Har försökt i omgångar sedan han var 2 men då har han totalvägrat att ens sitta på den. Nu kan jag få honom att sitta om jag är brevid och t ex läser en bok. Men under två hela dagar har vi inte prickat pottan en enda gång. Jag påminner och frågar och frågar men han behöver aldrig enligt honom. Alla gånger olyckor hänt har det varit när jag för en kort stund gått undan (toalett, plocka undan disk etc). Jag anklagar inte när det händer men brukar fråga var kisset ska komma och det vägrar han svara på. Han blir besvärad av de blöta byxorna (inga kalsonger, pösiga byxor. Han vägrar vara helt naken nedtill) Det talas om att barnet ska vara redo för det men jag tycker att det är lite konstigt att man förr i tiden alltid kunde ha barnen torra långt tidigare än snittåldern idag. Han är trots allt snart 3, 5 år.

    Jag söker efter personer som varit i samma situation som kanske har råd att ge. Vad blev er lösning? Eller ska jag helt enkelt ge upp och vänta på att han blir redo. Hans syskon blev blöjfri innan tre år och påminner på inga vis om hur jag upplever det med honom.

    Obs; jag ser i trådar som dessa alltid personer som berättar om att deras barn tränats på potta sedan de lärt dig sitta. Dessa kommentarer undanber jag mig då de inte hjälper mig nu. De bannorna ger jag redan mig själv.

    Tack på förhand.

  • Svar på tråden Pottträna 3 åring
  • Mon 22 Feb 2021 11:50
    #9

    Hej på er alla som svarat. Har provat allt ni skriver. Är idag inne på dag sju utan blöja dagtid. Har under dessa dagar kissat i pottan 2 gånger. Resten på golvet.

    Provat med mutor, påminna, inte påminna. Utan byxor, med byxor. Rutinpotta osv. Jag har lärt mig hans signaler och försöker då få honom att sitta men han har stark vilja och vägrar ibland. De gånger han sätter sig kommer det oftast inget även om han sitter länge. Sen tröttnar han, reser sig och kissar strax därefter på golvet.

  • Mon 22 Feb 2021 16:35
    #12
    Knepochknåp skrev 2021-02-22 15:27:43 följande:

    Du kommer nog aldrig få honom att kissa på pottan genom att tvinga (eller som du skriver försöka få honom att sitta) påminna osv. Han är ju också inne o det som kallas trotsåldern där man vill klara allt själv och inte göra ett dugg av vad föräldrarna säger.

    Utifrån din beskrivning verkar han inte riktigt känna igen signalerna från sin egen kropp, alltså hur känns det när jag är kissnödig. För det är klart han vet var kisset ska vara! Barn långt upp i åldrarna kan "glömma bort" att kissa för att dom leker eller liknande, men det verkar på din beskrivning inte vara din sons "problem".

    Hur konsekvent är ni i rutinerna, hur funkar det på förskolan (om han går där)?

    Du kan inte tänka dig att låta din son bestämma när han ska sluta?


    Wolfie13 skrev 2021-02-22 15:40:06 följande:

    Har en tre och halvt åring med blöja. Vi uppmuntrar henne till potta å toalett men det händer inget. Hon får ha blöja eftersom hon inte är redo.

    Tycker faktiskt det låter taskigt att ni låter honom kissa på sig hela tiden, uppenbarligen är han inte heller redo för att vara utan blöja än?

    Har pratat med vår förskola om vår dotter och enligt dem är det inte konstigt/ovanligt alls, å att man bör lyssna på barnet.

    Ert barn kommer knapppast ha blöja när han är 5 för det....


    Tack för era svar. Upplever att han ibland vet när han ska gå och att han ibland glömmer. Jag kan absolut tänka mig att vänta till han är redo men ville göra ett krafttag när jag hade en längre period ledighet. Dessutom har vi nu fått "problemet" att han har börjat upptäcka snoppen. Ofta händer detta i samband med att han behöver kissa. Då drar han upp den ur blöjan och om jag inte är där i den stunden så slutar det ändå med att han kissar på sig för att snoppen är utanför och det kommer på både tröja och byxor. Moment 22

    Han vill inte sitta på pottan på förskolan. De frågar men han säger nej.

    Självklart vill jag, inte vara taskig mot honom.
  • Thu 25 Feb 2021 15:54
    #16
    Lilant skrev 2021-02-25 08:22:28 följande:

    Du är extremt sen med att pottträna tråkigt att du satt dig i denna situation, finns en anledning att man gör det vid 1 års ålder innan barnet blir för självständigt och trottsigt, att fråga och fråga och fråga är heeeeeelt fel... läs boken potträna på 3 dagar eller vad den heter...


    Lilant skrev 2021-02-25 08:23:49 följande:

    Rutinpottning är också fel... du kissar väll inte på rutin eller? Man gör det när man behöver inte efter klockslag


    Och själv då? Hur är det med läsförståelsen? Om du inte varit så förbannat eggad att trycka ner okända på ett forum så kunde du läst klart min ts att jag önskar att jag introducerat tidigare och att jag undanber mig råd från dig som inte varit i min situation.

    Men läser man svaren jag fått så är jag kass som inte tränat tidigare och dålig som tränar innan han är redo.

    Cant please anyone.

    Hur som, tack ni som svarat trevligt! Jag har avbrutit blöjavvänjning och hoppas han blir intresserad själv tids nog.
Svar på tråden Pottträna 3 åring