• Anonym (A)

    Arbetslös

    Är sjukskriven på 75% pga utmattningsdepression, har en yrkesutbildning (inom ett yrke jag inte kan jobba med), ingen gymnasieexamen och inget körkort. Har arbetstränat på ett par olika ställen de senaste åren men varit tvungen att sluta då mitt mående försämrats kraftigt.

    Jag är noggrann, har hög arbetsmoral och är duktig på att passa tider. Är dock inte så socialt begåvad, tål inte stress eller för stor press.

    Vill hitta något nytt men vet inte vad, allra helst skulle jag vilja starta eget men jag känner inte att jag är tillräckligt duktig på något för att kunna göra det än samt att mitt mående minst sagt komplicerar saker.

    Är inskriven på Arbetsförmedlingen, vill inte ha med Socialtjänsten att göra. Är inte i akut behov av en inkomst men det hade verkligen inte suttit fel.

    Skulle vara oerhört tacksam för tips på vad jag kan göra nu, om det finns yrken som skulle kunna funka för mig med mina begränsningar, vad det finns alternativ till arbetsträning och vad för hjälp och stöd jag kan få.

    Onödiga, nedlåtande kommentarer undanbedes och även kommenterar som "sök hjälp för ditt mående". Har gjort det.

  • Svar på tråden Arbetslös
  • Anonym (suck)

    Det är extrem hög arbetslöshet nu så tyvärr är du knappast först på listan av alla dessa 100 pers som söker samma tjänst om du inte klarar av att jobba utan att bryta ihop.

  • Anonym (zy)
    Anonym (suck) skrev 2021-01-07 15:44:52 följande:

    Det är extrem hög arbetslöshet nu så tyvärr är du knappast först på listan av alla dessa 100 pers som söker samma tjänst om du inte klarar av att jobba utan att bryta ihop.


    ursäkta, men du kunde inte försöka formulera dig liite vänligare och ödmjukare...?
  • Anonym (suck)
    Anonym (zy) skrev 2021-01-07 15:46:54 följande:
    ursäkta, men du kunde inte försöka formulera dig liite vänligare och ödmjukare...?
    tyvärr är det ju sant. Pga corona har massa männisakor förlorat sina jobb att då tro att man kan få ett hjobb om man har sociala huinder inte klarar av stress och blir sjukskriven i tid och otid är väldigt naivt.
  • anonym2005

    Fast det var ju du själv som startade tråden, personen gav dig bara ett ärligt svar. Om du inte tål ärlighet så bör du inte starta forumtrådar. 


    personen har dessutom rätt, du är knappast att på arbetsmarknaden med tanke på hur du beskriver dig själv. 

  • Anonym (zy)
    Anonym (suck) skrev 2021-01-07 15:51:52 följande:
    tyvärr är det ju sant. Pga corona har massa männisakor förlorat sina jobb att då tro att man kan få ett hjobb om man har sociala huinder inte klarar av stress och blir sjukskriven i tid och otid är väldigt naivt.
    Sa ju inte heller att det inte var sant, tänkte väl mer bara att du kunde ha uttryckt dig aningen mer ödmjukt och medlidsamt, men nåväl. Sen annars upplevde jag inte det som att ts var superhoppfull heller, utan snarare tvärtom, samt pratade om hjälp och stöd osv, samt önskade tips och råd av folk i tråden om huruvida det kunde finnas något vis att ordna upp sin situation på typ, alltså upplevde öht inte ts som någon som behövde ett bryskt uppvaknande om hur verkligheten ser ut. Ibland bör man tänka sig för vad man säger samt inte minst på hur man uttrycker sig, för i värsta fall kan det man slänger ur sig snarare stjälpa än hjälpa.
  • Anonym (zy)
    anonym2005 skrev 2021-01-07 15:54:35 följande:

    Fast det var ju du själv som startade tråden, personen gav dig bara ett ärligt svar. Om du inte tål ärlighet så bör du inte starta forumtrådar. 


    personen har dessutom rätt, du är knappast att på arbetsmarknaden med tanke på hur du beskriver dig själv. 


    nu var det visserligen inte jag som startade tråden, men fick liksom intrycket av att ts inte mådde bra så tyckte att man ju liksom kunde tänka lite på hur man uttryckte sig innan man svarade, dessutom ligger tråden i känsliga rummet-psykisk ohälsa

    sen har jag aldrig sagt att det personen sa inte var sant, men det handlar inte alltid om vad man säger än utan om HUR man säger det

    sen förstår jag inte riktigt syftet med att svara en person som mår dåligt om man ändå samtidigt inte har något vidare nyttosamt råd att ge, för liksom hur ska en sådan kommentar göra någon alls positivt skillnad för ts...?
  • Anonym (Starta)

    Klart att du ska starta eget om det är det som är din dröm! Sluta avfärda det med en massa "men", utan ge det en tidsplan som kan hålla och go for it. Inom vilket område vill du starta? Handel? Kultur? Administration? Måla upp en bild av vad det är du gör när ditt företag är i blom och håll fast vid den. Inget annat kommer att hålla för att motivera dig i längden i alla fall.

    Det finns egenföretagare i alla branscher, allt från små enmansföretag inom hushållsnära tjänster till tekniska yrken, skribenter, säljare / butiksägare och allt som man nu kan jobba med.

    Börja med att känna efter ännu tydligare vad du vill och sedan börjar du skissa på vad det är som fattas för att du ska kunna börja. Ibland är drömmen ett par år fram i tiden, ibland närmare, men det märker du.

    Sluta tänk "jag kan ingenting", för det gör du så klart. Är du bra på ett visst ämne kan du ha en webbutik och sälja saker inom det. Besök nyföretagarcentrum i din stad och försök att i alla fall komma igång, även om det inte blir så jättemycket du orkar göra nu när du inte mår bra.

    All lycka till och det är klart att du fixar det!

    PS: Jag vet att det låter flummigt, men attraktionslagen fungerar faktiskt. Googla det!

  • Anonym (A)
    Anonym (suck) skrev 2021-01-07 15:44:52 följande:

    Det är extrem hög arbetslöshet nu så tyvärr är du knappast först på listan av alla dessa 100 pers som söker samma tjänst om du inte klarar av att jobba utan att bryta ihop.


    Anonym (suck) skrev 2021-01-07 15:51:52 följande:

    tyvärr är det ju sant. Pga corona har massa männisakor förlorat sina jobb att då tro att man kan få ett hjobb om man har sociala huinder inte klarar av stress och blir sjukskriven i tid och otid är väldigt naivt.


    Nog är jag mycket väl medveten om att hitta ett jobb de kommande året mest troligt inte är möjligt, särskilt inte med mina hinder. Men nu det var inte tips på jobb jag frågade efter utan snarare yrken som skulle kunna fungera för mig där de kan tänkas behöva gratis arbetskraft iform av en som arbetstränar alternativt någon annan form av sysselsättning jag duger till.

    Tycker också att du ska vara lite försiktig med hur du uttrycker dig. Fundera på hur du själv skulle må och hur dina tankar skulle gå om du var i min sits. Jag skulle hemskt gärna bara ge upp, och har varit väldigt nära att göra det men "tyvärr" har jag numera en hund att leva för som behöver mat och kärlek. Nu har du tur att jag kan ta den där typen av kommentarer idag, idag är en helt okej dag. Men alla kan inte det, så har du inget konstruktivt eller snällt att komma med kan du lika gärna vara tyst. Tror inte att du vill vara en bidragande orsak till att någon väljer att kasta in handduken.
  • Anonym (A)
    Anonym (zy) skrev 2021-01-07 15:56:59 följande:

    Sa ju inte heller att det inte var sant, tänkte väl mer bara att du kunde ha uttryckt dig aningen mer ödmjukt och medlidsamt, men nåväl. Sen annars upplevde jag inte det som att ts var superhoppfull heller, utan snarare tvärtom, samt pratade om hjälp och stöd osv, samt önskade tips och råd av folk i tråden om huruvida det kunde finnas något vis att ordna upp sin situation på typ, alltså upplevde öht inte ts som någon som behövde ett bryskt uppvaknande om hur verkligheten ser ut. Ibland bör man tänka sig för vad man säger samt inte minst på hur man uttrycker sig, för i värsta fall kan det man slänger ur sig snarare stjälpa än hjälpa.


    Anonym (zy) skrev 2021-01-07 16:01:41 följande:

    nu var det visserligen inte jag som startade tråden, men fick liksom intrycket av att ts inte mådde bra så tyckte att man ju liksom kunde tänka lite på hur man uttryckte sig innan man svarade, dessutom ligger tråden i känsliga rummet-psykisk ohälsa

    sen har jag aldrig sagt att det personen sa inte var sant, men det handlar inte alltid om vad man säger än utan om HUR man säger det

    sen förstår jag inte riktigt syftet med att svara en person som mår dåligt om man ändå samtidigt inte har något vidare nyttosamt råd att ge, för liksom hur ska en sådan kommentar göra någon alls positivt skillnad för ts...?


    Tack!
  • Anonym (A)
    Anonym (Starta) skrev 2021-01-07 16:20:05 följande:

    Klart att du ska starta eget om det är det som är din dröm! Sluta avfärda det med en massa "men", utan ge det en tidsplan som kan hålla och go for it. Inom vilket område vill du starta? Handel? Kultur? Administration? Måla upp en bild av vad det är du gör när ditt företag är i blom och håll fast vid den. Inget annat kommer att hålla för att motivera dig i längden i alla fall.

    Det finns egenföretagare i alla branscher, allt från små enmansföretag inom hushållsnära tjänster till tekniska yrken, skribenter, säljare / butiksägare och allt som man nu kan jobba med.

    Börja med att känna efter ännu tydligare vad du vill och sedan börjar du skissa på vad det är som fattas för att du ska kunna börja. Ibland är drömmen ett par år fram i tiden, ibland närmare, men det märker du.

    Sluta tänk "jag kan ingenting", för det gör du så klart. Är du bra på ett visst ämne kan du ha en webbutik och sälja saker inom det. Besök nyföretagarcentrum i din stad och försök att i alla fall komma igång, även om det inte blir så jättemycket du orkar göra nu när du inte mår bra.

    All lycka till och det är klart att du fixar det!

    PS: Jag vet att det låter flummigt, men attraktionslagen fungerar faktiskt. Googla det!


    Starta eget kommer jag göra, förr eller senare. Vet hur det går till och vad jag behöver göra för att komma dit, det sitter som sagt bara i att jag ska lista ut vad jag vill syssla med. Kan mycket men är inte riktigt bra på något och har tappat de flesta intressen som skulle kunna generera en inkomst. Försöker just nu hitta något nytt och tror att jag kan vara något på spåren, det kommer dock krävas mycket tid och övning för att komma till punkten där jag är bra nog för att ha en chans på den marknaden.

    Oavsett vad jag har för sysselsättning så ägnar jag min fritid till att komma närmare mitt mål, det är det enda förutom min älskade hund som ger livet mening just nu. Utan en inkomstkälla har jag dock varken råd eller motivationen till att ta mig någon vart.

    Tack snälla för att du tog dig tid att läsa och svara på min tråd och för peppen, den uppskattas enormt mycket!

    Och jag vet (tyvärr) att attraktionslagen fungerar, det är nog till viss del varför jag är där jag är idag. Har svårt att använda den till min fördel.
  • Anonym (zy)
    Anonym (A) skrev 2021-01-07 17:02:53 följande:
    Anonym (zy) skrev 2021-01-07 16:01:41 följande:

    nu var det visserligen inte jag som startade tråden, men fick liksom intrycket av att ts inte mådde bra så tyckte att man ju liksom kunde tänka lite på hur man uttryckte sig innan man svarade, dessutom ligger tråden i känsliga rummet-psykisk ohälsa

    sen har jag aldrig sagt att det personen sa inte var sant, men det handlar inte alltid om vad man säger än utan om HUR man säger det

    sen förstår jag inte riktigt syftet med att svara en person som mår dåligt om man ändå samtidigt inte har något vidare nyttosamt råd att ge, för liksom hur ska en sådan kommentar göra någon alls positivt skillnad för ts...?


    Tack!
    <3 Hoppas det ordnar sig för dig och att du tillslut hittar någon form av lösning som kan passa, Lycka till!
  • Anonym (Ylva)
    Anonym (suck) skrev 2021-01-07 15:51:52 följande:

    tyvärr är det ju sant. Pga corona har massa männisakor förlorat sina jobb att då tro att man kan få ett hjobb om man har sociala huinder inte klarar av stress och blir sjukskriven i tid och otid är väldigt naivt.


    Gissar på att du också är arbetslös och blivit bitter av din situation. Att ta ut den frustrationen på andra hjälper ibte utan får dig att framstå som en dålig person.

    Till TS

    Jag tror absolut att det finns något där ute som skulle passa dig! Finns det något du gillar att göra där du känner att du mår bättre? Även om det bara är för stunden.

    Man måste inte vara expert för att starta eget men det ställer sina krav. Jag rekommenderar att du börjar med en hobbyverksamhet, speciellt om du gillar att skapa.

    När det kommer till arbetsträning så fu derade jag över arbeten med djur. Gillar du djur? Dem har en helande effekt och att arbeta på ett hunddagis eller ett stall kanske kan passa? Du kan även engagera dig i välgörenhet tex katthem?

    Satsa på något som ger dig mening och sinnesro för en stund. Men kom ihåg att vara snäll mot dig och förvänta dig inte att du ska prestera på topp eller en annan satt nivå. Låt dig få vara dig själv, du duger precis som du är, du behöver bara hitta den plats som får dig att blomma ut.
  • Anonym (A)
    Anonym (Ylva) skrev 2021-01-07 18:30:22 följande:

    Gissar på att du också är arbetslös och blivit bitter av din situation. Att ta ut den frustrationen på andra hjälper ibte utan får dig att framstå som en dålig person.

    Till TS

    Jag tror absolut att det finns något där ute som skulle passa dig! Finns det något du gillar att göra där du känner att du mår bättre? Även om det bara är för stunden.

    Man måste inte vara expert för att starta eget men det ställer sina krav. Jag rekommenderar att du börjar med en hobbyverksamhet, speciellt om du gillar att skapa.

    När det kommer till arbetsträning så fu derade jag över arbeten med djur. Gillar du djur? Dem har en helande effekt och att arbeta på ett hunddagis eller ett stall kanske kan passa? Du kan även engagera dig i välgörenhet tex katthem?

    Satsa på något som ger dig mening och sinnesro för en stund. Men kom ihåg att vara snäll mot dig och förvänta dig inte att du ska prestera på topp eller en annan satt nivå. Låt dig få vara dig själv, du duger precis som du är, du behöver bara hitta den plats som får dig att blomma ut.


    Hoppas verkligen det! Mår bra av att känna att jag gör någon nytta, skillnad eller kan hjälpa på något sätt. När man arbetstränar ska man vara utöver ordinarie personal vilket gör att arbetsuppgifterna ofta känns väldigt meningslösa. Mår även bra av att lära mig saker, utvecklas och se att jag faktiskt klarar av uppgifterna jag blir tilldelad.

    Med de hobbys jag har är det svårt att ha en hobbyverksamhet, alltså "något jag gör på fritiden som inte är min huvudsakliga inkomstkälla eller på uppdrag av någon annan". De saker jag kan skapa samt tjänster jag kan erbjuda kan tyvärr bara göras på uppdrag av någon annan. Känner även som sagt att jag inte är tillräckligt bra på någon utav mina hobbys för att ha en chans på marknaden om jag skulle starta eget.

    Älskar djur och att få arbetsträna på ett hunddagis vore helt fantastiskt. Tyvärr har vi inga sådana att tillgå i närheten. Enda vi har är en veterinärstation och där betvivlar jag att dom vill mig.

    Tack snälla för ditt svar och dina fina ord!
  • Anonym (suck)
    Anonym (Ylva) skrev 2021-01-07 18:30:22 följande:
    Gissar på att du också är arbetslös och blivit bitter av din situation. Att ta ut den frustrationen på andra hjälper ibte utan får dig att framstå som en dålig person.

    Till TS
    Jag tror absolut att det finns något där ute som skulle passa dig! Finns det något du gillar att göra där du känner att du mår bättre? Även om det bara är för stunden.

    Man måste inte vara expert för att starta eget men det ställer sina krav. Jag rekommenderar att du börjar med en hobbyverksamhet, speciellt om du gillar att skapa.

    När det kommer till arbetsträning så fu derade jag över arbeten med djur. Gillar du djur? Dem har en helande effekt och att arbeta på ett hunddagis eller ett stall kanske kan passa? Du kan även engagera dig i välgörenhet tex katthem?

    Satsa på något som ger dig mening och sinnesro för en stund. Men kom ihåg att vara snäll mot dig och förvänta dig inte att du ska prestera på topp eller en annan satt nivå. Låt dig få vara dig själv, du duger precis som du är, du behöver bara hitta den plats som får dig att blomma ut.
    Haha jag är inte arbetslös. Var den enda av oss provanställda som fick fast jobb dessutom var jag höggravid vid det tillfället. Har itne varit arbetslös en enda dag i hela mitt liv så nej där har du fel.
  • Anonym (Ylva)
    Anonym (suck) skrev 2021-01-08 18:22:05 följande:

    Haha jag är inte arbetslös. Var den enda av oss provanställda som fick fast jobb dessutom var jag höggravid vid det tillfället. Har itne varit arbetslös en enda dag i hela mitt liv så nej där har du fel.


    Så av vilken anledning är du då elak?
Svar på tråden Arbetslös