• Thu 7 Jan 2021 18:40
    54845 visningar
    34 svar
    34
    54845

    Inväntar NIPT-svar, hur lång tid tog det för er som fått svar?

    Hej,

    Jag väntar på ett NIPT-svar efter dåligt resultat på KUB. Jag tog testet 28 dec så är inne på min 10 dag och 6 arbetsdag. Antar att det tar längre tid nu när det varit nyår och trettondag men är det någon annan som väntar?

  • Svar på tråden Inväntar NIPT-svar, hur lång tid tog det för er som fått svar?
  • Wed 13 Jan 2021 20:19
    #11
    Karin31 skrev 2021-01-08 11:30:49 följande:

    Jag har lämnat i Stockholm, ja denna väntan är fruktansvärd, jag hopps på att vi får svar idag innan helgen kommer.


    Hur har det gått? Håller tummarna!
  • Wed 13 Jan 2021 21:09
    #12

    Jag fick information om att det tar 10-15 arbetsdagar. Eftersom det varit en massa helger kan det ju bli ganska lång väntan.. Vanliga veckor är det ju 15 arbetsdagar på tre veckor, men nu får man kanske vara beredd på lite mer än så..?

  • Thu 14 Jan 2021 18:07
    #13

    14 dagar ungefär tog det

  • Sat 16 Jan 2021 16:33
    #14

    Jag tog NIPT den 4 januari som ju var en afton, sen var det helgdag den 5 januari, så jag gissar att mitt prov kanske kom till labbet på torsdagen den 6 januari...?

    Igår den 15 januari kom svaret - det blir c:a 7 arbetsdagar sen jag tog provet och kanske 6 arbetsdagar för labbet.

  • Sat 16 Jan 2021 18:13
    #15

    Ni som fått svar, stod det även på pappret ni fick hem vilket kön det var på bebisen? Fick reda på idag av en vän att när hon gjorde sitt nipt i mars 2020 så stod det i brevet hon fick hem. Men när barnmorskan fyllde i remissen som jag skulle lämna på lab så sa hon att hon skulle kryssa i rutan NEJ på frågan om vi ville veta barnets kön. Detta för att en del gör abort om det är "fel" kön. Men jag blev osäker nu om det gällde inför rul som jag har om 4 veckor eller om det var inför nipt testet. Därför blir jag nyfiken på om ni fick reda på det eller inte via nipt svaret. Jag tillhör Gävleborgs län ????

  • Sat 16 Jan 2021 21:43
    #16
    +1
    m i a skrev 2021-01-16 18:13:21 följande:

    Ni som fått svar, stod det även på pappret ni fick hem vilket kön det var på bebisen? Fick reda på idag av en vän att när hon gjorde sitt nipt i mars 2020 så stod det i brevet hon fick hem. Men när barnmorskan fyllde i remissen som jag skulle lämna på lab så sa hon att hon skulle kryssa i rutan NEJ på frågan om vi ville veta barnets kön. Detta för att en del gör abort om det är "fel" kön. Men jag blev osäker nu om det gällde inför rul som jag har om 4 veckor eller om det var inför nipt testet. Därför blir jag nyfiken på om ni fick reda på det eller inte via nipt svaret. Jag tillhör Gävleborgs län ????


    Jag tog i Stockholm och vi får inget brev.

    Vi får gå in på en webbsida med BankID för att se provsvaret; dock inte om det visar avvikelse, då går svaret till mottagningen och de _ringer_ i så fall.

    På sidan med provsvaret finns en knapp/länk för kön, så ultraljudsbarnmorskan som tog provet sa att man skulle vara försiktig när man gick in så man inte råkade klicka på den utifall man inte ville veta kön :)
  • Anonym­4848
    Sat 16 Jan 2021 21:50
    #17
    Goldenrobot skrev 2021-01-16 16:33:51 följande:

    Jag tog NIPT den 4 januari som ju var en afton, sen var det helgdag den 5 januari, så jag gissar att mitt prov kanske kom till labbet på torsdagen den 6 januari...?

    Igår den 15 januari kom svaret - det blir c:a 7 arbetsdagar sen jag tog provet och kanske 6 arbetsdagar för labbet.


    6/1 är helgdag och 5/1 afton, om det spelar någon roll :)
  • Sat 16 Jan 2021 22:07
    #18
    Anonym4848 skrev 2021-01-16 21:50:09 följande:

    6/1 är helgdag och 5/1 afton, om det spelar någon roll :)


    Förlåt, jag tog NIPT den 5, dvs afton :) Alltså inte den den 4 januari..

    Det verkar oerhört viktigt f ö :D
  • Sat 16 Jan 2021 22:21
    #19
    Goldenrobot skrev 2021-01-16 21:43:54 följande:

    Jag tog i Stockholm och vi får inget brev.

    Vi får gå in på en webbsida med BankID för att se provsvaret; dock inte om det visar avvikelse, då går svaret till mottagningen och de _ringer_ i så fall.

    På sidan med provsvaret finns en knapp/länk för kön, så ultraljudsbarnmorskan som tog provet sa att man skulle vara försiktig när man gick in så man inte råkade klicka på den utifall man inte ville veta kön :)


    Jaha, ja här i Gävle kör de med vanlig post fortfarande ???? Lämnade blodprov i tisdags så jag får bara ha is i magen och se om det står något kön eller inte på brevet... Tack för att du tog dig tid att svara ????
  • Anonym­4848
    Sat 16 Jan 2021 22:29
    #20
    Goldenrobot skrev 2021-01-16 22:07:43 följande:

    Förlåt, jag tog NIPT den 5, dvs afton :) Alltså inte den den 4 januari..

    Det verkar oerhört viktigt f ö :D


    Haha eller hur :D
Svar på tråden Inväntar NIPT-svar, hur lång tid tog det för er som fått svar?