• Anonym (LEDSEN)

    Snälla peppa mig. Hur hitta ork att fortsätta hoppas på plus?

    Snälla Familjeliv, jag behöver lite snälla ord just nu. Egentligen kramar. Sitter hemma och tårarna bara faller.

    Har drömt om att bli mamma i ca 11 års tid men aldrig träffat någon som jag kunnat ha ett förhållande med. Har aldrig varit vald. Bortvald flera gånger när jag berättat hur jag känt. Det gick så långt att jag accepterade att jag skulle leva ensam hela livet, och jag slog bort tankarna på egna barn. Frågade nån så sa jag något undvikande. Flera av mina vänner tror nog att jag inte vill ha barn.

    Har vid 38 års ålder träffat min drömman, som är allt jag kan önska mig. Han är mannen jag vill ha barn med, jag är helt övertygad om det. Och nu är det sjunde försöket som går åt skogen. Jag vet att jag har ägglossning, jag vet att vi tajmar det. Men det blir ingen bebis. Ett tidigt missfall men inget annat.

    Och jag är livrädd att jag har väntat sönder mina chanser. Efter att så länge ha levt med en dröm (att få barn och en familj) som jag inte pratat om utåt och ibland förnekat, så känns det helt förkrossande när jag nu vågat drömma och hoppas på riktigt - och det inte blir nåt.

    Jag har inte skaffat barn på egen hand för att jag levt med drömmen om att ändå kanske hitta den där mannen. Och nu har jag det, men det kanske är försent.

    Känner mig bottenlöst ledsen.

    Vet inte vad jag vill med den här tråden mer än att kanske få lite snälla ord.

  • Svar på tråden Snälla peppa mig. Hur hitta ork att fortsätta hoppas på plus?
  • Anonym (ED-mamman)

    Beklagar ditt m.f! Det är jobbigt att genomgå, men det räknas ändå väldigt positivt att du faktiskt kunnat bli gravid. Då borde det inte finnas nåt fel utan ni kan säkert lyckas. Du har fortfarande åldern på din sida även om det nu ev. skulle behövas lite hjälp. Ni har rätt till utredning redan nu så börja i den änden. Skulle den visa nåt har ni rätt till gratis hjälp. Men det kanske inte ens behövs. 7 månader är snittet, men dryga året helt normalt. Du ska absolut inte ge upp eller tappa hoppet! {#emotions_dlg.flower} Väldigt många får barn med eller utan hjälp både i din ålder och betydligt högre ålder så du kommer hinna. 

  • Anonym (LEDSEN)
    Anonym (ED-mamman) skrev 2021-01-10 19:08:23 följande:

    Beklagar ditt m.f! Det är jobbigt att genomgå, men det räknas ändå väldigt positivt att du faktiskt kunnat bli gravid. Då borde det inte finnas nåt fel utan ni kan säkert lyckas. Du har fortfarande åldern på din sida även om det nu ev. skulle behövas lite hjälp. Ni har rätt till utredning redan nu så börja i den änden. Skulle den visa nåt har ni rätt till gratis hjälp. Men det kanske inte ens behövs. 7 månader är snittet, men dryga året helt normalt. Du ska absolut inte ge upp eller tappa hoppet!  Väldigt många får barn med eller utan hjälp både i din ålder och betydligt högre ålder så du kommer hinna. 


    Tack. I min region gäller 12 mån oavsett ålder dock men privata alternativ finns ju. Planen är att göra en första utredning och bara utesluta att det är något man kan få hjälp direkt med. Efter mitt missfall sa läkaren att det just tydde på att det inte är några större fel eftersom jag blivit gravid en gång. Tänker att en koll kanske dock kan lugna mig något.

    Det känns ju dock i hjärtat just eftersom jag i så många år tryckt tillbaka den här längtan så otroligt, inser jag, och den nu liksom kommit fram i full kraft.
  • Anonym (ED-mamman)
    Anonym (LEDSEN) skrev 2021-01-10 19:16:14 följande:
    Tack. I min region gäller 12 mån oavsett ålder dock men privata alternativ finns ju. Planen är att göra en första utredning och bara utesluta att det är något man kan få hjälp direkt med. Efter mitt missfall sa läkaren att det just tydde på att det inte är några större fel eftersom jag blivit gravid en gång. Tänker att en koll kanske dock kan lugna mig något.

    Det känns ju dock i hjärtat just eftersom jag i så många år tryckt tillbaka den här längtan så otroligt, inser jag, och den nu liksom kommit fram i full kraft.
    Tycker det låter som en bra idé att gå privat bara för att kolla det viktigaste. Jag tror inte de hittar nåt, men ändå.

    Jag har full förståelse för din längtan och ångest. Jag träffade min man sent jag med och började försöka få barn när vi gifte oss. Då var jag 37 och hade längtat efter barn i nästan 20 år. Det tog drygt 10 år att få barn, men det gick till slut. Man hittar orken för att man måste om man vill ha barn. Man tar ett steg i taget, en dag i taget, en månad i taget. Det är värt det när man väl får barn- jag lovar! 
  • Anonym (LEDSEN)
    Anonym (ED-mamman) skrev 2021-01-10 19:22:06 följande:

    Tycker det låter som en bra idé att gå privat bara för att kolla det viktigaste. Jag tror inte de hittar nåt, men ändå.

    Jag har full förståelse för din längtan och ångest. Jag träffade min man sent jag med och började försöka få barn när vi gifte oss. Då var jag 37 och hade längtat efter barn i nästan 20 år. Det tog drygt 10 år att få barn, men det gick till slut. Man hittar orken för att man måste om man vill ha barn. Man tar ett steg i taget, en dag i taget, en månad i taget. Det är värt det när man väl får barn- jag lovar! 


    Nej, jag tror inte heller de hittar något, men det kanske vore skönt att få höra det svart på vitt, för att kunna släppa den oron åtminstone och få det lugnt så.

    Mycket för mig ligger i detta att jag tryckt bort det så mycket när jag inte sett hur jag skulle få det jag drömde om. Det är lättare ibland än att gå och längta massor efter något man inte sett hur man ska nå. Men när möjligheten nu finns känns det värre varje månad som försvinner. Vill få barn att visa världen för och ge allt jag kan åt.

    Tack så mycket för dina ord iaf. Betyder mycket.
  • Anonym (Nu!)

    Jag började försöka få barn vid 34. Det gick ett år och sedan sökte vi hjälp. Inga fel hittades, men åldern är definitivt en försvårande omständighet. IVF försöket blev det heller inget med. Men ETT ägg frystes ned och det blev vårt BARN.

    Mitt bästa och hetaste tips:

    SÖK hjälp NU!

  • Anonym (LEDSEN)
    Anonym (Nu!) skrev 2021-01-10 19:53:29 följande:

    Jag började försöka få barn vid 34. Det gick ett år och sedan sökte vi hjälp. Inga fel hittades, men åldern är definitivt en försvårande omständighet. IVF försöket blev det heller inget med. Men ETT ägg frystes ned och det blev vårt BARN.

    Mitt bästa och hetaste tips:

    SÖK hjälp NU!


    Jo, skall göra det. Att det är svårare vet jag om. Så mycket jag gråtit senaste månaderna är inget jag vill att någon annan skulle behöva göra - så jag har inte tagit det med en klackspark direkt.

    Men fryste ni ned ett ägg som blev barn utan IVF?
  • Anonym (She)

    Jag fyllde 38 i maj och plussade några dagar senare. Hade försökt i ca 3 månader så åldern behöver absolut inte vara något negativt. Tycker det verkar svårare för yngre att få barn. Håller tummarna att ni lyckas!

  • Anonym (LEDSEN)
    Anonym (She) skrev 2021-01-10 20:17:35 följande:

    Jag fyllde 38 i maj och plussade några dagar senare. Hade försökt i ca 3 månader så åldern behöver absolut inte vara något negativt. Tycker det verkar svårare för yngre att få barn. Håller tummarna att ni lyckas!


    Grattis. Just nu känns det ju dock så, trots extremkoll på ÄL och tajmande av det både före, innan och efter så tar det sig inte.

    Gråter regelbundet numera. Däremot går det lätt för många runt mig, vilket jag såklart är glad för deras skull, men det får mig också att känna att det är så sorgset för min egen skull.
  • Anonym (ED-mamman)

    Man får känna alla möjliga känslor i din sits. Tillåt dig själv det också. Känns det uppgivet så försök drykta tankarna med annat. Och hur knäppt det än låter så skippa allt vad äl-test och gravtest heter. De om nåt stressar! Man blir inte lättare gravid med äl-test och är man gravid är man det oavsett om man gravtestar eller inte. Jag tog nog inte ens 10 stycken de år vi försökte.

  • Anonym (Nu!)

    Mitt svar:

    Nej först IVF, och av det färska befruktade ägget blev inget. Sedan, frystes ett befruktat ägg in och det blev vårt barn. Det blev bara ett endaste ägg till frysen.

    Jag vet faktiskt vad du går igenom. Och många tårar blev det på vägen. Kram!

Svar på tråden Snälla peppa mig. Hur hitta ork att fortsätta hoppas på plus?