• Anonym (Ledsen)

    Ledsen

    Jag är så ledsen just nu. Inte bara på grund av att jag är i riskgrupp och är rädd för Corona, jag ser ingen framtid ekonomiskt eller liksom 'glädjemässigt'. 

    Det känns det som att inget är värt att kämpa för längre. Har inget jobb och vill inte ha något just nu heller på grund av att jag är i riskgrupp och skulle med stor sannolikhet dö om jag fick Corona.

    Känns som jag inte har någon drivkraft att 'skapa' mitt eget liv- att till exempel starta företag, eller lära mig något och kunna bli självförsörjande, att kunna tjäna pengar online antingen nu eller i framtiden.

    Mår riktigt dåligt psykiskt och har gjort i många år- men Corona har gjort allt så hopplöst.

    Hur ska jag hitta något som motiverar mig,som gör att jag kan se en ljusare framtid, om jag överlever vill säga?

  • Svar på tråden Ledsen
  • Anonym (L)

    Gällande corona så finns det ju inte så mycket du kan göra annat än att vara försiktig och använda sunt förnuft, vilket du säkert redan gör eftersom att du är i en riskgrupp. Du vinner ingenting på att gå runt och vara rädd. Det är som det är och du får göra det du kan.

    Varför har du inget arbete? Har du a-kassa? Någonstans får du väl pengar ifrån så att du klarar dig åtminstone? Annars så arbetar ju de flesta människor och via arbetet träffar man ju andra människor. Det är nog bra för dig att komma ut i arbete men som sagt, vet inte varför du ej arbetar. Något arbete måste det ju ändå finnas som inte är för farligt för dig? Klart att allt känns trist om du bara går hemma hela dagarna medan andra arbetar/pluggar eller whatever.

    Motivationen kommer och går, så är det för alla. Du får försöka hitta motivation till något. Vad gör dig motiverad? Fundera på det. Hur gammal är du? Har du barn eller familj som motivera dig? Alla har något att leva för och jag antar att du har nära och kära att kämpa vidare för.

    Har du inga drömmar eller mål som du vill ta tag i? Försök förverkliga dessa drömmar och mål. För helt ärligt, vad ska du annars göra? Ska du bara sitta hemma och inte arbeta och inte göra någonting all? Nej, då är det bättre att satsa på att skapa dig ett bra liv. Gör det som får dig att må bra, vad det än nu må vara. Försök hitta nya vänner? Vänner mår vi alla bra av. Eller umgås mer med de vänner du redan har?

    Har du sökt professionell hjälp för ditt psykiska mående? Om inte, gör det. Prova annars att byta psykolog eller så.

    Det är svårt att säga vad som motiverar just dig men det kan ju vara exempelvis nära och kära, som jag nämnde tidigare. Det kan också vara att du till exempel vill tjäna ihop pengar till en resa eller något annat, till exempel en ny fin bil? När jag extrajobbade vid sidan av mina studier så hittade jag motivation i att jag ville skaffa en hund som jag behövde spara ihop pengar till.

    Det som motiverar mig nu och gör att jag ser en ljusare framtid är min pojkvän. Jag vill leva mitt liv med honom och skaffa barn med honom. Det vill jag inte gå miste om. Ett tips är också att börja träna, om du inte redan gör det. Du har säkert hört detta massor med gånger men det är faktiskt så att träning får en att må bättre, på alla olika sätt.

    Tänk såhär, att om du dör nu, då får du aldrig veta vad livet hade att erbjuda i fortsättningen. Livet är fullt av överraskningar och dina bästa dagar har inte kommit än. Det finns alltid något att leva för.

  • Anonym (s)

    Vet inte om det hjälper att höra men du är inte ensam.

    Jag har börjat titta mycket på Youtube och märkt att det hjälper. Det är dels en väldigt bra distraktion samt att man kan lära sig saker utan att egentligen behöva anstränga sig.

    Ta ett ämne du skulle vilja lära dig mer om och se varenda video som finns om det. Efter ett tag kan det kännas lättare att faktiskt testa på det själv.

    Hade länge velat lära mig att göra hemsidor men visste inte hur eller var jag skulle börja och hade ingen riktigt motivation till det. Spenderade en hel dag åt att titta på diverse klipp om kodning på Youtube och där blev jag bl.a. tipsad om en app som både har lektioner och ett riktigt bra community samt ger en möjlighet att "leka" och testa sig fram vilket för mig är det lättaste sättet att lära mig på. Laddade ner den och märkte att det både var betydligt lättare än jag trott och väldigt mycket roligare. Nu har jag plötsligt en anledning att kliva upp på morgonen och något som gör att jag kan vara lite stolt över mig själv. Känns som att jag åstadkommer nånting och är påväg i rätt riktning även om det går väldigt långsamt och jag fortfarande spenderar majoriteten av min tid i sängen.

  • Anonym (Ledsen)

    Till svar nr 1: Du förstår inte psykisk och fysisk ohälsa, det är tydligt.

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (s) skrev 2021-01-11 01:34:32 följande:

    Vet inte om det hjälper att höra men du är inte ensam.

    Jag har börjat titta mycket på Youtube och märkt att det hjälper. Det är dels en väldigt bra distraktion samt att man kan lära sig saker utan att egentligen behöva anstränga sig.

    Ta ett ämne du skulle vilja lära dig mer om och se varenda video som finns om det. Efter ett tag kan det kännas lättare att faktiskt testa på det själv.

    Hade länge velat lära mig att göra hemsidor men visste inte hur eller var jag skulle börja och hade ingen riktigt motivation till det. Spenderade en hel dag åt att titta på diverse klipp om kodning på Youtube och där blev jag bl.a. tipsad om en app som både har lektioner och ett riktigt bra community samt ger en möjlighet att "leka" och testa sig fram vilket för mig är det lättaste sättet att lära mig på. Laddade ner den och märkte att det både var betydligt lättare än jag trott och väldigt mycket roligare. Nu har jag plötsligt en anledning att kliva upp på morgonen och något som gör att jag kan vara lite stolt över mig själv. Känns som att jag åstadkommer nånting och är påväg i rätt riktning även om det går väldigt långsamt och jag fortfarande spenderar majoriteten av min tid i sängen.


    Roligt med kodningen! Min fysiska och psykiska hälsa är så dålig. Vill inte leva i den här världen med de människor jag är omringad av.

    I och med Coronan är jag i ständig skräck att dö och inte känns värt att kämpa för.

    Har mått dåligt psykiskt och fysiskt hela livet. Känner mig som en fånge.

    Jag har intressen men livet är mörkt ändå. Hemska minnen, dålig hälsa. :(
  • Anonym (En mamma)

    Du behöver hjälp om du inte kommer ur dina mörka tankar eller orkar ta tag i ditt liv. Snälla ta hjälp! Ge inte upp! Det är tufft nu, tuffare än någonsin men det kommer bli bättre. Tro på det! Jag är också i riskgrupp och även mycket isolerad/ensam, det är extremt jobbigt ibland. Var inte för hård mot dig själv, du är värd det bästa, du är viktig!!! Finns det någon du kan vända dig till som kan hjälpa dig på vägen?

  • Anonym (L)
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-01-12 01:33:45 följande:

    Till svar nr 1: Du förstår inte psykisk och fysisk ohälsa, det är tydligt.


    Jag har själv levt med psykisk ohälsa i många år så du vet uppenbarligen ingenting. Försökte ge tips och hjälpa, kanske du ska vara tacksam istället för att komma med dryga svar.
  • Anonym (Typical)
    Anonym (L) skrev 2021-01-12 06:32:10 följande:

    Jag har själv levt med psykisk ohälsa i många år så du vet uppenbarligen ingenting. Försökte ge tips och hjälpa, kanske du ska vara tacksam istället för att komma med dryga svar.


    Det är typiskt trådskapare på familjeliv att be om stöd och hjälp för att sedan dra till med den där tonen så fort de inte får de svar de önskade sig. Människor som är otacksamma och sura när andra försöker hjälpa till, är inte så värst roliga att försöka hjälpa. Detta inser förstås inte ts.
  • Hippolyte

    Att känna så i dessa dagar är normalt. Jag känner ungefär likadant. Följer mycket vad som händer. Världen är på väg att sättas i brand. Inte bokstavligen men lär bli ännu mer oroligheter.

    Det finns så mycket ilska och hat som underblåses genom att tysta ner istället för att bemöta. Tuff tid för den som väntar på något gott.

  • Anonym (.)

    Mår som dig ts. Har hund och stängt ute resten av världen. Skrattar ändå mer än.vad jag någonsin har gjort (då jag knappt skrattde alls). Hunden är riktigt rolig, den busar, den söker kontakt och den förstår skämt. Inte skämt som i ord utan när man busar tillbaka. Idag var det så roligt och se den så glad i snön och hur den busade så va på ett gott humör ute trots vintern. Tittar inte folk i ögonen längre. Gillar inte vad jag ser ändå. Håller mig också mycket med Youtube och på somrarna så drar vi på äventyr på helgerna med packad ryggsäck och ibland övernattar ute osv.

  • Anonym (.)
    Anonym (s) skrev 2021-01-11 01:34:32 följande:

    Vet inte om det hjälper att höra men du är inte ensam.

    Jag har börjat titta mycket på Youtube och märkt att det hjälper. Det är dels en väldigt bra distraktion samt att man kan lära sig saker utan att egentligen behöva anstränga sig.

    Ta ett ämne du skulle vilja lära dig mer om och se varenda video som finns om det. Efter ett tag kan det kännas lättare att faktiskt testa på det själv.

    Hade länge velat lära mig att göra hemsidor men visste inte hur eller var jag skulle börja och hade ingen riktigt motivation till det. Spenderade en hel dag åt att titta på diverse klipp om kodning på Youtube och där blev jag bl.a. tipsad om en app som både har lektioner och ett riktigt bra community samt ger en möjlighet att "leka" och testa sig fram vilket för mig är det lättaste sättet att lära mig på. Laddade ner den och märkte att det både var betydligt lättare än jag trott och väldigt mycket roligare. Nu har jag plötsligt en anledning att kliva upp på morgonen och något som gör att jag kan vara lite stolt över mig själv. Känns som att jag åstadkommer nånting och är påväg i rätt riktning även om det går väldigt långsamt och jag fortfarande spenderar majoriteten av min tid i sängen.


    Sånt här förstår jag inte. Varför skriver man inte ut informationen så att andra kan få ta del utav den istället för att sitta och vara självgod / självglad. Likaså om det kostar något eller är gratis osv?

    Sånt här möter man fan hela tiden. Medans när man själv försöker muntra upp andra så ger man både länkar och information för att göra det enklare för personer som sitter i liknande sits eller med liknande drömmar osv.

    Förstår det bara inte varför man ska hålla saker för sig själv när det kan hjälpa andra.
  • Anonym (Ledsen)
    Hippolyte skrev 2021-01-12 06:59:55 följande:

    Att känna så i dessa dagar är normalt. Jag känner ungefär likadant. Följer mycket vad som händer. Världen är på väg att sättas i brand. Inte bokstavligen men lär bli ännu mer oroligheter.

    Det finns så mycket ilska och hat som underblåses genom att tysta ner istället för att bemöta. Tuff tid för den som väntar på något gott.


    Ja det är en del i mitt mående. Att vara i riskgrupp och uppleva att de flesta i Sverige är så jäkla naiva och oförsiktiga angående pandemin.

    Det är läskigt. 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (.) skrev 2021-01-12 13:05:38 följande:

    Mår som dig ts. Har hund och stängt ute resten av världen. Skrattar ändå mer än.vad jag någonsin har gjort (då jag knappt skrattde alls). Hunden är riktigt rolig, den busar, den söker kontakt och den förstår skämt. Inte skämt som i ord utan när man busar tillbaka. Idag var det så roligt och se den så glad i snön och hur den busade så va på ett gott humör ute trots vintern. Tittar inte folk i ögonen längre. Gillar inte vad jag ser ändå. Håller mig också mycket med Youtube och på somrarna så drar vi på äventyr på helgerna med packad ryggsäck och ibland övernattar ute osv.


    Åh!
    Jag känner igen det där med att känna riktig, genuin glädje med husdjur.<3 Jag har haft tankar på att köpa katt eller hund, men vet inte om jag orkar med ett sådant ansvar för så många år framöver..

  • Anonym (s)
    Anonym (.) skrev 2021-01-12 13:28:50 följande:

    Sånt här förstår jag inte. Varför skriver man inte ut informationen så att andra kan få ta del utav den istället för att sitta och vara självgod / självglad. Likaså om det kostar något eller är gratis osv?

    Sånt här möter man fan hela tiden. Medans när man själv försöker muntra upp andra så ger man både länkar och information för att göra det enklare för personer som sitter i liknande sits eller med liknande drömmar osv.

    Förstår det bara inte varför man ska hålla saker för sig själv när det kan hjälpa andra.


    Appen jag använder mig utav heter Sololearn play.google.com/store/apps/details, rekommenderar starkt. Jag använder mig av gratisversionen och tycker än så länge att det räcker. Vill man köra premium så har dom just ju en deal där de första 14 dagarna är gratis och sen kostar det 48.25 kr/månad istället för 78.99kr.

    Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag inte skrev det på en gång. Var absolut inte meningen att försöka framstå som självgod eller liknande, blir väldigt ledsen över att det tolkades så. Var det sista jag ville. Försökte bara hjälpa, är ny här och visste inte om det var okej att länka saker samt att jag tänkte att det kanske inte är så många som är intresserade av sånt. Men det var fel av mig och jag ska inte göra om det. Förlåt.
  • Anonym (.)
    Anonym (s) skrev 2021-01-12 15:29:58 följande:

    Appen jag använder mig utav heter Sololearn play.google.com/store/apps/details, rekommenderar starkt. Jag använder mig av gratisversionen och tycker än så länge att det räcker. Vill man köra premium så har dom just ju en deal där de första 14 dagarna är gratis och sen kostar det 48.25 kr/månad istället för 78.99kr.

    Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag inte skrev det på en gång. Var absolut inte meningen att försöka framstå som självgod eller liknande, blir väldigt ledsen över att det tolkades så. Var det sista jag ville. Försökte bara hjälpa, är ny här och visste inte om det var okej att länka saker samt att jag tänkte att det kanske inte är så många som är intresserade av sånt. Men det var fel av mig och jag ska inte göra om det. Förlåt.


    Nu får jag ju skuldkänslor. Sorry. Som jag skrev så är det alltid så. Alltså långt ifrån ditt fina inlägg. Kunde ha frågat snällt men ahh, det bara sköljde irritation över mig. O antar att du fick ta smällen så andra tänker till också. Snällt att du delade med dig iallafall! Va inte ledsen nu längre. Kram
  • Anonym (.)
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-01-12 14:53:54 följande:

    Åh!

    Jag känner igen det där med att känna riktig, genuin glädje med husdjur.<3 Jag har haft tankar på att köpa katt eller hund, men vet inte om jag orkar med ett sådant ansvar för så många år framöver..


    Hjälp andra då? Jättesvårt vara ensam när man inte hittar hundvakt och ska jobba. Gör det inte.mestadels för betalningen utan för att få umgås med djuren. För glädjen.de skänker och ovärderligt! :)
Svar på tråden Ledsen