• Anonym (Donna)

Socanmäld för att barnet inte kan cykla

Tomelilla15 skrev 2021-01-11 10:48:10 följande:

Är det inte lite meningslöst att skriva en sån här tråd med så lite info?

Det beror väl helt på! Om allt annat är fine och ni bara aldrig lärt ut att cykla är det inget problem. Om ni däremot försökt länge och han har problem med kropp eller knopp som ni ignorerar ja då kanske det är något soc kan hjälpa till med.

Om grannen känner oro för din son SKA personen anmäla. Sen kan oron vara befogad eller inte och det är soc jobb att ta reda på det.

Varför tror du grannen är orolig för din sons utveckling (som jag antar att det handlar om)? Finns det något som gör att din son inte är som andra jämnåriga? Kan han knyta skorna? Kan har prata lika bra som andra? Kan han skriva o läsa? Har han kompisar?

Privatpersoner måste inte anmäla oro, anmälningsplikten gäller inte där.

Utöver det så är soc rätt kassa på att fastställa om oron saknar grund eller inte.
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Soc.) skrev 2021-01-11 15:08:59 följande:
    Att kämpa med näbbar och klor för att barnet ska slippa prata med socialtjänsten om cykling i 20 minuter är ju ett garanterat sätt att se till att det blir en stor utredning med allt vad det innebär. Högst irrationell handling som garanterat kommer att få socialtjänsten att bli orolig, även om de inte var det innan för en tramsig anmälan om att ungen inte kan cykla...
    Här fattar man ju att du inte jobbar på soc utan är ännu en av familjelivs amatörsoctanter.
  • Anonym (Donna)
    Tomelilla15 skrev 2021-01-11 22:09:05 följande:
    Men är detta det viktiga att fokusera på i tråden? Rent judiskt - nej, man måste inte men hela poängen med lagen är ju att få folk att anmäla när de känner oro för barn. Men visst- håll dig till juridiska ska/inte ska så håller jag mig till en vettig diskussion om det som tråden handlar om.
    Någon måste faktiskt rätt dig när du har fel i en så allvarlig fråga.
    Så ja, det är viktigt.
  • Anonym (Donna)
    Tomelilla15 skrev 2021-01-11 22:09:05 följande:
    Men är detta det viktiga att fokusera på i tråden? Rent judiskt - nej, man måste inte men hela poängen med lagen är ju att få folk att anmäla när de känner oro för barn. Men visst- håll dig till juridiska ska/inte ska så håller jag mig till en vettig diskussion om det som tråden handlar om.
    Tillägg:
    Poängen med vilken lag?
    Det finns ingen lag som reglerar vad privatpersoner ska ska eller inte ska göra.

Du blandar ihop och skyller ifrån dig, alternativt så har du ingen aning.
  • Anonym (Donna)
    Tomelilla15 skrev 2021-01-12 05:17:12 följande:
    Socialtjänstlagen 14 kap. Jo, har koll. Blandar inte ihop och skyller inte ifrån mig, hur du nu fick det till det. Du får väl själv läsa förarbeten om du inte tror mig kring varför man formulerat sig som man gjort kring anmälan för oro i lagen. Återigen, du vill diskutera det juridiska, inte denna situation som helhet. Trist.
    Som sagt.

Jag kan visst diskutera ts men när du kommer med felaktiga uppgifter i en så viktig fråga så måste du tillrättavisas.
Svar på tråden Socanmäld för att barnet inte kan cykla