• Anonym (Arg mamma)

Socanmäld för att barnet inte kan cykla

Vår idiot till granne meddelande att hon anmält att min snart tolvåring inte kan cykla. Vad tusan nu hon har med det att göra.

Inte kommer väl soc göra något? Kan inte tänka mig att det är något de bryr sig om. Vad kommer hända? Kommer de ringa, kalla till möte? Känns så sjukt.

• Svar på tråden Socanmäld för att barnet inte kan cykla
  • Anonym (ute&cyklar)
    Tomelilla15 skrev 2021-01-11 22:53:44 följande:
    Nu har du skrivit mer info, att ditt barn har en diagnos som påverkar. Det hade du väl kunnat skriva från början. Dessutom kanske inget är konstigt med situationen. Din granne vet väl inte mer om ditt barn än att något är konstigt och personen känner oro. Då kan det ju vara precis rätt att göra en soc-anmälan pga oro. Du kan ju hantera detta genom att svara soc att det är lite ovanligt att ditt barn inte kan cykla men det finns förklaring. Saken ur världen.
    Men anmälan gällde ju att barnet inte kan cykla, inte oro över något annat?

Okunnigt anmäla att ett barn inte kan cykla, vilket det inte är lag på och inte heller betyder att barnet far illa.
    Tråkigt om familjer måste leva i skräck och känna de måste vara perfekta eller följa mallar pga rädslan bli anmälda till soc.
    Hoppas familjen inte far illa av denna anmälan.
  • Silverjenny
    Anonym (Arg mamma) skrev 2021-01-11 12:31:56 följande:

Det är inte en pengafråga, hon vågar bara inte. Hon har aspergers, om det spelar in eller inte är svårt att säga, för syskonen med samma diagnos lärde sig cykla tidigt. Hon har en spärr när det kommer till cyklande, hur mycket vi än försökt så har det inte gått.

Finns verkligen inget skäl att anmäla.

Jag vill tipsa om Cykelfrämjandet som ger cykelkurser för vuxna och ungdomar från 13 år i ett antal städer. Jag har själv jobbat volontärt som instruktör och kursen är jättebra, alla deltagare lär sig alltid att cykla på bara några tillfällen.

Det brukar vara populära kurser och nu med covid-19 är det begränsat antal deltagare så jag vet inte hur lätt det är att få plats men maila dem och fråga!

cykelframjandet.se/cykelkurser-for-nyborjare/
  • Gameofthrones

Jag tycker att det är lite grunder i livet som man ska kunna ävn om man inte cyklar varje dag eller varje år men det dotter kvar i ryggmärgen

Cykla, simma är två viktiga saker som är bra oxh kunna

Det är ungefär som inte en Kanidensare inte kan åka skridskor (lever i ett sådant kultur) .

Självklart så är det upp till var och en och det är väldigt fult och bli soc anmäld m folk har inget annat för sig. Dem kommer få karma i sitt liv

Tycker ni att ni klarar er utan cykel så låt det vara.

• Anonym (Donna)
    Tomelilla15 skrev 2021-01-11 22:09:05 följande:
    Men är detta det viktiga att fokusera på i tråden? Rent judiskt - nej, man måste inte men hela poängen med lagen är ju att få folk att anmäla när de känner oro för barn. Men visst- håll dig till juridiska ska/inte ska så håller jag mig till en vettig diskussion om det som tråden handlar om.
    Någon måste faktiskt rätt dig när du har fel i en så allvarlig fråga.
    Så ja, det är viktigt.
  • Anonym (Donna)
    Tomelilla15 skrev 2021-01-11 22:09:05 följande:
    Men är detta det viktiga att fokusera på i tråden? Rent judiskt - nej, man måste inte men hela poängen med lagen är ju att få folk att anmäla när de känner oro för barn. Men visst- håll dig till juridiska ska/inte ska så håller jag mig till en vettig diskussion om det som tråden handlar om.
    Tillägg:
    Poängen med vilken lag?
    Det finns ingen lag som reglerar vad privatpersoner ska ska eller inte ska göra.

Du blandar ihop och skyller ifrån dig, alternativt så har du ingen aning.
  • Tomelilla15
    Anonym (Donna) skrev 2021-01-12 05:05:16 följande:

Tillägg:

Poängen med vilken lag?

Det finns ingen lag som reglerar vad privatpersoner ska ska eller inte ska göra.

Du blandar ihop och skyller ifrån dig, alternativt så har du ingen aning.

Socialtjänstlagen 14 kap. Jo, har koll. Blandar inte ihop och skyller inte ifrån mig, hur du nu fick det till det. Du får väl själv läsa förarbeten om du inte tror mig kring varför man formulerat sig som man gjort kring anmälan för oro i lagen. Återigen, du vill diskutera det juridiska, inte denna situation som helhet. Trist.
  • Anonym (Cykel)
    Anonym (Va?) skrev 2021-01-11 23:20:32 följande:

Varför skulle det vara begränsande? Jag har inte cyklat på säkert 20 år. Min tonåringar har inte cyklat sedan några år när de var i typ lågstadieåldern. Ingen av oss äger ens cyklar

Ja det beror ju på var man bor. Här (småstad) är cykel absolut smidigaste sättet att ta sig runt, att komma till stranden osv. Finns stränder som inte är åtkomliga med bil. Stadsbussarna går sällan och tar stora omvägar runt stan så det går snabbare med cykel.
  • Anonym (farmor)
    Anonym (Arg mamma) skrev 2021-01-11 20:47:32 följande:
    Inte det minsta. Hon blev bara irriterad när vi frågade om hon vill ha en ny cykel till våren (syskonen ska få).
    Anonym (Arg mamma) skrev 2021-01-11 20:47:32 följande:
    Inte det minsta. Hon blev bara irriterad när vi frågade om hon vill ha en ny cykel till våren (syskonen ska få).
     barnbarn 7 år kan inte, vill inte, tar nya tag i vårCool

• Anonym (Cykel)
    Anonym (Löjligt) skrev 2021-01-11 22:48:38 följande:

Berätta gärna vad som är så begränsande! Min 16-åring kan inte cykla. På vilket sätt hade cykling berikat livet? Jag och mitt barn som KAN cykla äger inte ens cyklar. Och nej, det är ingen kostnadsfråga, jag skulle kunna köpa 2 cyklar i månaden. Men vi har inte intresset.

Jag kan väl tala om hur det begränsar livet för en tonåring jag känner. Hon kan cykla och äger en cykel men vill av okänd anledning inte använda den.

Hellre vill hon ta stadsbussen när hon ska några hundra meter. Istället för att cykla vilket skulle ta några minuter, måste hon gå några minuter till en busshållplats, vänta där på en ev. sen buss, sitta på bussen bland kreti och pleti, komma fram, gå och så följer ny väntan. Ruskigt tidsineffektivt i alla ändar! Hon lägger betydligt mer tid på att promenera till olika busshållplatser än vad det skulle ta att cykla mellan destinationerna.

När hon varit ute och träffat kompisar och åkt tåg från närbelägen större stad kan hon inte cykla hem från stationen vilket skulle ta tio minuter. Istället måste hon vänta på en stadsbuss som går sällan eller aldrig nattetid, eller promenera hem (en halvtimme) eller ta taxi (160 spänn i sjön).

En cykel har ingen tidtabell. Den är aldrig försenad. Den kostar inget och det är tryggt och snabbt. Förstår inte varför man väljer bort det smidigaste transportmedel som finns
Svar på tråden Socanmäld för att barnet inte kan cykla