Anonym (Löjligt) skrev 2021-01-11 22:48:38 följande:
Berätta gärna vad som är så begränsande! Min 16-åring kan inte cykla. På vilket sätt hade cykling berikat livet? Jag och mitt barn som KAN cykla äger inte ens cyklar. Och nej, det är ingen kostnadsfråga, jag skulle kunna köpa 2 cyklar i månaden. Men vi har inte intresset.
Jag kan väl tala om hur det begränsar livet för en tonåring jag känner. Hon kan cykla och äger en cykel men vill av okänd anledning inte använda den.
Hellre vill hon ta stadsbussen när hon ska några hundra meter. Istället för att cykla vilket skulle ta några minuter, måste hon gå några minuter till en busshållplats, vänta där på en ev. sen buss, sitta på bussen bland kreti och pleti, komma fram, gå och så följer ny väntan. Ruskigt tidsineffektivt i alla ändar! Hon lägger betydligt mer tid på att promenera till olika busshållplatser än vad det skulle ta att cykla mellan destinationerna.
När hon varit ute och träffat kompisar och åkt tåg från närbelägen större stad kan hon inte cykla hem från stationen vilket skulle ta tio minuter. Istället måste hon vänta på en stadsbuss som går sällan eller aldrig nattetid, eller promenera hem (en halvtimme) eller ta taxi (160 spänn i sjön).
En cykel har ingen tidtabell. Den är aldrig försenad. Den kostar inget och det är tryggt och snabbt. Förstår inte varför man väljer bort det smidigaste transportmedel som finns