• Anonym (Arg mamma)

Socanmäld för att barnet inte kan cykla

Vår idiot till granne meddelande att hon anmält att min snart tolvåring inte kan cykla. Vad tusan nu hon har med det att göra.

Inte kommer väl soc göra något? Kan inte tänka mig att det är något de bryr sig om. Vad kommer hända? Kommer de ringa, kalla till möte? Känns så sjukt.

• Svar på tråden Socanmäld för att barnet inte kan cykla
  • Anonym (Man)
    Anonym (Va?) skrev 2021-01-12 12:01:35 följande:

Att anpassa krav är inte att inte ha krav alls.

Det har jag ingen sagt heller.
  • Gameofthrones

Det märks vilken kulturkrock det här är med våra barn hur dem ska uppfostras med cykling tex.

Min kultur är det välja vintersport, sport i allmänhet. Stortsett så fort du kan gå ska man sätta på sig skridskor.

Köra bil så fort man har åldern inne. Med mera.

Generellt så tycker jag att det är bra att man kan cykla, simma skridskor åker man i skolan oftast under högtid. Så det är bra om allt det där finns hemma.

Vi bor mitt i smeten i Sthlm så det är bra för oss kunna cykla, tex. Mina barn började 4-5år ålder cykla själv. Skridskor har kommit in naturligt min äldsta håller på med Hockey.

• AndreaBD
    Anonym (Va?) skrev 2021-01-12 11:31:12 följande:
    Hoppas detsamma. Det är personer med den inställningen som ger npf-barn psykisk ohälsa.
    JAPP. 
  • Anonym (Va?)
    Gameofthrones skrev 2021-01-12 13:02:00 följande:

Det märks vilken kulturkrock det här är med våra barn hur dem ska uppfostras med cykling tex.

Min kultur är det välja vintersport, sport i allmänhet. Stortsett så fort du kan gå ska man sätta på sig skridskor.

Generellt så tycker jag att det är bra att man kan cykla, simma skridskor åker man i skolan oftast under högtid. Så det är bra om allt det där finns hemma.

Vi bor mitt i smeten i Sthlm så det är bra för oss kunna cykla, tex. Mina barn började 4-5år ålder cykla själv. Skridskor har kommit in naturligt min äldsta håller på med Hockey.

Det där är ju så olika beroende på var man bor. Vi bor på Västkusten, här är väldigt sällan snö på vintern. Mina barn - nu 18 och 16 - har aldrig åkt skidor av något slag. De har åkt skridskor med skolan någon gång per år. Vi åker aldrig till fjällen för vi är inte intresserade av vintersport.
  • AndreaBD
    Anonym (Man) skrev 2021-01-12 11:37:21 följande:
    Samma sak kan sägas om för lite krav.

Det är ingen särskilt trevlig utveckling där det numera snart är standard att barn med diagnoser lever framför datorn.
    Att för lite krav triggar psykiskt ohälsa??? Nej du. Det vi pratar om här är ungdomar där den psykiska hälsan verkligen utlöses, helt plötsligt alltså. De blir liksom knäckta. De blir uppstressade och får som ett slags psykisk burn-out som de ALDRIG återhämtar sig ifrån. Att påstå att för lite krav skulle utlösa det, är bara löjligt. 

Och jag ska berätta en mycket relevant historia:
    Min ex-man soc-anmälde mig, och då var vi fortfarande ihop. Han tyckte jag ställde för låga krav på sonen. Så soc utredde och kom fram till att de tyckte att vi BÅDA ställde för höga krav på honom. Du verkar ganska lik mitt ex. Han följde också sin plan, tyckte att det "borde" ju funka, och såg inte alls hur folk mår. 
  • Gameofthrones
    Anonym (Va?) skrev 2021-01-12 13:13:27 följande:

Det där är ju så olika beroende på var man bor. Vi bor på Västkusten, här är väldigt sällan snö på vintern. Mina barn - nu 18 och 16 - har aldrig åkt skidor av något slag. De har åkt skridskor med skolan någon gång per år. Vi åker aldrig till fjällen för vi är inte intresserade av vintersport.

Ja, visst är det så! Man måste ha intresset. Jag är inte heller intresserad av vintersport, men va tvungen till det.
  • sextiotalist
    Gameofthrones skrev 2021-01-12 13:02:00 följande:

Det är ju din kultur. Jag är nog den enda i familjen som utöver någon form av vintersport (skidor, inte utför), slalom har både jag och sambon åkt innan, men ingen av nästa generation har fallit för det.
    Skridskor är jag nog den enda som gillar att åka, men brist på vinterisar här sydliga regionen gör att det inte blir av längre.
    Cykling tragglade vi från det sonen var 4 innan det släppte när han var 7, likaså simning. Det lossnade inte (vilket vi var förvånade över, eftersom han var motorisk på många andra sätt).

Det är sorgligt att det är sådan hets på att barnen ska vara så tidiga med allt. 
  • sextiotalist
    Gameofthrones skrev 2021-01-12 13:22:50 följande:
    Ja, visst är det så! Man måste ha intresset. Jag är inte heller intresserad av vintersport, men va tvungen till det.
    Sambon och jag har erbjudit, men aldrig tvingat sonen till något, som har med fritidsintressen att göra. 
    Fritidsintressen ska just vara något man vill utöva på sin fritid. Det ska vara roligt, avkopplande och framför allt frivilligt.
    Man har, barn som vuxna, så mycket måsten i vardagen, så fritid ska vara för återhämtning och göra det man trivs med. 
    Bör väl tillägga att vi alltid haft rörelse naturligt i vår vardag. Sonen är van vid att man inte tagit bilen överallt, går, cyklar eller kollektivt har varit förstahandsval. Han och hans syskon älskar att vandra i skogen, vilket de alla gjort sedan barnsben.
  • Gameofthrones
    sextiotalist skrev 2021-01-12 14:13:31 följande:

Sambon och jag har erbjudit, men aldrig tvingat sonen till något, som har med fritidsintressen att göra. 

Fritidsintressen ska just vara något man vill utöva på sin fritid. Det ska vara roligt, avkopplande och framför allt frivilligt.

Man har, barn som vuxna, så mycket måsten i vardagen, så fritid ska vara för återhämtning och göra det man trivs med. 

Bör väl tillägga att vi alltid haft rörelse naturligt i vår vardag. Sonen är van vid att man inte tagit bilen överallt, går, cyklar eller kollektivt har varit förstahandsval. Han och hans syskon älskar att vandra i skogen, vilket de alla gjort sedan barnsben.

Visst är det bra när det kommer naturligt =)

Gillar och vara i naturen själv och nu i bor man i en storstad?!
  • sextiotalist
    Gameofthrones skrev 2021-01-12 14:20:24 följande:
    Visst är det bra när det kommer naturligt =)

Gillar och vara i naturen själv och nu i bor man i en storstad?!
    Fast du bor i rätt storstad, nära till Nacka, Tyresta etc eller hur. Till Nacka är det ju nästan gångavstånd och absolut cykelavstånd 
Svar på tråden Socanmäld för att barnet inte kan cykla