• Anonym (Arg mamma)

Socanmäld för att barnet inte kan cykla

Vår idiot till granne meddelande att hon anmält att min snart tolvåring inte kan cykla. Vad tusan nu hon har med det att göra.

Inte kommer väl soc göra något? Kan inte tänka mig att det är något de bryr sig om. Vad kommer hända? Kommer de ringa, kalla till möte? Känns så sjukt.

• Svar på tråden Socanmäld för att barnet inte kan cykla
  • Anonym (.)
    Anonym (Petra) skrev 2021-01-14 16:23:39 följande:

Självklart har du fått bra hjälp. Du är ju mamma.

Fast det ska väl inte spela roll? Det är barnens pappa som är psykisk sjuk här. Men är du inte mamman alltså?

Soc har för övrigt inte gjort något alls. Jag har väl pratat med dom två gånger på kanske 8 år..? Men det blir alltid en anmälan när en förälder läggs in akut på psyk.
  • Anonym (Petra)
    Anonym (.) skrev 2021-01-14 17:00:43 följande:

Fast det ska väl inte spela roll? Det är barnens pappa som är psykisk sjuk här. Men är du inte mamman alltså?

Soc har för övrigt inte gjort något alls. Jag har väl pratat med dom två gånger på kanske 8 år..? Men det blir alltid en anmälan när en förälder läggs in akut på psyk.

Nej. Det ska inte spela roll. Men det gör det. Och nej, mamman är inte inlagd men paronid, har panikångest troligen bipolär och saknar både fast boende och arbete. En pappa hade nog inte ens haft umgänge.
  • AndreaBD
    Anonym (Man) skrev 2021-01-13 20:00:39 följande:
    Spelar ingen roll. Om du inte ställer några som helst krav på någon med autism är risken överhängande att barnet hamnar fastlåst vid datorn och inte ens går till skolan. Det är det vi har sett på senare år när föräldrars krav minskat och hemmasittandet ökat lavinartat och då i synnerhet för barn med autism.

I relationen med barn med autism gäller det att ha ständiga muntliga förberedelser, strikta rutiner, tydliga gränser och dessutom rimliga krav.

Att vissa lekmän i tråden uttalar sig om att det skulle vara bra för ett barn med autism att inte ha några som helst krav är rent bedrövligt att höra. Det kan vara oerhört skadligt om man på så vis inte ens lyckas upprätthålla hälsosamma rutiner.

Så om någon förälder med barn med autism läser detta upprepar jag. Använd er av ständiga muntliga förberedelser, strikta rutiner, tydliga gränser och dessutom rimliga krav.
    VEM är lekman här??? Vad har du för utbildning då? 

Du låter som en ganska outbildad personal som har jobbat lite med dessa barn i några få år och som tror sig veta allt. 

INGEN har sagt att man inte ska ställa krav, så du förvrider också det som andra säger. 

Det säger sig självt att man inte kan gå efter en mall och tro att det fungerar för varenda barn med autism. 
  • AndreaBD
    Kvarna skrev 2021-01-13 20:18:49 följande:
    Tro mig jag dömer ingen förälder, ett barn med autism är ett extremt krävande barn och kanske har man fler barn som knappt får någon uppmärksamhet alls. Dessutom vet jag hur jobbigt det är att jobba med det och jag kunde gå hem efter 10-12 timmar och sen släppa det hyfsat medan föräldrar lever med det 24/7.
    Plus att det går bättre på ett nytt ställe just för att det är ett nytt ställe och barnet får annan input. Har man haft dessa barn i två, tre år, så brukar de låsa sig ungefär som de gör hos föräldrarna. 
  • SweeneyTodd
    Kvarna skrev 2021-01-13 20:18:49 följande:
    Så sant så sant.

Ett problem som alla hade som kom till vårt boende var att dom hamnade där för att föräldrarna gett upp. Att släppa på kraven var ett sätt att slippa tjafs och bråk.

Tro mig jag dömer ingen förälder, ett barn med autism är ett extremt krävande barn och kanske har man fler barn som knappt får någon uppmärksamhet alls. Dessutom vet jag hur jobbigt det är att jobba med det och jag kunde gå hem efter 10-12 timmar och sen släppa det hyfsat medan föräldrar lever med det 24/7.

Just datorn och inte gå till skolan var standard, rutiner för att gå upp och därmed rutiner för kost och socialt liv var satt ur spel.

Men det gäller att upprätta en rimlig handlingsplan och arbeta efter den. Det behöver inte och går inte snabbt men samtal, strikta rutiner, gränser vad ledorden.
    Nu tycker jag att du är lite väl generaliserande. Bara för att man har autism behöver man inte vara ett ''extremt krävande barn''. Extra krävande? Kanske. Men extremt krävande? Beror på. Syftar du på klassisk autism(Kanners?), eller på Aspergers? Själv har jag Aspergers, och var icke ett ''extremt krävande barn''. 
  • Anonym (XXX)
    Kungabarnen kan inte heller cykla (i all fall inte Carl Philip!). Fast de är ju vuxna nu, så det är för sent att socanmäla Kungen och Silvia! :)

Nej, det där låter underligt. Som någon skrev: vi har ingen cykelplikt i Sverige. I detta sammanhang vill jag också säga, att jag tycker att det är fel att skolor ordnar cykelutflykter. Det finns ingen anledning att peka ut de barn, som antingen inte kunnat eller velat lära sig cykla, eller vars föräldrar inte haft råd att köpa en cykel. Det är mycket gammalt som lever kvar - det VAR säkert jätteviktigt på 1940-talet att kunna både cykla och åka skidor, men idag finns det ju så många olika livsstilar i Sverige. 
  • Xlr8
    Anonym (Arg mamma) skrev 2021-01-11 10:09:07 följande:

Vår idiot till granne meddelande att hon anmält att min snart tolvåring inte kan cykla. Vad tusan nu hon har med det att göra.

Inte kommer väl soc göra något? Kan inte tänka mig att det är något de bryr sig om. Vad kommer hända? Kommer de ringa, kalla till möte? Känns så sjukt.

Soc var väl att ta i men skämmas bör du.
  • Anonym (Arg mamma)
    Xlr8 skrev 2021-01-20 20:56:13 följande:

Soc var väl att ta i men skämmas bör du.

Varför i allsindar skulle jag göra det?
  • Xlr8
    Anonym (Arg mamma) skrev 2021-01-20 20:57:26 följande:

Varför i allsindar skulle jag göra det?

Ja vad jag antar är en fullt frisk 12 åring som ej kan cykla!!!!

Det om något är väl att beröva dom på en del frihet.
  • Anonym (Man)
    Xlr8 skrev 2021-01-21 06:18:59 följande:

Ja vad jag antar är en fullt frisk 12 åring som ej kan cykla!!!!

Det om något är väl att beröva dom på en del frihet.

Tack! Någon som förstår!
Svar på tråden Socanmäld för att barnet inte kan cykla