• Anonym (Arg mamma)

Socanmäld för att barnet inte kan cykla

Vår idiot till granne meddelande att hon anmält att min snart tolvåring inte kan cykla. Vad tusan nu hon har med det att göra.

Inte kommer väl soc göra något? Kan inte tänka mig att det är något de bryr sig om. Vad kommer hända? Kommer de ringa, kalla till möte? Känns så sjukt.

• Svar på tråden Socanmäld för att barnet inte kan cykla
  • Anonym (Arg mamma)
    Xlr8 skrev 2021-01-21 06:18:59 följande:

Ja vad jag antar är en fullt frisk 12 åring som ej kan cykla!!!!

Det om något är väl att beröva dom på en del frihet.

Frisk ja, eftersom npf inte är en sjukdom.

Hur är det att beröva på frihet när det inte finns någon önskan att kunna cykla?
  • Anonym (ute&cyklar)
    Xlr8 skrev 2021-01-21 06:18:59 följande:
    Ja vad jag antar är en fullt frisk 12 åring som ej kan cykla!!!!

Det om något är väl att beröva dom på en del frihet.
    Döm & anta inte, läs tråden istället...

Barnet har dessutom npf.

Alla kör sitt eget race. Döm inte ut en bra förälder för att allt inte är som i de flesta andras liv.

Och till sist, tråden handlar faktiskt om att det inte är en grund för anmälan att ett barn inte kan cykla. 
  • Anonym (Man)
    Anonym (Arg mamma) skrev 2021-01-21 07:02:01 följande:

Frisk ja, eftersom npf inte är en sjukdom.

Hur är det att beröva på frihet när det inte finns någon önskan att kunna cykla?

Var nog det sämsta argumentet jag hört. Så om ett barn inte har någon önskan att läsa och skriva är det inte att beröva frihet att göra barnet till analfabet.
  • Anonym (Arg mamma)
    Anonym (Man) skrev 2021-01-21 07:28:10 följande:

Var nog det sämsta argumentet jag hört. Så om ett barn inte har någon önskan att läsa och skriva är det inte att beröva frihet att göra barnet till analfabet.

Det var inget argument, det var ett konstaterande. Att inte kunna cykla är inte likvärdigt med att inte kunna läsa och skriva, så du är inte rätt person att klaga på andras argument.

Jag är säker på att du inte hade lyckats lära mitt barn atr cykla heller.
  • Anonym (ute&cyklar)
    Anonym (Man) skrev 2021-01-21 07:28:10 följande:
    Detta är nog den sämsta jämförelse jag hört Skrattande
  • Anonym (Fisk)
    Anonym (XXX) skrev 2021-01-20 20:33:36 följande:

Kungabarnen kan inte heller cykla (i all fall inte Carl Philip!). Fast de är ju vuxna nu, så det är för sent att socanmäla Kungen och Silvia! :)

Nej, det där låter underligt. Som någon skrev: vi har ingen cykelplikt i Sverige. I detta sammanhang vill jag också säga, att jag tycker att det är fel att skolor ordnar cykelutflykter. Det finns ingen anledning att peka ut de barn, som antingen inte kunnat eller velat lära sig cykla, eller vars föräldrar inte haft råd att köpa en cykel. Det är mycket gammalt som lever kvar - det VAR säkert jätteviktigt på 1940-talet att kunna både cykla och åka skidor, men idag finns det ju så många olika livsstilar i Sverige. 

Äh va? Kungafamiljen kan visst cykla. Var had du fått de ifrån?
  • Anonym (Man)
    Anonym (Arg mamma) skrev 2021-01-21 07:34:32 följande:

Det var inget argument, det var ett konstaterande. Att inte kunna cykla är inte likvärdigt med att inte kunna läsa och skriva, så du är inte rätt person att klaga på andras argument.

Jag är säker på att du inte hade lyckats lära mitt barn atr cykla heller.

.det var du som hävdade att det barnet inte önskar kan inte beröva dess frihet. Uppenbart falskt.
  • Anonym (Arg mamma)
    Anonym (Man) skrev 2021-01-21 08:30:07 följande:

.det var du som hävdade att det barnet inte önskar kan inte beröva dess frihet. Uppenbart falskt.

Jag hävdade inget annat än att mitt barn inte är berövad någon frihet på grund av det. Hon är fullt kapabel att gå, ta buss eller att vi föräldrar kör vid behov.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Fisk) skrev 2021-01-21 08:00:24 följande:
    Äh va? Kungafamiljen kan visst cykla. Var had du fått de ifrån?
    Carl-Philip kunde i alla fall inte cykla som barn, jag minns att det stod i Svensk Damtidning. Men han kanske lärde sig senare - han var ju sen på allt under uppväxten. Jag vet inte om han någonsin lärde sig läsa, dock. 

Hittade det även i en tråd på Flashback när jag googlade, kolla under "Säkra Sammy", avsnittet "Carl-Philip" (vill inte kopiera texten, då det stod en hel del otrevligt där också):

www.flashback.org/t233826p26
  • Anonym (ute&cyklar)
    Anonym (XXX) skrev 2021-01-21 12:57:51 följande:
    Carl-Philip kunde i alla fall inte cykla som barn, jag minns att det stod i Svensk Damtidning. Men han kanske lärde sig senare - han var ju sen på allt under uppväxten. Jag vet inte om han någonsin lärde sig läsa, dock. 

Hittade det även i en tråd på Flashback när jag googlade, kolla under "Säkra Sammy", avsnittet "Carl-Philip" (vill inte kopiera texten, då det stod en hel del otrevligt där också):

www.flashback.org/t233826p26
    Jo, tror både kungen och Carl-Philip kan läsa men det är ju extra svårt för dem pga dyslexin.
Svar på tråden Socanmäld för att barnet inte kan cykla