Inlägg från: Tomelilla15 |Visa alla inlägg
  • Tomelilla15

    Ständiga bråk om mat vid läggdags.

    Gör han allt för att undvika att behöva lägga sig? Kan han vara rädd? Drömmar? Mörkrädd? Rädd att sova själv? Det kan vara en ålder när de förstår mer men inte kopplar hur det funkar. Han kanske tror han ska dö när han somnar eller annat hemskt?

  • Tomelilla15
    Hyllemor skrev 2021-01-11 23:20:46 följande:

    Vi börjar tro att han gör allt för att slippa lägga sig. Vi är även tydliga med om han är rädd så kan han ligga i vår säng och att vi ligger kvar bredvid honom, om han vill. Ibland väljer han att lägga sig i vår säng men ytterst sällan ber han om att vi ska ligga kvar. Om han är rädd, så kommer vi givetvis direkt. Vid de tillfällen då vi har föreslagit att vi ska ligga kvar (om han är rädd) så pratar, pratar och pratar han timme ut och timme in. Vi har provat att lyssna och svara, samt att vara dödstråkiga, men båda varianterna gav vi upp efter att vi insåg att han nog inte är rädd egentligen.

    Uppenbarligen så tror han ju att han ska svälta ihjäl (det är vad han säger i alla fall) men även om vi pratar om det så blir det inte bättre. 

    När han var bebis tills han var 3 år gammal så somnade han med nappflaska i munnen, men slutade med detta självmant då "hans" vällingmärke inte fanns i närmaste butiken när vi flyttade. Macka har han dock alltid velat ha vid nattning, men det är nu under det senaste halvåret som det här problemet har blivit så stort, då han plötsligt ska ha något EFTER tandborstning också och att han springer runt och beter sig som ja, jag vet inte vad.


    Kanske kan ni inte förvänta er att han ska be om att ni ligger kvar. Det är höga krav att ställa på barn att kunna uttrycka det muntligt. Hans beteende handlar ju om något han inte riktigt kan förklara med ord. Visa att ni har kontrollen och bestämmer vilka rutinerna ska vara och att de är förutsägbara och likadant under en period. Välj ett sätt där ni tror att han känner sig trygg, tex sova tillsammans med en föräldrar och att föräldern alltid är kvar tills hans somnar och säg att det nu kommer vara såhär i tre veckor. Sen bestämmer ni tillsammans hur det ska bli.

    Om ni verkligen uppfattar att han tror att han ska dö av svält under natten så kanske ni kan få det förklarat för honom av någon som han köper det av. Typ skolans läkare eller nåt. Kanske ska ni till VC ändå och kan be att läkaren svarar på den frågan till sonen.
  • Tomelilla15
    Hyllemor skrev 2021-01-13 22:38:34 följande:

    Ja, vi äter lagad mat vid 17-tiden. Han är helt normal i sin viktkurva. Dessutom erbjuder vi macka/yoghurt/banan (ibland alla tre) strax innan han ska gå och lägga sig (trots att det inte är bra för tänderna att borsta dessa direkt efter att han har ätit.) Han brukar  ta en macka och ibland även en banan eller två mackor medan vi läser. Om han inte har ätit färdigt innan vi har läst, så äter han färdigt efteråt. Därefter borstar vi tänderna och efter det börjar kaoset och tjat om mat - alltså 5-15 minuter EFTER att han har ätit.


    Så ni läser först och därefter är det tandborstning mm?Jag hade vänt på rutinen. Först mat, sen plocka undan sista leksakerna, sen pyjamas och tandborstning och sen läsning i sången. Det är nog bra om han kan ligga still en stund precis innan han ska sova. Att röra på kroppen, även om det är lite bara för att borsta tänderna kan göra att barn blir pigga igen. Kan nog underlätta att gå honom styvare stilla. Boken bör locka ordentligt.

    Egentligen har jag fler idéer om inte det ovan funkar. En är att bryta mönstret genom att göra som jag skrev precis ovan sen ligga i sängen och läsa /prata så länge ett han är helt slut och vill somna. Kan ta tid, förstår det. Kan bli sent men ta det en helg. Poängen är att bryta mönstret för han går ur sängen igen, sen när det funkar så gör ni det tidigare o tidigare.
  • Tomelilla15

    Jag skrev det innan. Ni har kanske för höga krav på en sexåring. Det kan vara läskigt att somna själv och att vara rädd, ensam, inte bli lyssnad på och inte få ropa på hjälp låter inget vidare. Det låter som att ni vuxna har en frustration kring läggning som smittar av sig. Jag tycker inte det känns som att det funkar bra ur er sons perspektiv (ert perspektiv vet vi ju redan). Ni har inte kommit till botten med vad problemet är tror jag.

  • Tomelilla15
    Hyllemor skrev 2021-01-18 00:19:31 följande:

    Du har säkert rätt. Vi säger att vi kan ligga intill honom om han vill. Vi har provar det MASSOR med gånger, men då pratar han, och pratar och pratar. (Sist pratade han tills klockan var 2 på natten.) Det hjälper inte att man ligger helt tyst bredvid, för då ser han till att man svarat till slut och då blir det cirkusföreställning i sängen. Däremot är vi tydliga med att komma in till honom om han ropar och vi stryker honom på ryggen om han vill det eller sjunger (trots att nattningen har pågått i uppåt 3 timmar.) Vi är inte onda eller hjärtlösa, men ja, desperata börjar vi bli.


    Jag förstår att det är frustrerande men sluta fråga honom om vad han vill. Ni bestämmer exakt hur läggningen ska vara och vem som ligger var och att ni vuxna pratar är ju något ni själva väljer. Barn känner trygghet i förutsägbara regler. Om ni har upplägget att han ska säga till vad han önskar varje kväll så blir det otryggt. Även fast man som förälder tror att man gör rätt och vill barnets bästa. Bara svara inte när ni sagt att det är dags att vara tyst och ni ligger bredvid. Ta kontrollen!!

    Problemet verkar större. Ett barn som går upp i tid, aktiveras på dagen, rör på sig, inte har medicinska eller neurologiska problem och äter bra är inte vaken till två på natten. Ni har andra problem än läggning. Hur läggningarna är känns som en konsekvens av annat. Men känner ni att ni inte klarar av att lösa situationen. Sök hjälp! Detta går att få ordning på.
Svar på tråden Ständiga bråk om mat vid läggdags.