• Anonym (Ts)

    Sämre självkänsla pga pandemin

    Jag hade det problemet redan innan, att jag kände mig till besvär, ivägen överallt, att min bara existens störde folk. Men med den här pandemin så känns allt mycket värre. Man känner sig utpekad och som en mördare bara man går utanför dörren, typ. Jag håller avstånd och så, men ändå, allt känns bara obehagligt. Alla är ju i samma situation men jag känner mig ändå sämre hela tiden. Jag är ung och det känns som att alla kollar på en med anklagande blick, äldre ryggar tillbaka och får ångest när man går förbi osv. Nu har jag sedan pandemins början endast hållt mig till umgänge inom hushållet, inte gjort något utöver att handla mat och då på udda tider, så jag har ju "skött mig", men folk ser ju bara en ung person som de antar skiter i allt, festar osv. Känns det som. När politiker och sjukvårdspersonal säger att vi måste skärpa oss osv så tar jag det personligt, allt känns bara otrevligt.

    Känner någon igen sig i det här?

  • Svar på tråden Sämre självkänsla pga pandemin
  • Jemp

    Ja, går runt och känner mig som en smitthärd typ. Även om jag är frisk. Och har rätt mycket "social oro" kring att göra rätt

  • Anonym (Tindra)

    Jag fick höra på ryktesvägar att det var jag som drog in corona på mitt jobb. Arbetskamraterna sa att jag varit sjuk när jag kom till jobbet den dagen. Det var först på kvällen som jag började känna symtom. Det tycker jag var taskigt att påstå nåt sånt. Jag kan ta att jag smittade många. Men inte att jag kom sjuk till jobbet. Det gjorde att jag mår ännu mer dåligt psykiskt nu.

  • Anonym (.)
    Anonym (Ts) skrev 2021-01-11 23:10:59 följande:

    Jag hade det problemet redan innan, att jag kände mig till besvär, ivägen överallt, att min bara existens störde folk. Men med den här pandemin så känns allt mycket värre. Man känner sig utpekad och som en mördare bara man går utanför dörren, typ. Jag håller avstånd och så, men ändå, allt känns bara obehagligt. Alla är ju i samma situation men jag känner mig ändå sämre hela tiden. Jag är ung och det känns som att alla kollar på en med anklagande blick, äldre ryggar tillbaka och får ångest när man går förbi osv. Nu har jag sedan pandemins början endast hållt mig till umgänge inom hushållet, inte gjort något utöver att handla mat och då på udda tider, så jag har ju "skött mig", men folk ser ju bara en ung person som de antar skiter i allt, festar osv. Känns det som. När politiker och sjukvårdspersonal säger att vi måste skärpa oss osv så tar jag det personligt, allt känns bara otrevligt.

    Känner någon igen sig i det här?


    Nej, jag tror ärligt talat att du inbillar dig. Du är inte så intressant för andra människor, de har nog med sitt.
  • Anonym (A)
    Jemp skrev 2021-01-11 23:49:14 följande:
    Ja, går runt och känner mig som en smitthärd typ. Även om jag är frisk. Och har rätt mycket "social oro" kring att göra rätt
    Samma här
  • Anonym (Ghost)
    Anonym (.) skrev 2021-01-13 17:11:47 följande:
    Nej, jag tror ärligt talat att du inbillar dig. Du är inte så intressant för andra människor, de har nog med sitt.
    +1

    TS, det där sitter i ditt huvud. Det låter som osunda tankar, nästan som om det fanns nån konspiration mot just dig att alla stirrar ut dig som nån slags smittspridare, så är det inte. De som stirrar gör det på alla, särskilt vissa inbillar sig att man är pesten personifierad om man inte har ansiktsmask t ex. 

    Håll avstånd så gott du kan bara.
  • Anonym (Och barnen)
    Jemp skrev 2021-01-11 23:49:14 följande:

    Ja, går runt och känner mig som en smitthärd typ. Även om jag är frisk. Och har rätt mycket "social oro" kring att göra rätt


    Lite samma här. Och barn också. Jag är på dem som en hök för att de inte ska råka komma för nära någon. Trots det har det hänt att äldre viftat mot barnet med gåstavavarna, eller viftat med armarna. Ingen av gångerna träffade de ju, så barnet var inte för nära, men det har stressat mig. Jag har skjutit min dotter framför mig i snart ett år, för att inte komma för nära någon.
  • Jemp
    Anonym (Ghost) skrev 2021-01-13 18:48:01 följande:

    +1

    TS, det där sitter i ditt huvud. Det låter som osunda tankar, nästan som om det fanns nån konspiration mot just dig att alla stirrar ut dig som nån slags smittspridare, så är det inte. De som stirrar gör det på alla, särskilt vissa inbillar sig att man är pesten personifierad om man inte har ansiktsmask t ex. 

    Håll avstånd så gott du kan bara.


    Ni är i en tråd under psykisk ohälsa, som handlar om självkänsla.
  • Anonym (Ghost)
    Jemp skrev 2021-01-13 19:00:59 följande:
    Ni är i en tråd under psykisk ohälsa, som handlar om självkänsla.
    Och....? Det var väl där den passade bäst. Det betyder inte att ts lider av en psykisk sjukdom, iaf inte som hen vet av än.

    Inte för att jag ser vad tråden har med självkänsla att göra om man inbillar sig att folk på stan ger en onda ögat.
Svar på tråden Sämre självkänsla pga pandemin