Patton skrev 2021-01-12 12:37:20 följande:
Blir tyvärr ganska nervös och fyrkantig på intervjuer, särskilt nu när allt ska ske över datorn. Är en sån som långsamt växer in i sammanhang och har svårt att vara säljande som person. Vet inte riktigt hur jag ska ändra på det just i intervjusituationer. Har rentav funderat på att ta en öl inför nästa för att se om det hjälper.
Ok tror jag börjar få en bild av dig. Och är nog inne på samma sak att det är på själva intervjun som det brister. Hos oss får kandidaten träffa delar av ledningsgruppen på tredje och sista intervjun som är helt avgörande. Här åker ungefär en tredjedel av kandidaterna ut.
Första intervjun är med avdelningschef, går man vidare får man träffa teamet. Är chef och team överens skickas man vidare tredje intervjun som lite humoristiskt internt kallas för Högsta domstolen. Det går inte att överklaga beslutet.
Ledningsgruppen ser inte till de kunskaper som ligger till grund för ansökan det vill säga kandidatens kompetens. De fokuserar på EQ eller social kompetens. Nu för tiden vill man inte ha kufar som sitter i hörn för sig själva oavsett kompetens.
Så jag tror att det är social kompetens som är nyckel i ditt fall.
Lycka till i framtiden.