• Anonym (Ts)

    Folk som inte träffat sina släktingar på hela coronaåret - varför?

    Det är många som sorgset berättar att de inte träffat sina föräldrar på hela 2020 och jag förstår inte varför. Är det för att ni anser att det inte ens går att träffas utomhus i corona?

    För jag har föräldrar i riskgruppsålder men ändå träffats regelbundet utomhus och med avstånd hela året.

    Svärföräldrarna bor långt bort men dem träffade vi ju i somras, också utomhus. Vi hyrde boende i närheten av dem istället för att bo hemma hos dem. Och sen träffades vi utomhus. Inte lika mycket naturligtvis som om vi hade bott där men ändå måltider och fika ihop i flera dagar. 
    Det rådde ju inget reseförbud under sommaren. 

    Så varför har ni inte träffat dem?
     

  • Svar på tråden Folk som inte träffat sina släktingar på hela coronaåret - varför?
  • Gena

    Sverige är ett stort land. Jag bor 170 mil från mina föräldrar. Orkar inte köra bil så långt (dessutom måste man ju sova någonstans på vägen) och om man flyger måste man resa via Stockholm (där smittan var värst i somras).

    Det känns meckigt att resa genom hela Sverige och endast ses några timmar utomhus. Dessutom vill mitt barn sitta i mormor och morfars knä och läsa och umgås ordentligt. Hade jag inte haft barn hade jag kanske rest dit i somras och bott på hotell.

    Snart har det gått ett år sedan jag träffade dem!

  • Anonym (.)
    Anonym (Suck) skrev 2021-01-13 00:02:43 följande:
    Ja, jag jobbar också inom vården. 
    Men jag tror inte ens att  IVA får 15 tester per person. Så jag undrar såklart var du jobbar.
    Vad du tror är irrelevant.

    Hade du jobbat inom vården på riktigt och pratat med kollegor/chefer och tagit del av all den information som pumpas ut över vårdanställda hade du inte trott, du hade vetat att det är vanligt med otaliga tester av vårdpersonal. Otaliga.

  • LFF
    Anonym (Ts) skrev 2021-01-12 13:34:29 följande:

    Det är många som sorgset berättar att de inte träffat sina föräldrar på hela 2020 och jag förstår inte varför. Är det för att ni anser att det inte ens går att träffas utomhus i corona?

    För jag har föräldrar i riskgruppsålder men ändå träffats regelbundet utomhus och med avstånd hela året.

    Svärföräldrarna bor långt bort men dem träffade vi ju i somras, också utomhus. Vi hyrde boende i närheten av dem istället för att bo hemma hos dem. Och sen träffades vi utomhus. Inte lika mycket naturligtvis som om vi hade bott där men ändå måltider och fika ihop i flera dagar. 
    Det rådde ju inget reseförbud under sommaren. 

    Så varför har ni inte träffat dem?
     


    För att man ändå respekterar de restriktioner som finns?

    Vi har träffat min mamma (pappa bor utomlands så det blir sällan oavsett Covid eller ej). Däremot så har jag inte träffat min morfar sen förra julen. Sen slutet av augusti är det för sent, då gick han bort hastigt (ej Covid). Är ledsen över att jag inte fått träffa honom men han ville inte ha besök av andra än mamma och moster just pga smittorisken. Det respekterade vi.
  • Anonym (KL)
    Anonym (.) skrev 2021-01-13 10:46:18 följande:

    Vad du tror är irrelevant.

    Hade du jobbat inom vården på riktigt och pratat med kollegor/chefer och tagit del av all den information som pumpas ut över vårdanställda hade du inte trott, du hade vetat att det är vanligt med otaliga tester av vårdpersonal. Otaliga.


    Där jag har sommarhus, testades en period ALL frisk omsorgspersonal var tredje dag under flera veckor. Dessutom testades de varje gång de fick symptom. Nu talas det om att testa all personal innan varje pass.

    Bara för att understryka det du skriver
  • Anonym (.)
    Anonym (KL) skrev 2021-01-13 11:10:30 följande:
    Där jag har sommarhus, testades en period ALL frisk omsorgspersonal var tredje dag under flera veckor. Dessutom testades de varje gång de fick symptom. Nu talas det om att testa all personal innan varje pass.

    Bara för att understryka det du skriver smile1.gif
    Ja just det, tack för påminnelsen. Jag glömde helt bort pratet om att testas vid varje arbetspass. Det blir ju bra och så men jag ser inte fram emot det eftersom slemhinnorna i näsan är helt förstörda av att munskydden.

    Nyligen kom nya direktiv att vi ska ha munskydd hela tiden vi arbetar. Munskydd torkar ut slemhinnorna. Kollegor blöder näsblod men jag har "bara" sår...
    Men när jag testar mig... jisses vad blodet skvalar.

    Jag hoppas intensivt på att bli vaccinerad snart, snart så att jag kanske möjligen slipper alla tester....
    De är inte roliga någonstans.
  • Anonym (.)

    Positivt med munskydd:
    Gratis höghöjdsträning!

    Varför betala massor av pengar för att åka till höghöjdshus och träna när man kan få exakt samma träning. Gratis.

    Ta jobb i vården!

    Mätte på kul syresättningen. Den sjönk från normal 98% utan skydd alls till 93 med visir och till 87 när jag tog på mig även munskydd.
    Inte konstigt att man flåsar som en svårt KOL-sjuk patient när man ilar fram i korridorerna...

  • molly50
    Anonym (Ts) skrev 2021-01-12 13:34:29 följande:

    Det är många som sorgset berättar att de inte träffat sina föräldrar på hela 2020 och jag förstår inte varför. Är det för att ni anser att det inte ens går att träffas utomhus i corona?

    För jag har föräldrar i riskgruppsålder men ändå träffats regelbundet utomhus och med avstånd hela året.

    Svärföräldrarna bor långt bort men dem träffade vi ju i somras, också utomhus. Vi hyrde boende i närheten av dem istället för att bo hemma hos dem. Och sen träffades vi utomhus. Inte lika mycket naturligtvis som om vi hade bott där men ändå måltider och fika ihop i flera dagar. 
    Det rådde ju inget reseförbud under sommaren. 

    Så varför har ni inte träffat dem?
     


    Jag har inte träffat min syster på snart 1 år.
    Mycket pga att hon bor i Norge och att vi inte kan åka dit eller de hit pga gränserna är stängda.
    Och att karantänsregler råder,i åtminstone,Norge.
    Det är jättetråkigt,men vi hoppas på att kunna ses i sommar.
  • Anonym (Dumdristigt)
    Anonym (Ts) skrev 2021-01-12 13:34:29 följande:

    Det är många som sorgset berättar att de inte träffat sina föräldrar på hela 2020 och jag förstår inte varför. Är det för att ni anser att det inte ens går att träffas utomhus i corona?

    För jag har föräldrar i riskgruppsålder men ändå träffats regelbundet utomhus och med avstånd hela året.

    Svärföräldrarna bor långt bort men dem träffade vi ju i somras, också utomhus. Vi hyrde boende i närheten av dem istället för att bo hemma hos dem. Och sen träffades vi utomhus. Inte lika mycket naturligtvis som om vi hade bott där men ändå måltider och fika ihop i flera dagar. 

    Det rådde ju inget reseförbud under sommaren. 

    Så varför har ni inte träffat dem?

     


    Jag förstår inte hur man kan ta sådana risker som du och din familj gör. Problemet är att man inte vet vem som drabbas hårt av covid och att riskera sitt eller någon annans liv för att man inte kan hålla sig ifrån att ses på ett tag är ju bara dumdristigt. I somras var det väl många som började träffas igen för att senare sätta sig i karantän när covid ökade under hösten igen.
  • Cavill
    Anonym (Dumdristigt) skrev 2021-01-13 14:21:52 följande:
    Jag förstår inte hur man kan ta sådana risker som du och din familj gör. Problemet är att man inte vet vem som drabbas hårt av covid och att riskera sitt eller någon annans liv för att man inte kan hålla sig ifrån att ses på ett tag är ju bara dumdristigt. I somras var det väl många som började träffas igen för att senare sätta sig i karantän när covid ökade under hösten igen.
    Om du läser inlägget ordentligt så förstår du att människan följt alla rekommendationer. Så vad bitchar du om?
  • Anonym (Suck)
    Anonym (.) skrev 2021-01-13 10:46:18 följande:
    Vad du tror är irrelevant.

    Hade du jobbat inom vården på riktigt och pratat med kollegor/chefer och tagit del av all den information som pumpas ut över vårdanställda hade du inte trott, du hade vetat att det är vanligt med otaliga tester av vårdpersonal. Otaliga.
    Jag jobbar på särskilt boende, och här blir vi testade vid symtom eller vid smittspåring.
    Vi har nog haft tur, typ 6 smittade av brukarna och 3 i personalen sen i mars förra året. 
    Vi  har även blivit vaccinerade nu. 
    Förmodar att du inte jobbar på IVA? 
Svar på tråden Folk som inte träffat sina släktingar på hela coronaåret - varför?