• Anonym (Anonym)

    En god vän som inte dyker upp på begravningen

    En av mina bästa vänner gick bort i självmord för något år sedan, vill inte skriva ut exakt när. Hon hade många vänner och en av hennes vänner var en kille, som hon hade daglig kontakt med och pratade i telefon med ganska ofta. De var inte bästa vänner men de var ändå goda vänner som hade daglig kontakt. Vet att de hade planerat att umgås bara någon dag innan hon begick självmord.

    När begravningen ägde rum så dök denna kille aldrig upp och jag förstår verkligen inte varför. Jag känner honom inte så värst bra men jag vet att de två var bra vänner och så dyker han inte ens upp på hennes begravning? Jag vet att han inte var sjuk, arbetade eller någonting sådant. Han var hemma och satt vid sin dator, vilket jag har fått höra av folk som är vän med honom och hade kontakt med honom under den dagen.

    Det har ju gått en tid nu så det här är inget jag sitter och tänker på dagligen längre men jag kom bara att tänka på det nu och kunde inte låta bli att fundera. Hur hade ni reagerat?

  • Svar på tråden En god vän som inte dyker upp på begravningen
  • neverpreggo
    Anonym (Anonym) skrev 2021-01-12 17:03:44 följande:
    Tycker ändå att det är dålig stil att inte dyka upp på sin väns begravning.
    Anonym (Anonym) skrev 2021-01-12 17:00:16 följande:
    Jag har väl antagligen träffat honom några gånger? Och umgåtts med honom i grupp? Det betyder dock inte att jag är vän med honom.


    Det är problematiskt om du tror att alla är precis som du. För det är precis vad du gör, du lägger in en massa onödiga värderingar och låter honom inte ha sin sorg ifred.


    Man kan faktiskt vara social ibland även om man är introvert. Man kan vara social ibland även om man inte skulle orka med en begravning. Han tog det beslutet och att skippa en begravning ska inte behöva motiveras. Verkligen inte till en bekant och det är inte för oss att spekulera.


    Men vill du fortsätta spy ut galla om hur dålig stil det var fastän resten tycker att det är ett helt okej beslut...

  • Anonym (Spliff)
    Anonym (Förstår dig) skrev 2021-01-12 17:38:10 följande:

    Tänk om ingen hade dykt upp på begravningen för att alla resonerade som den här killen? Tragiskt.


    Vad gör det? Blir personen ännu mer död då?

    Begravningar utan besökare är sorgliga om det beror på att den avlidna var mycket, mycket ensam. Men då är det ensamheten i den avlidnas liv som är tragisk, inte de tomma stolarna.
  • Anonym (ME)

    Det känns som din sorg över din kompis istället blivit till en vrede över att killen inte dök upp. Trots att du inte alls vet varför och har fått många möjliga orsaker här kan du ändå inte acceptera att han inte dök upp.

    En begravning över någon som gått bort så ung(?) och på det sättet är en fruktansvärt tuff tillställning. Du klarade att gå eftersom det var viktigt för dig. Och med tanke på din vrede så har du väldigt svårt för folk som inte lever enligt vad du tycker förväntas av dem.

    Personligen skulle jag gissa på att killen tyckte det var fruktansvärt jobbigt och inte vågade gå av rädsla att bryta samman. Och kanske kände han dessutom skuld för att han inte kunde stoppa självmordet eftersom de hade kontakt precis innan. Han kanske var rädd för att bli dömd. Och med tanke på hur du dömer honom bara för att han inte gick på en begravning är det verkligen inte svårt att tänka sig att han kunde bli dömd för det också. Istället stängde han bara av och satt och spelade och säkert hoppades att allt var en ond dröm. Att sitta och spela kan ju definitivt vara en verklighetsflykt.

    Jag hoppas innerligt att det egentligen handlar om sorg och saknad efter din kompis än att du är så trångsynt som du ger uttryck efter.
    Om det handlat om hennes bror hade jag mer förväntat mig en närvaro men om en bror inte dykt upp hade jag fortfarande trott att det handlade om en för stor sorg och kanske skuldkänslor (som självmord ofta ger hos de närmaste trots att de inte kan påverka).

  • Anonym (Min fantastiska väninna)

    Uppriktigt sagt.

    Jag har en bästa vän, och jag tror att det är den närmaste vänskap någon människa kan få i livet. Vi delar allt, finns dygnet runt om det behövs, och kastar allt åt sidan om något händer i den andras liv. Vi har pratat dagligen i decennier (utan undantag) Vi skrattar, gråter, flamsar och delar varenda hemlighet vi bär, och tankar vi har. Vår vänskap.är oerhört privat, och i en dimension som ingen av oss är beredd att delge andra

    En otrolig kärlek till en annan människa, sådan man inte väntar sig möta.

    Om hon skulle dö, så skulle jag göra allt för att hinna komma till hennes dödsbädd, dela hennes smärta, ångest och rädsla inför döden. Gå bredvid henne, försöka bära ryggsäcken en stund. Jag skulle berätta för henne hur fantastisk hon är, hur jag är lycklig som blivit vald till hennes bästa vän, och hur jag aldrig kunde tro att sådan vänskap fanns. Hon är för mig helt otrolig, och har varit det under alla år vi haft, en stor del av vårt vuxna liv.

    Jag tror inte att jag skulle klara att gå på begravningen. Hur skulle jag kunna prata om.vår vänskap, vad skulle jag berätta om henne? Det vi har är ju då otroligt unikt, och ingen av oss har upplevt det tidigare.

    Jag tror att jag skulle sitta vid hennes minnessten, fortsätta prata med henne varje dag (som nu) och enbart med henne fortsätta dela det dom händer i livet, tankarna och sorgen. Självklart skulle jag fortsätta övriga livet, umgås med vänner, jobba osv, men...

    Jag skulle sakna henne varje dag av mitt liv, men jag tror inte att jag skulle gå på begravningen. Begravning speglar inte djupet av en vänskap, eller djupet av en sorg.

    Och man skall nog akta sig för att döma andra där.

  • Anonym (.........)

    Jag tror man måste acceptera att alla människor reagerar olika vid sorg, man ska inte dömma något utifrån vad man själv har för preferenser.

    Han har säkert hedrat er gemensamma vän på sitt vis. Min mans mamma gick inte ens på min mans systers begravning. Inte för att hon inte älskade sin dotter utan för att hon bokstavligen gick I tusen bitar (som säkert alla andra gör när de förlorar någon nära) men hon klarade verkligen inte av det hela då de bara 3 år innan begravt både min mans pappa och lillebror... Men, innan den allmänna begravningen hade hon en egen ceremoni i kyrkan med prästen och fick ta avsked framme vid kistan.

    Många har rynkat på näsan också där, men som sagt.. man måste acceptera att somliga inte gör enligt normen.

  • Plupp73

    Jag tror att de allra djupaste känslorna, och den största sorgen, är något som omgivningen varken får se eller höra...

  • EpicF
    Anonym (Anonym) skrev 2021-01-12 16:51:43 följande:

    Jag skrev tydligt i mitt inlägg att han ej var sjuk. Han var hemma och satt vid sin dator. Läs hela texten innan du kommenterar. Introvert är han inte. Långt att resa var det inte heller, han bodde (och bor fortfarande) i närheten.

    Som jag skrev så sitter jag inte och tänker på detta så ofta längre. Det är bara det att det har gått ett bestämt antal dagar sedan hon dog nu och jag var vid hennes grav idag. Då dök dessa tankar upp igen. Inte mer med det.


    Det finns folks om av olika anledningar inte vill eller klarar av att gå på begravningar hur när man än står personen. Och det får andra bara acceptera. Det finns inget krav att man måste gå på begravningar eller att det är onormalt att inte gå. Folk hanterar sorg och begravningar på olika sätt.
  • Plupp73
    Anonym (Anonym) skrev 2021-01-12 17:06:20 följande:

    Jaja, du får tro vad du vill. Jag är dock rätt övertygad om att han ej är extrovert, men men. Tror nog att jag har en bättre uppfattning om honom, som i alla fall har träffat människan några gånger, än vad du har.


    Du verkar hård i åsikter, inte så vidsynt, och tämligen omogen. Du kommer säkert att vidga perspektivet med livserfarenhet och lite utbildning
  • Anonym (individuellt)
    Anonym (Förstår dig) skrev 2021-01-12 17:37:08 följande:

    Alla sörjer på olika sätt men kan man inte ens dyka upp på sin nära väns begravning och samlas för att minnas henne och sörja tillsammans så skulle jag inte direkt påstå att han såg henne som en nära vän.


    De första fem orden i den här meningen gör att du borde förstå varför resten av den är trams. Skäms!
  • Anonym (individuellt)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-01-12 17:03:44 följande:
    Tycker ändå att det är dålig stil att inte dyka upp på sin väns begravning.
    TS, det är helt naturligt att du fortfarande sörjer en nära vän, men att kanalisera den känslan till bitterhet kommer inte att hjälpa dig. Killen ifråga har inte gjort något fel.
Svar på tråden En god vän som inte dyker upp på begravningen