• Anonym (Grrrrr)

    Svullna ben??!!!

    Alltså, jag blir seriöst sjuk i huvet! Det är nåt allvarligt fel på mina ben... jag skulle säga att de är svullna, för de beter sig precis som när man samlat på sig mycket vätska, men samtidigt är de inte tjockare än vanligt. Det är verkligen hur skumt som helst. Men de spänner och liksom domnar precis som vid svullnad. Och det blir alltid värre ju längre dagen går; på morgonen är de vanligtvis ok. Finns det nån som känner igen det här/har nån idé om vad detta kan vara/vad det kan bero på???

  • Svar på tråden Svullna ben??!!!
  • Långbenopluto

    Ja, du drar på dig vätska, använd kompressionstrumpor, dom är bättre än stödstrumpor.

    Börjar du använda det så kommer du aldrig vilja sluta

  • Anonym (Grrrrr)
    Långbenopluto skrev 2021-01-12 18:20:08 följande:

    Ja, du drar på dig vätska, använd kompressionstrumpor, dom är bättre än stödstrumpor.

    Börjar du använda det så kommer du aldrig vilja sluta


    Tack för tipset! Var hittar man såna? 
  • Långbenopluto
    Anonym (Grrrrr) skrev 2021-01-12 18:27:11 följande:
    Tack för tipset! Var hittar man såna? 
    Det är billigast på nätet, du får googla och hitta dom som passar dig bäst

    Jag använder mina varje dag!
  • Anonym (Grrrrr)
    Långbenopluto skrev 2021-01-12 18:30:35 följande:
    Det är billigast på nätet, du får googla och hitta dom som passar dig bäst

    Jag använder mina varje dag!
    Tack - kollade runt lite nu, och ja, det var ju inte så svårt att hitta :)

    Men har du nån aning om varför det blir så här? Jag är inte gravid eller i nån annan form av "riskgrupp" vad jag vet. Och benen blir ju som sagt inte tjockare än vanligt... de bara *känns* svullna. Plus att det inte hjälper att jag är uppe och rör på mig - om man får svullna ben av för mycket stillasittande eller stillastående får man ju rådet att röra på sig, så att blodcirkulationen i benen kommer igång, men det hjälper inte ett skvatt för men del...
  • Långbenopluto
    Anonym (Grrrrr) skrev 2021-01-12 18:42:54 följande:
    Tack - kollade runt lite nu, och ja, det var ju inte så svårt att hitta :)

    Men har du nån aning om varför det blir så här? Jag är inte gravid eller i nån annan form av "riskgrupp" vad jag vet. Och benen blir ju som sagt inte tjockare än vanligt... de bara *känns* svullna. Plus att det inte hjälper att jag är uppe och rör på mig - om man får svullna ben av för mycket stillasittande eller stillastående får man ju rådet att röra på sig, så att blodcirkulationen i benen kommer igång, men det hjälper inte ett skvatt för men del...
    Det är så svårt att säga varför.... ofta får man inget svar på det.

    Kan vara ärftligt, konditionen på kroppen, ålder etc etc.
  • Anonym (Grrrrr)
    Långbenopluto skrev 2021-01-12 18:54:45 följande:
    Det är så svårt att säga varför.... ofta får man inget svar på det.

    Kan vara ärftligt, konditionen på kroppen, ålder etc etc.
    Aja, tack ändå :)
  • Anonym (Trötter)

    Prova att ligga med fötterna i högläge, det brukar kunna lätta lite på problemet.
    Jag har också fått lindring med extra B-vitamin. Ja, och komp.strumpoer också.

Svar på tråden Svullna ben??!!!