• Anonym (TS)

    Sverige har stora brister att tro och skydda oss kvinnor

    Hej!

    Jag som våldsutsatt kvinna märker och ser att vi kvinnor inte får rätt skydd i Sverige. Dels genom egna erfarenheter och läst och pratat med andra i samma situation.

    Jag tex är i en vårdnadstvist. Familjerätten har gjort en vårdnadsutredning som till mestadels blir till barnets och min fördel men det som handlade om våldsrelationen tar dom inte i beaktande i utredningen.

    Jag har fått skyddat boende av soc och står mycket dokumenterat av soc. Har dock inte skyddat boende längre. Sen har jag gått på kvinnojouren i 3 år på terapisamtal.

    Pappan är dömd gör våldsbrott 2 ggr och varit ofta kontakt med psykiatrin.

    Ändå säger familjerätten att eftersom han inte är dömd för brott emot mig står ord emot ord. Så då kan dom inte räkna det. Jag tycker att det står ganska klart att han varit våldsam. Varför skulle jag som kvinna ljuga om allt detta och lägga sån tid på terapi. Plus att år 2021 borde myndigheter veta att inte ens alls kvinnor vågar anmäla eller stå i en domstol framför sin förövare. Eller orka det plus ta hand om barnen.

    Självklart blir vi våldsutsatta kvinnor rädda att inte bli trodda när inte ens myndigheter tror oss.

    Då känns det lönlöst att ens anmäla.

    Förstår att vissa kvinnor kan hitta på rövarhistorier i vårdnadstvister, men när det finns en mängd bevis borde ändå det beaktas.

    Jag tex sa till dom att jag fick ett personlarm av polisen under hans värsta hotperiod. Så polisen har i alla fall hjälpt till.

    Varför har inte Sverige kommit längre i att skydda oss kvinnor från våldsamma män?

  • Svar på tråden Sverige har stora brister att tro och skydda oss kvinnor
  • Anonym (annorstädes)

    Var glad att du inte bor i något annat land. Där är det absolut värre.

  • Anonym (TS)

    Nej det blir jag inte glad över. Snarare bestört i att de länderna du pratar om inte kommit någonvart alls. Varför skulle jag bli glad över det? Det är ju tragiskt

  • Kjell2

    Våld i nära relationer är ofta svårt i ett brottsmål. Det är inte ovanligt att anmälan kommer långt efter händelsen och det inte finns vittnen eller teknisk bevisning. Tyvärr är det också som du skriver
    "Förstår att vissa kvinnor kan hitta på rövarhistorier i vårdnadstviste"

    Då det finns vissa som ljuger är det riskabelt att 100% lita på målsägande. I brottsmål gäller också att vid osäkerhet fria.

    Sen är det mycket som skulle kunna bli mycket bättre. Bevissäkring, upptagning av vittnesmål direkt, stöd åt målsägande, snabbare insatser från soc mm.

    En procrättslig ändring vore tex att ta bort omedelbarhetsprincipen, att tidiga vittnesmål skulle få större betydelse än det som sägs under huvudförhandlingen.

  • Anonym (Ghost)

    Du har ju inga bevis. Då blir det ord mot ord, eller i värsta fall förtal.

  • Anonym (Urk)
    Anonym (annorstädes) skrev 2021-01-12 19:21:36 följande:

    Var glad att du inte bor i något annat land. Där är det absolut värre.


    Så j*vla dumt.
Svar på tråden Sverige har stora brister att tro och skydda oss kvinnor