• Anonym (TS)

    Bör jag lämna? Hjälp mig!

    Detta kommer bli en lång och tung text men jag ber er verkligen att läsa när ni har tid och dela med er av era tankar, känslor och tips ????

    Jag är så fruktansvärt ledsen över det faktum att jag nog måste lämna min sambo, pappan till våra barn. Det gör mig förkrossad. Det var inte alls såhär jag såg att mitt liv skulle bli. Men vi mår så dåligt tillsammans. Jag har försökt att nå honom, prata med honom om vad vi kan göra annorlunda. Vad jag behöver. Men han vill inte prata. Han blir bara väldigt arg. Respekten är borta. Det är elaka kommentarer om att jag är sjuk, saknar självinsikt och borde söka hjälp och massa annat. Han säger åt mig att hålla käften.

    Jag har sett hur han har skrivit om mig till andra (familj och nån vän) och det fick mig nästan att kräkas. Man utläser nästan nån form av avsky mot mig. Men sex vill han ha med mig. Det tjatas och gnälls det om flera gånger i veckan. Förstår inte alls den biten. Varför vill han vara intim med någon som är så vidrig och allmänt värdelös.?!

    Hade vi inte haft hus och barn tillsammans så hade jag lämnat för kanske 2 år sedan. Men jag vill ju så gärna att det ska bli bra igen. Jag vill att mina barn ska bo med både mamma och pappa. Jag vill!! Samtidigt är det inte en bra miljö att växa upp i som det är nu.

    Tanken på allt jobb det skulle innebära att separera gör det nästan övermäktigt.

    Ni som gått igenom detta, dela gärna er erfarenhet med mig. Plus och minus.

    Edit 1: båda barnen är under 7 år.

    Edit 2: Jag är övertygad om att han har en (eller flera) diagnos(er). Han har så gott som noll självinsikt.

    Oempatisk. Alltså, han har otroligt svårt för att sätta sig in i andras känslor. På ett sätt jag aldrig stött på tidigare. Han kan heller inte förstå varför jag ibland behöver att han känner med mig, men han kan helt enkelt inte. Och han förstår absolut inte mitt behov av det för "vad gör det för skillnad om jag förstår och känner med dig, det löser ju inget"

    Han har massa olika tvångstankar/handlingar.

    Han har svårt för att tänka på någon annan än sig själv. Barnens mående och viljor är väl det enda utöver sig själv.

    Han har på fullaste allvar svårt att förstå att han inte får klämma och smeka på mig hur/när han vill. Vi är ju ihop och då är min kropp lika mycket hans som min. Han anser också att jag borde ställa upp på sex när han vill det eftersom det är nåt som får honom att må bra. Han drar på allvar liknelsen typ att jag städade din bil för det mår DU bra av, då borde du ha sex med mig för det mår JAG bra av. Har försökt förklara att det är en enorm skillnad mellan at städa och ställa sin kropp till förfogande. Men han håller inte med. Det är samma sak eftersom vi båda gör nånting för den andras skull

    Han har olika specialintressen som han snöar in på totalt i perioder. Kan vara precis vad som helst. Typ servetter. Då köper han mängder av olika servetter. Studerar dem. Ser och läser på en massa om tillverkning, material o.s.v.

    Listan kan göras hur lång som helst.

    Har ni orkat läsa allt och kan tänka er att dela med er av era tankar så skulle jag vara SÅÅÅ tacksam.

  • Svar på tråden Bör jag lämna? Hjälp mig!
  • Anonym (TS)
    Anonym (Ida) skrev 2021-01-13 21:12:56 följande:

    Är det bara dig han behandlar dåligt eller får hans föräldrar och syskon samma behandling? Jobbar han? Har han vänner?

    Min erfarenhet är att människor sällan beter sig illa bara mot en utan mot alla som ställer några krav, dvs du, hans andra familj, chefen och barnen när de blir äldre och förväntar sig mer av honom.


    Det är faktiskt bara mig. Men han och hans familj (föräldrar och syskon) har en mycket 'speciell' relation. De är också lite märkliga med märkliga tankar. Och de håller med varandra och håller varandra om ryggen i ALLA lägen. Alltså på ett sätt som nästan kan upplevas som lite stört för en utomstående.

    De står varandra väldigt nära och det är till dem han vänder sig så fort något händer. Bra som dåliga saker. Han och jag bor ihop men de var ändå de första som fick veta att han fick jobbet han hade sökt. De fick veta att han hade corona före jag fick veta det. Och då var jag ändå hemma med honom just när han fick provsvaret. Detta är bara 2 av 3588543 exempel.

    Jag står också min familj nära, speciellt en av mina systrar. Men hon håller definitivt inte alltid med mig. Jag kan ta upp saker med henne och vi kan ha en diskussion. Men tar han upp nåt med sin familj så håller de med honom i alla lägen. Han blir således aldrig "utmanad".

    Jag skrev i min trådstart om hur han skriver och talar om mig och det är nästan uteslutande med hans familj. Han skriver nåt elakt om mig och de håller med och spinner vidare på det.

    Han jobbar men har i princip inga vänner alls.
  • Anonym (mr)
    Anonym (TS) skrev 2021-01-13 21:02:39 följande:
    Hur menar du nu?
    Jag menar skilsmässoblanketten.
  • Anonym (ASD)

    För mig låter det väldigt sannolikt att din man har någon form av autism, förslagsvis Aspergers syndrom. Allt du skriver tyder på det.

    Det enda som i längden kan göra honom mer funktionell är om han går en utredning, och får bättre koll och förståelse för sig själv.

    Att, som vissa gör här, avfärda honom som "ett svin" och allt möjligt annat är såklart helt icke konstruktivt. Man kan bara hoppas att de som gör det inte jobbar med att hantera människor. 

  • Anonym (H)
    Anonym (TS) skrev 2021-01-13 22:59:32 följande:

    Det är faktiskt bara mig. Men han och hans familj (föräldrar och syskon) har en mycket 'speciell' relation. De är också lite märkliga med märkliga tankar. Och de håller med varandra och håller varandra om ryggen i ALLA lägen. Alltså på ett sätt som nästan kan upplevas som lite stört för en utomstående.

    De står varandra väldigt nära och det är till dem han vänder sig så fort något händer. Bra som dåliga saker. Han och jag bor ihop men de var ändå de första som fick veta att han fick jobbet han hade sökt. De fick veta att han hade corona före jag fick veta det. Och då var jag ändå hemma med honom just när han fick provsvaret. Detta är bara 2 av 3588543 exempel.

    Jag står också min familj nära, speciellt en av mina systrar. Men hon håller definitivt inte alltid med mig. Jag kan ta upp saker med henne och vi kan ha en diskussion. Men tar han upp nåt med sin familj så håller de med honom i alla lägen. Han blir således aldrig "utmanad".

    Jag skrev i min trådstart om hur han skriver och talar om mig och det är nästan uteslutande med hans familj. Han skriver nåt elakt om mig och de håller med och spinner vidare på det.

    Han jobbar men har i princip inga vänner alls.


    Kan du ge något exempel på hur hans familj är märkliga och har märkliga tankar?

    Han låter ju extremt familjebunden men det stora problemet känns ju som det faktum att han är elak mot dig.

    Har ni gått i familjeterapi? Om inte så gör det. Även om ni går isär så kan ni behöva hjälp med att kommunicera angående barnen.
  • Anonym (TS)
    Anonym (H) skrev 2021-01-14 09:23:09 följande:

    Kan du ge något exempel på hur hans familj är märkliga och har märkliga tankar?

    Han låter ju extremt familjebunden men det stora problemet känns ju som det faktum att han är elak mot dig.

    Har ni gått i familjeterapi? Om inte så gör det. Även om ni går isär så kan ni behöva hjälp med att kommunicera angående barnen.


    Kan tyvärr inte komma på ett exempel. Det är småsaker hela tiden. Sånt där alla hade svarat ja, förutom dem, de svarar nej. Eller tvärtom.

    Han ÄR extremt familjebunden. För familjebunden. Tycker det är bra att stå sin familj nära men dem är liksom för mycket. Hans syskon har inte heller några vänner.

    Vår stad har bara en enda familjeterapeut och där har vi varit en gång, men vi hade mycket svårt för henne. Så vi måste nog leta privat isf.
  • Mrs Moneybags

    Ofta är det så att när man ställer frågan, så vet man redan svaret. 

    Du frågar "Bör jag lämna? Hjälp mig!" 

    Det säger väl allt.

  • Anonym (TS)
    Mrs Moneybags skrev 2021-01-15 15:00:06 följande:

    Ofta är det så att när man ställer frågan, så vet man redan svaret. 

    Du frågar "Bör jag lämna? Hjälp mig!" 

    Det säger väl allt.


    Ja, jag är 95% säker på att jag borde göra det. 50% säker på att jag kommer göra det.

    Tror att jag i slutändan hade mått mycket bättre utan honom men är inte tillräckligt säker på att jag orkar lämna honom. Jag älskar honom, men vi har blivit dåliga för varandra och det gör mig så himla ledsen.
  • Anonym (cds)
    Anonym (ASD) skrev 2021-01-14 00:56:35 följande:

    För mig låter det väldigt sannolikt att din man har någon form av autism, förslagsvis Aspergers syndrom. Allt du skriver tyder på det.

    Det enda som i längden kan göra honom mer funktionell är om han går en utredning, och får bättre koll och förståelse för sig själv.

    Att, som vissa gör här, avfärda honom som "ett svin" och allt möjligt annat är såklart helt icke konstruktivt. Man kan bara hoppas att de som gör det inte jobbar med att hantera människor. 


    Så tänker jag med, Ts nämner det också själv i trådstarten. Men om varken Ts eller han själv tar tag i detta med utredning så händer ju inget?! Då kan dom inte nå framåt. Om  han inte anser att nåt är ett problem öht, ja då är det ju lite dödsdömt (iaf för Ts).
  • Anonym (TS)
    Anonym (cds) skrev 2021-01-15 17:42:55 följande:

    Så tänker jag med, Ts nämner det också själv i trådstarten. Men om varken Ts eller han själv tar tag i detta med utredning så händer ju inget?! Då kan dom inte nå framåt. Om  han inte anser att nåt är ett problem öht, ja då är det ju lite dödsdömt (iaf för Ts).


    Skrev ett långt svar som försvann när sidan hängde sig. Poängen var att jag flertalet gånger tagit upp utredning med honom, i lugna situationer, men han blir otroligt defensiv.

    Ett fåtal gånger för några år sedan tog han själv upp att han känner sig "annorlunda" men om man då nämner utredning stänger han av direkt. Han ser ingen mening med det då "de ändå inte kan bota honom"
  • Anonym (cds)
    Anonym (TS) skrev 2021-01-15 19:23:43 följande:
    Skrev ett långt svar som försvann när sidan hängde sig. Poängen var att jag flertalet gånger tagit upp utredning med honom, i lugna situationer, men han blir otroligt defensiv.

    Ett fåtal gånger för några år sedan tog han själv upp att han känner sig "annorlunda" men om man då nämner utredning stänger han av direkt. Han ser ingen mening med det då "de ändå inte kan bota honom"
    Var då tydlig, helst övertydlig med hur du känner dig i den eller den situationen. O att ni tillsammans kanske kan hjälpas åt att förbättra saker. Sagt i en icke anklagande ton. Poängtera att även om man inte kan bota så kan det kanske hjälpa dig o barnen, om man lyssnar på vad dom med kunskap vet.

    Men jag tror ändå inte på det här tyvärr..  Ungefär som den som svarade på ditt inlägg nr15. När han hotar med att inte samarbeta o underlätta för dig o barnen vid en separation;  ja då får det bli soc, Familjerätten o Försäkringskassan som får gripa in o ta itu med honom istället. Informera honom om det. Så får han väl se om dom blir lättare att tas med..
  • Anonym (TS)

    Ju mer jag läser om autism/asberger desto tydligare är det att det är där nånstans han är. Men det verkar på det jag läser som att mycket hänger på att omgivningen ska förstå och respektera dessa svårigheter. Och jag vet inte om jag klarar det.

    Igår var han lite otrevlig, svarade mig otrevligt och jag valde att inte gå in i det utan gå och lägga mig med barnen. När han sen kom och la sig ville han ligga sked. Jag avböjde och han tjatade. Till slut blev han förbannad. Slängde med kuddarna i sängen, svor och ifrågasatte vad fan det är för förhållande när han inte får ligga nära mig när han behöver det.

    Såhär är det ofta. Han får inte som han vill och han hanterar det som ett barn. Ofta då att han bara kan se det HAN vill/behöver och att jag borde ställa upp på det. Annars är jag elak/egoistisk.

  • Anonym (Känner igen mig)

    Mitt ex har aspberger och har extremt svårt med stress och fick väldig aggressiva utbrott och många gånger framför vårt barn. Flera gånger vart jag rädd. Han var elak, i varje bråk skulle han kränka min person på alka sätt och vis. Han lade sina utbrott på mig, att han har ett funktionshinder och jag måste ha förståelse och lära mig hur jag ska hantera honom för att han inte skulle få dessa utbrott. Förstår att hsn har extremt svårt att reglera sina känslor men jag klarade inte av att leva på det sättet och kände inte att det var rätt att jag hade ansvaret för att han inte skulle blir arg och få ett vredesutbrott. Jag tycker inte att man ska tolerera allt, framförallt om det personen gör gör så att man mår dåligt då behöver den lära sig vart ens gränser går och respektera dem. Om han inte överhuvudtaget vill ta hjälp så är det upp till dig om du vill fortsätta leva som du gör eller bryta upp och med största sannolikhet kommer du att må bättre. Ja, det är jobbigt att separera men efter att jag tog det beslutet och hade en tydlig plan hur jsg skulle göra praktiskt så har jag aldrig ångrat mitt beslut och känt en lättade och mår så mycket bättre än att leva med honom. Så ja det är jobbigt men tänk på dig själv och dina barn hur du och ni vill må.

  • Anonym (TS)
    Anonym (Känner igen mig) skrev 2021-01-16 10:21:06 följande:

    Mitt ex har aspberger och har extremt svårt med stress och fick väldig aggressiva utbrott och många gånger framför vårt barn. Flera gånger vart jag rädd. Han var elak, i varje bråk skulle han kränka min person på alka sätt och vis. Han lade sina utbrott på mig, att han har ett funktionshinder och jag måste ha förståelse och lära mig hur jag ska hantera honom för att han inte skulle få dessa utbrott. Förstår att hsn har extremt svårt att reglera sina känslor men jag klarade inte av att leva på det sättet och kände inte att det var rätt att jag hade ansvaret för att han inte skulle blir arg och få ett vredesutbrott. Jag tycker inte att man ska tolerera allt, framförallt om det personen gör gör så att man mår dåligt då behöver den lära sig vart ens gränser går och respektera dem. Om han inte överhuvudtaget vill ta hjälp så är det upp till dig om du vill fortsätta leva som du gör eller bryta upp och med största sannolikhet kommer du att må bättre. Ja, det är jobbigt att separera men efter att jag tog det beslutet och hade en tydlig plan hur jsg skulle göra praktiskt så har jag aldrig ångrat mitt beslut och känt en lättade och mår så mycket bättre än att leva med honom. Så ja det är jobbigt men tänk på dig själv och dina barn hur du och ni vill må.


    Tack för att du delar med dig.

    Nej jag inser ju mer och mer att det är såhär det kommer vara om vi fortsätter. Jag får ofta höra att "jag ÄR såhär, kan du inte klara av det så får du väl gå" Och jag har verkligen försökt. Men det är så svårt. Jag måste ta hänsyn till så vansinnigt mycket. Och tanken på att leva såhär tills jag dör är fruktansvärt. Jag vill vara med en jämlik VUXEN. Just nu känns det tyvärr som att han inte är vuxen. Jag vill ha respekt, omtanke, förståelse. Jag vill att han ska kunna ta egna initiativ, städa och tvätta.

    Om han handlar t.ex så handlar han bara det HAN behöver. Tror inte att det är av elakhet, han har liksom bara sig själv i tanken.
Svar på tråden Bör jag lämna? Hjälp mig!