• sextiotalist

    Är det så jobbigt att bli pappa som 40+ ?

    Nej den åldern har ingen betydelse, sambon hade passerat 40 när vi fick vårt gemensamma, brorsan har båda sina efter 40 (och vet flera som fått barn efter 40)
    Men en del är färdiga med barn vid 30 andra börjar efter 40. Så jag tror det är mer känslan som gäller.
    Sedan finns det dom som känner sig gamla vid 40 och för andra är det då man peakar.

  • sextiotalist
    Anonym (Åldersskillnad.) skrev 2021-01-13 07:59:08 följande:
    Jag vill ha barn med honom. Inte byta partner:(
    Men han vill inte ha fler barn, respektera detta
  • sextiotalist
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-01-13 08:15:43 följande:

    Nu ville jag inte ha barn med min sambo som också är äldre. Ett argument var att skaffar ni 2 barn, innan de flyttar hemifrån är han kanske 70 eller äldre. Då kommer ni kanske inte säkert att kunna ha ett vuxet liv tillsammans ni två utan hemmaboende barn. Han kanske vill ha det. Hålla reda på tonåringar istället för att njuta av pensionen.


    Eh, hur är det med matematike? Skaffar man ett barn vid 40 så är barnet 30 när man är 70.
    Sambon var 42 när vi fick vårt gemensamma. Vi har varit barnfria nu i snart 4 år, flera år innan han blev pensionär
  • sextiotalist
    Anonym (xxx) skrev 2021-01-13 11:18:31 följande:

    Något många inte tänker på är att det är ju inte bara att känna sig pigg den dagen ungen föds, att skaffa barn är ett åtagande som sträcker sig minst 20 år framåt. 


    De allra flesta är pigga långt över 60 och även 70.

    Jag är 60 så det är min åldersgrupp
  • sextiotalist
    Anonym (xxx) skrev 2021-01-13 12:18:40 följande:

    Och? Jag förstår inte din kommentar. Då får ju dessa pigga 60-åringar du känner skaffa så många barn de vill...

    Hur många barn har du hemma att ta hand om?


    Nu är sonen vuxen. Men min bror är 55+ och har två under 10.

    Visst spelar mitt svar en roll. Det verkar finnas en fördom att 60-70-åringar inte orkar något, de flesta orkar den insatsen att kunna vara förälder
  • sextiotalist
    Pinotage skrev 2021-01-13 12:46:01 följande:

    Jag tycker diskussionen är mycket intressant. Vore kul att höra vad någon man som har två kullar med barn tycker. Alltså någon som i princip hela sitt vuxna liv har hemmavarande barn. 


    Sambon, på gränsen. Men hans äldsta var 11 och 13 när sonen föddes. Han har aldrig klagat
  • sextiotalist
    Anonym (xxx) skrev 2021-01-13 13:03:11 följande:
    Fast de vill kanske orka annat än att vara förälder. Annars hade vi väl sett massor med pensionärer med små/unga barn. 
    Självklart. En del är färdiga tidigt med sitt föräldraskap, en del sent, en del vill endast ha ett barn, andra desto fler. En del kan tänka sig ha småbarn livet ut, andra tycker det är så skönt när småbarnslivet är över. 
    De flesta är nöjda med efter två eller tre barn, oavsett när de kommer i livet. 
  • sextiotalist
    Anonym (40+) skrev 2021-01-14 11:16:12 följande:

     
    Naturligtvis kan man känna sig "för gammal" för småbarn när man är typ 45. Sen att det springer runt en massa män och låtsas som att de har samma energi som när de var 25 - glöm det. Det är självbedrägeri.

    Själv blev jag pappa vid 40, och barnet är nu tre. Det fungerar. Jag är allmänt frisk, i bra form och i grunden vältränad osv. Men kommer jag orka göra det jag vill (t ex spela fotboll, springa, härja - sånt som för mig är roligt och viktigt att göra med barn) med barnet när hen är tio? Jag hoppas det. Men om jag skulle få barn idag, sen när det barnet är tio? Osäkert. Efter 45 skulle jag inte ens tänka tanken. Inte för min egen skull, utan för barnets. Barn förtjänar pigga och energiska föräldrar. Generellt pratat, såklart. I individuella fall gäller ju inga "givna" regler.

    Hur andra gör lägger jag mig inte i, då jag inte är den sort som tycker att man har rätt att sitta på avstånd och döma över andras levnadssätt och livsbeslut.

    Men igen - man kan definitivt känna sig för gammal för ett nytt barn efter 40. Samtidigt som man exempelvis längtar efter att springa nästa maraton. De två är helt olika saker. Sånt man behöver lära sig att förstå och respektera om man ska leva i relation med någon annan.


    Det räcker väl med att man är tillräckligt pigg, energisk, tja, det beror på vad man är för människotyp och vad man har för livsstil. 
    Jag tycker energiska människor är väldigt påfrestande, att det ska hända saker hela tiden. Vi är mer layback och kan absolut slöa bort en hel dag.

  • sextiotalist
    Elin P skrev 2021-01-14 13:26:26 följande:

    Ja det är jobbigt med småbarn så jag kan verkligen förstå om man inte vill ha fler efter 40. Han kanske känner sig klar med den biten? Att få barn vid 40 innebär ju också att barnet får en gammal förälder hela livet. Jag sköter om mina gamla föräldrar nu som är 75 år medan jag själv är småbarnsförälder så det är tufft.


    Tja, jag sköter inte om min gamla mamma som är 86. Tanterna i min släkt har en förmåga att bli både gamla och vara pigga länge :)

    Nej, det är inte speciellt tufft att vara småbarnsmamma när man är 40, jag har många vänner som har fått barn mellan 35 och 40 och även några som har fått barn efter 40. Ingen av oss upplevde det speciellt besvärligt.
    Nu kommer jag från en släkt där det inte alls varit ovanligt att man fick barn efter 40. De flesta har fått sina första barn efter 30 så här är det vanligt med "gamla" föräldrar.
    Endast en har behövt att ta hand om sin pappa, som fick en svår sjukdom som krävde en del insatser från barnen. 
    Jag var 37, sambon 42 när vår gemensamma föddes. Sonen har dessutom yngre kusiner på båda hållen, så jag kan nog säga att jag talar ur erfarenhet och inte tror.
  • sextiotalist
    Anonym (Ja) skrev 2021-01-14 13:45:36 följande:

    Detta är väl högst individuellt. Jag är strax över 40 och skulle aldrig skaffa en sladdis nu.

    Nu vill jag skörda det jag sått och det är stora självständiga barn.

    Sova så mycket jag vill, inte behöva skaffa barnvakt, inte sitta på ständig vakt med trappgrindar och ständig bevakning.

    Nej det var kanske kul då men idag, no way!


    Det tycker jag är orsak nog. Att man är klar med den biten i livet. Själv tyckte jag det räckte med ett barn. Inte för att han var extremt jobbigt, eller att jag tyckte nätterna var besvärliga eller så (skulle nog säga att det första tre åren var hur lätta som helst), utan av den enkla anledningen att jag inte gillar småbarnsåren, de var så trista.
    Min väninna hade kunnat haft småbarn livet nu, hon fick det yngsta när hon var 45 (då var den äldsta 17, samma pappa till alla) och hon hade gärna kunnat ha en eller två till, men då hade fått bygga ut huset rejält (totalt 5 barn)
  • sextiotalist
    Anonym (40+) skrev 2021-01-14 12:09:00 följande:
    Vi har olika syn på "energisk". I min värld betyder det inte "hyperaktiv". Utan snarare att man har tillräckligt energi när det krävs och behövs.  Och det har långt ifrån alla äldre föräldrar. Även om de, särskilt männen, inbillar sig att "jag har aldrig varit i så bra form". Detta synsätt har blivit smått komiskt nu under pandemin, då många kört med "Jag är INTE i riskgrupp, för jag är vältränad!". Som att cellerna och vävnaden skulle bry sig... Men det där är O-T

    Gällande det sista du skriver är det väl inget märkligt med det. Och jag har inga synpunkter. Folk är olika och får så vara. Själv har jag dock krav på mig att vara en fysiskt aktiv pappa. För att jag tycker det är kul. Och som barn var min största dröm att min pappa skulle orka spela fotboll, tennis, simma, klättra med mig.

    Hur andra gör är upp till dom. Var och en blir salig på sin egen tro, som det heter.
    Stackars vår son som är uppvuxna med föräldrar som avskyr fotboll och tennis, gillar inte heller att klättra eller inte är några som gillar att bada. 
    Han fick stå ut med skogspromenader, stadsbesök inne i Stockholm och museum. Har förresten en kompis som var en besvikelse för sin fotbollsintresserade far, han, enligt egen beskrivning, är född med två vänsterfötter och ogillade fotboll
  • sextiotalist
    Anonym (40+) skrev 2021-01-14 15:31:25 följande:
    Nu har jag väldigt svårt att förstå varför du känner att du måste ömka din son för det? Har han lidit av det? I så fall är det såklart synd, men så ser livet ut.

    Läste du mitt inlägg såg du att jag pratade om vad JAG uppskattade. Men liksom alla vettiga människor har jag både respekt och förståelse för att människor är och lever olika samt inget som helst intresse av att spela fotboll med ett barn som inte gillar det. Eller, för den delen, mot hens vilja släpa runt hen i skogen eller på museum. Eller på bibblan eller konserter, för den delen. Då jag själv är kulturellt intresserad (för tro det eller ej - man kan ha kulturella och intellektuella intressen samtidigt som man gillar att leka fysiskt!) hoppas jag att mitt barn gillar de ställena också. Men det märks. Jag tillhör de som har full respekt för att barn är egna individer, och att man som förälder ska anpassa sig lika mycket till barnet som barnet behöver anpassa sig till dig. Det ska vara rättvist.

    Synd om din kompis förresten. Men det där är han knappast ensam om. Finns många korkade pappor som varit såna, oavsett om det handlat om fotboll, matematik, konst, händighet eller annat. Människor utan djupare inkänning och förståelse beter sig ofta så. 
    Den där meningen gillade jag. Att likväl som man måste anpassa sig att man har ett liv med ett barn, så måste också barnet anpassa sig till det liv som är runt barnet.
    Äh, jag blir bara så matt på fokus att man får inte vara för gammal, för då kan man inte ligga på golvet och leka, spela fotboll etc. Eller den som skrev att han var så besviken för att hans pappa var för gammal för att brottas (nu tror jag inte pappan var för gammal för att brottas, utan ointresserad av att brottas)
    40-50-åringar är pigga nog att hantera ta han om barn, i alla åldrar. Att man sedan inte vill ha barn efter en viss ålder är en sak, men skylla på fysik eller att man skulle vara gammeldags, omöjlig att lära ny teknik etc, det är rena rama skitsnacket.
    Det finns föräldrar som är fantastiska och sitter i rullstol, det finns föräldrar som är fantastiska även om de är tekniska idioter
  • sextiotalist
    Anonym (Barnperspektivet) skrev 2021-01-14 17:18:09 följande:

    Varför får barnets röst och perspektiv inte höras i detta tycker du?

    Mitt tioåriga jag vidhåller att det var jobbigt att ha en pappa som var som en farfar, över 60. Han hade bra sidor förstås, men mycket som var kopplat till hans ålder var jobbigt för mig.

    Att han var fysiskt äldre och helt otänkbar i en pulkabacke eller att brottas med och inte förstod ny teknik är två exempel av hundratals jag skulle kunna ge. Mitt tioåriga jag klagade aldrig, det är nu som vuxen som jag inser att barn också har rätt att känna att saker kan vara jobbiga och utmanande och uttrycka det.


    Får väl upprepa.

    Jag kommer från en släkt med många äldre föräldrar. Och nog sjutton har man pratat om det, med tanke på dessa trådar. Nej, ingen delar din upplevelse. Men det kanske beror på att ingen förväntade sig att föräldrar skulle vara lekkamrater utan föräldrar. Brottas, spela fotboll etc gjorde man med kompisar och syskon.

    Att inte förstå teknik är mer än läggning än ålder.

    Vet du, även bland din pappas generation fanns det kunniga ingenjörer och tekniker. De tekniska prylar du höll på med har tagits fram av ingenjörer och säkert en och en annan med din papppas ålder
  • sextiotalist
    Anonym (40+) skrev 2021-01-14 22:08:16 följande:

    Alltså...jag slutar aldrig förvånas över hur många använder anekdotiska bevis för att "ge bevis" för att det ena eller andra är "rätt eller fel". 

    Enkelt uttryckt - mina erfarenheter är relevanta för mig. Dina för dig. Om de gäller majoriteten av alla andra? Mycket oklart. Då får man kolla på forskning istället.

    Min poäng är väldigt enkel - tycker man själv att man är för gammal för ett nytt barn vid typ 45 - då ÄR man för gammal för ett nytt barn vid 45. För det kan ingen annan än den berörde individen avgöra. Vad andra har för erfarenheter eller synsätt är i det individuella fallet, ofta, helt irrelevant. På samma sätt som det för det harmoniska ensambarnet är irrelevant om etta annat ensambarn led av att vara det. Intressant att diskutera, men det ena påverkar inte det andra.

    Och att människor - både vuxna och barn - har olika åsikter om vad föräldraskap är och ska vara är väl inte märkligt? Märkligt är bara när man anser att ens egna synsätt är mer upphöjt. Själv är jag en pappa på över 40, med ett litet barn. Jag skulle tycka det vore oerhört trist om jag inte kunde leka "vilt" med henne. Bland annat ramla omkull och springa och hoppa och sånt, som hon älskar när jag gör.  Att andra inte vill göra sånt skiter jag i. Vill man ha Edward Bloom-inställningen till föräldraskap är det helt fine by me. Människor fungerar olika, har olika saker att ge..


    Det finns faktiskt en viss bredd mellan pajasförälder (vilket jag tycker du beskriver dig som) till Edward Bloom
    Om man tar barnperspektiv, så avskydde jag, som barn, när vuxna tramsade, trillade omkull.  Men barn är olika, precis som vuxna är.
    Jag vidhåller fortfarande att en normalfungerande 40-50 -åring är fullt kapabel till att vara förälder och fysiskt klara av allt som en föräldern behöver klara, även till mycket små barn.
    Att man sedan vill vara en pajas-förälder, fotbollsförälder, kultur-förälder är helt individuella val och alla barn är inte nöjda med sina föräldrars sätt att vara. Det väldigt läsintresserade barnet är kanske totalt ointresserad av att ha en fotbollsspelande pappa, den fotbollsintresserade barnet kanske är jättebesviken att pappan är en kulturnörd. Men det har INGET med att vara en bra förälder.  Utan att man är olika som individer.
    Självklart är det man själv som avgör om man är i ett skede i livet om det ska vara fler barn eller om man är färdig med detta. Detta är också ett individuellt val. Själv valde jag att stanna vid ett barn, inte för att jag inte skulle orka fler barn eller var för gammal, utan för att jag tyckte småbarnstiden var så förbaskat trist, så jag var glad när den var över
  • sextiotalist
    Anonym (Barnperspektivet) skrev 2021-01-15 11:00:13 följande:

    Du har ett sätt att argumentera som jag hoppas du inte har irl för det är faktiskt ganska osympatiskt. Du tar andras personliga åsikter och upplevelser och talar om att de har fel, hånar eller förminskar. Sedan lyfter du fram din egen personliga upplevelse.

    Som ovan, du tyckte småbarnstiden var förbaskat trist och var glad att den var över.

    Att andra inte går på dig för detta är inte för att de ser detta som sanning utanför att de flesta människor faktiskt respekterar andras upplevelser. Även på nätet.


    Det var du som drog till det med barnperspektivet.

    Jag respekterar andras upplevelser, det tog jag upp om du läste vad jag skrev.

    Det finns "gamla" föräldrar som är 30, "unga" föräldrar som är 50. Dina föräldrar är ingen mall för andra föräldrar i den åldern.

    Jag har flera gånger skrivit i tråden att om man inte vill ha flera barn så är det helt ok, det jag vänder mig mot är att man med automatik anser att man är för gammal efter 40 och att alla föräldrar över 40 med automatik inte kan teknik, inte orkar.

    Det senare är mer på individnivå.

    Normalfungerande vuxna i den åldern har inga sådana begränsningar. Deras fysik, ork är tillräckligt, även med råge, tillräcklig för att vara småbarnsförälder. Sedan kan man tycka att man är klar, inte vill gå igenom detta igen. Helt ok
  • sextiotalist
    Anonym (40+) skrev 2021-01-15 12:44:55 följande:

    Du menar alltså att en förälder som tycker om att leka fysiskt med sitt snart fyra-åriga barn är en "pajasförälder"? Ja, då är jag gärna en pajasförälder. Fine by me. Så länge hon tycker det är väldigt roligt och vi trivs ihop är jag helt tillfreds med att vara det. Jag tänkte förresten åka pulka med henne efter förskolan idag. Lovar att clowna till det lite extra, när jag låtsasramlar av pulkan och rullar nerför backen. Och nej - hon tycker inte att det är "jobbigt". Jag tror nämligen inte att den sociala förmågan att låtsas uttrycka uppskattning är sådär jätteutvecklad ännu. Men den dagen den är det får man såklart, i viss mån, anpassa sina beteenden. Inga konstigheter alls. 

    Vad som inte är lika "fine" är att du uttrycker det på ett sätt som där du insinuerar att det skulle vara något dåligt, och "jobbigt för barnet". För det gör du. Ungefär som när du i mitt prat om att "spela fotboll med barnet" var tvungen att påpeka att "Jag har minsann en vän som var en besvikelse för sin fotbollsintresserade far". Jaha. Synd för honom, då. Vad det har med mig och mitt barn att göra har jag dock ingen aning om.

    Det där sättet att antyda saker är lika fånigt som att jag skulle insinuera att ditt barn led av att behöva "hänga med trista och pretto föräldrar på museum och i skogen". Vilket jag aldrig skulle göra. Vet inte ett skit om det, och utgår naturligtvis ifrån att barnet uppskattat och fått bra saker av aktiviteterna. Man kan liksom inte sitta och ha åsikter om saker man inte vet. 

    Gällande "förälder efter 40" fungerar det NATURLIGTVIS bra för många. För de allra allra flesta, som är friska och motiverade. Min enda invändning var att man som individ kan känna sig för gammal, inte ha den ork och energi man kräver av sig själv. Inte annorlunda än att vissa tycker det känns ok att börja en ny utbildning vid typ 45, medan andra känner att "Nej, jag orkar inte med en sån stor utmaning, den osäkerheten". 

    Ungefär som Edward-Blom. Eftersom jag som liten upplevde det oerhört pinsamt med föräldrar som betedde sig som så, så är det inget positivt för mig. 


    Alltså, det dissas rätt rejält när det gäller äldre föräldrar, skulle nog säga att det lilla du fått nu, är en västanfläkt om vad äldre föräldrar får på det här forumet.

    Dessutom är det väldigt mycket fokus med att vara fysiskt aktiv med barn (de flesta barn är fysiskt aktiv ändå) sällan på den andra biten. Det verbala, att umgås utan leka/busa/hålla på med idrott är något som jag aldrig varit intresserad av, men det fanns andra kanaler för det. Vi har gjort annat istället. 

  • sextiotalist
    Anonym (40+ 2) skrev 2021-01-18 06:28:28 följande:

    Men då så.

    Och han är 45 nu och ni skaffar barn inom ett år så kommer han att var pensionär innan barnet har flyttat ut,.

    Han är redan (plast)pappa til en tioåring. Din man är 55 innan den pojken flyttar hemifrån.

    Om du struntar i idag, hur mycket ork tror du en 64-åring har att hantera en tonårstrotsande 18-19-åring?


    Fungerar utmärkt. Jag var i klimakteriet när sonens tonårshormoner var som värst.

    Alltså jag har flera vänner som är där just nu, kring 60 och barn i tonåren. Jag har full respekt att man tycker att man gjort sitt när det gäller flera barn, oavsett om man är 25 eller 50.

    Däremot blir jag så trött på snacket att en 60-åring inte orkar. Det gör de flesta.

    Utöver det så brukar de flesta tonåringar passerat värsta tonårstrotset vid 18-19.

    Vi fixar även den moderna tekniken, tränar och är fysiskt i bra form.
Svar på tråden Är det så jobbigt att bli pappa som 40+ ?