• Anonym (12322)

    Svårt att svälja

    Hej!

    Har sett att många här verkar lida av hypo/hypertyreos.

    Jag har sedan 1 månad tillbaka haft extrem obehagskänsla o strupen. De känns att nånting har blivit större, har svårt att svälja ned mat, börjar bli väldigt irriterande nu.

    Fick tillbaka mina provsvar på 1177. Mitt tsh låg på 3,1. T4 på 12 . Enligt ref.intervall är det normalt. Vad låg era värden på när er sköldkörtelpoblematik startade?

  • Svar på tråden Svårt att svälja
  • Anonym (Jag)
    Anonym (12322) skrev 2021-01-13 08:47:48 följande:

    Hej!

    Har sett att många här verkar lida av hypo/hypertyreos.

    Jag har sedan 1 månad tillbaka haft extrem obehagskänsla o strupen. De känns att nånting har blivit större, har svårt att svälja ned mat, börjar bli väldigt irriterande nu.

    Fick tillbaka mina provsvar på 1177. Mitt tsh låg på 3,1. T4 på 12 . Enligt ref.intervall är det normalt. Vad låg era värden på när er sköldkörtelpoblematik startade?


    Jag har tidigare legat lågt (ner mot 0,01) i tsh men är nu inom referensvärde, även t3 och t4. Dock höga antikroppar vilket kan senare leda till en hypotyreos. Har själv problem med klumpkänsla och har utretts för detta med röntgen, dock inget som kan vara såpass stort att det känns som en klump. Men kan vara en störning i sköldkörteln som stör verserna och kan skapa denna känsla.

    Min mamma har hypertyreos och struma (förstorad sköldkörtel) på utsidan. Det blev bättre av en kort kur thacapzol, men håller koll på värdena hela tiden ifall det sticker iväg igen.

    Känner du obehag, sök värd.
  • Anonym (Hmmmm)

    Det här låter så otäckt bekant.

    Har du slem i halsen och luftrören också? Harklar du dig konstant? Hur är det efter mat?

  • Anonym (Jag)
    Anonym (Hmmmm) skrev 2021-01-13 11:17:44 följande:

    Det här låter så otäckt bekant.

    Har du slem i halsen och luftrören också? Harklar du dig konstant? Hur är det efter mat?


    Det där kan bero på magsyra som smyger sig upp och skapar irritation i halsen. Inget som behöver kännas. Lösningen på det är omeprazol 20 mg varje morgon i minst tre veckor för att hinna verka/läka.
Svar på tråden Svårt att svälja