• Wed 13 Jan 2021 11:19
    2019 visningar
    16 svar
    16
    2019

    Känns inte bra på nya förskolan

    Har nyss bytt förskola för min son 2,5 år eftersom vi har flyttat till en annan del av kommunen, har inskolning nu. Vi valde en nybyggd förskola som ligger 5 min från bostaden. Det är en stor förskola med 8 avdelningar, lokalerna inne är jättefina men utemiljön känns inte så bra. Det är en stor gård utan avgränsningar och alla barn släpps ut samtidigt. Vissa barn har västar men absolut inte alla. Barnen springer huller om buller och jag vet inte hur de har koll på vilka barn som tillhör vilken avdelning. Det är många barn som gråter, även barn som har gått på fsk ett tag. Det känns som att det är svårt för personalen att hinna se alla barn. Dessutom ligger en stor del av gården på baksidan av huset, där har jag knappt sett någon personal utan de håller sig på framsidan, men barnen kan ju gå dit. Tänker att det finns risk att något händer utan att personalen upptäcker det, alltså det är en stor byggnad och baksidan består av ett skogsparti. Tänk om ett barn ramlar eller gör sig illa, har sett små barn i 2 års åldern gå dit helt själva och ingen vuxen är i närheten. Detta gör mig så orolig.

    Jag har även vid några tillfällen under dessa två dagar sett barn som har ramlat utan att någon personal har märkt det eftersom det är så många barn och rörigt, jag fick gå och dra upp en liten flicka i 1,5-års åldern som låg och grät efter att ha ramlat i snön/ is. Hon hade inga vantar och såg ut att frysa. Ett annat barn försökte ropa på personal för att flickan skulle få hjälp men ingen hörde (förutom jag då).

    Har också reagerat på att det är en del tjafs mellan personalen och känns lite oorganiserat. Tex har jag hört en äldre personal säga till en nyanställd på ett sätt som inte kändes så trevligt. Alltså att hon höjde rösten och ifrågasatte henne, det gällde bl.a. angående när de skulle ha fruktstund. Den nyanställda sa att hon gjorde som hon fått lära sig att de ska göra och jag märkte att hon blev osäker, varför inte diskutera sådant tydligt innan istället för att komma och skälla på någon som bara har jobbat någon vecka?

    Jag funderar på att byta tillbaka till gamla förskolan som var jättebra, tyvärr ligger den cirka 3 km bort så det innebär ju att vi måste ta bussen varje dag (jag har inget körkort).

    Vad tänker ni om detta? Känner mig så orolig för att min son inte ska ha det bra och att något ska hända utan att personalen ser, men undrar om jag överdriver?

  • Svar på tråden Känns inte bra på nya förskolan
  • Wed 13 Jan 2021 17:51
    #2

    Tack för svar. Någon mer? Finns en annan förskola som ligger nära hemmet, där är gården indelad i 4 olika mindre gårdar vilket skulle kännas lite bättre, men jag vet ju inte hur personalen är där. Känns som ett alldeles för stort sammanhang för ett litet barn att springa runt på en gård med 8 avdelningar (ca 150!) andra barn. Måste vara stressande för de små.

  • Wed 13 Jan 2021 18:11
    #4

    Ingen aning faktiskt, det gick rätt snabbt att få den här platsen så det verkar inte vara några jättelånga köer här. Men säkert får vi vänta någon eller några månader i alla fall. Jag får nog avvakta lite och se, men måste säga att jag har en klump i magen över detta.

  • Wed 13 Jan 2021 20:38
    #6

    Jo jag har tänkt prata med dem. Ja jag vet inte, tycker också att det är lite märkligt och verkar dåligt planerat. 150 barn i olika åldrar springer runt över hela gården. Måste ju vara stressigt för personalen också att försöka hålla reda på sin egen avdelning. Ju mer jag tänker på det ju mer börjar det ändå luta åt att söka ny plats. Men jag ska ta ett samtal med förskolan först och se hur de tänker kring detta, kanske finns det planer på att avgränsa gården. Ett annat alternativ är ju att avdelningarna går ut i omgångar.

  • Wed 13 Jan 2021 20:43
    #7

    Men eftersom det är en nybyggd sådan här konceptförskola så verkar det ju som att det är såhär det är tänkt att det ska fungera...

  • Wed 13 Jan 2021 21:11
    #9

    Ungefär så som du beskriver det fungerade det på sonens förra förskola. Kanske inte riktigt lika bra som du beskriver, men nästan. Såg sällan barn som stod och grät själva där. Nu är det väl inte så på nya heller att barnen helt negligeras, bara att det är lätt att missa att ett barn är ledset när det är så många barn, rörigt och hög ljudvolym. Känns också som att barnen blir stressade och därmed ledsna pga. miljön de befinner sig i. Tex en pojke som grät nästan hela utevistelsen och sen satt för sig själv på en bänk, det gjorde lite ont i hjärtat. Bara tanken på att min son ska behöva ha det så, nej det känns inte bra. 

  • Thu 14 Jan 2021 09:39
    #10

    Någon mer som han input? Jag har knappt kunnat sova inatt pga oro. Det här att släppa ut 150 små barn på samma gård utan någon uppdelning av gården känns helt orimligt. Som om de vore skolbarn. Det är såklart många personal ute men det blir så otroligt rörigt. Ett exempel från häromdagen var ett litet barn som höll på att trilla från rutschkanan. En personal såg henne och hjälpte henne förstås men så frågar personalen en annan personal "vet du vad den här flickan heter?" "Nej jag känner inte igen henne" svarar personalen, sen är det inte mer ned det. Alltså det känns så opersonligt, det är så många barn på samma yta att personalen inte vet vad barnen heter eller något... är det normalt att det är så?

    Har redan sökt ny förskola till sonen men befarar att det kommer dröja till efter sommaren innan han kan byta, vet inte om de har insläpp mitt i terminen. Kämms inte bra att han ska gå där i ett halvår, men både jag och maken jobbar och har knappt några föräldradagar kvar. Även om vi skulle klara oss ekonomiskt en tid så kan ingen av oss bara säga upp sig från jobbet liksom...

  • Thu 14 Jan 2021 09:41
    #11

    Bet om ursäkt för stavfel, har som sagt sovit dåligt och skriver från mobilen

  • Sat 16 Jan 2021 20:02
    #15

    Jag har talat med förskolechefen, fick ett väldigt bra bemötande och hon förklarade tanken med gården. Hon sa även att hon kommer ta upp med pedagogerna angående att barn hade lämnats utan uppsikt på baksidan av gården. Jag kommer nog ändå ge förskolan en chans eftersom min son trots allt verkar trivas och jag vill inte att han ska behöva byta igen i onödan. Ringde även den andra förskolan i närheten och de tar inte emot besök nu pga corona så det är svårt att få en bra bild av hur det funkar där. Personen jag pratade med var inte jättevillig att svara på frågor heller, hon kanske var stressad just då.

Svar på tråden Känns inte bra på nya förskolan