• Anonym (TS)

    Måste jag berätta att personalen har covid-19

    Min sambo är jättenojjig över detta med covid-19. Har köpt andningsmask med utbytbart luftfilter och hela baletten!

    Nu har vi en son som går på förskola och idag fick jag ett mail om att två pedagoger testats positiva för covid-19. Bägge har varit på arbetet sista veckan innan jul (när vår son varit där) och testat sig nu.
    Måste jag berätta?
    De har ju redan varit på jobbet, de har smittat barnen om de har gjort det, och han har varit hemma med oss under hela jullediigheten. Vi är inte sjuka, men kan lika gärna blivit smittade redan.

    Vår son ska tillbaka till förskolan imorgon efter sin julledighet och jag är säker på att min sambo kommer säga nej eller hålla honom hemma eller kräva blodprover och fan vet.
    Jag vill inte krångla. Antingen har vi viruset eller så har vi det inte. Punkt och slut lixom.

  • Svar på tråden Måste jag berätta att personalen har covid-19
  • Anonym (.)
    Anonym (TS) skrev 2021-01-13 20:18:04 följande:

    Jag fick ett mail från föris. Det är bara jag som står med på mailinglistan, inte han.
    Vad är det mer du undanhåller honom?


  • Anonym (Hmm)

    Fattar jag det rätt nu att personalen har insjuknat nu men er son har inte varit på fsk sedan innan jul? Han kan mao inte ha blivit smittad (än). Men du behöver berätta detta för din sambo allt annat är respektlöst framförallt då han dessutom är väldigt orolig för detta. Har han sedan möjlighet att ha barnet hemma nu under inkubationstiden för de som träffat pedagogerna så är ju det jätte bra. Då minskar ju risken mycket att sonen skulle bli smittad denna gång.

  • Mascaraklumpar

    Ja, du bör berätta. Förstår att det är jobbigt att ni har olika syn på detta, men det problemet försvinner när pandemin är över. Får han däremot veta att du undanhållit information som för honom är väldigt viktig så kan det leda till långsiktig skada på ert förhållande. Det är bättre att du tar ett litet bråk nu än att det växer och blir till något mycket större.

    Sätt er tillsammans och räkna på det. Inkubationstiden är maximalt två veckor och man är mest smittsam omkring symptomdebuten (ett par dagar innan, upp till ca en vecka efter). Om ert barn blev smittat innan jul så måste barnet självt varit som allra mest smittsam för minst en vecka sedan. Det finns alltså inget ni kan göra åt detta nu då skadan redan skett.

    Sen är det ju bra om ni dubbelkollar med förskolan att personalen inte träffats under tiden de som är sjuka var smittsamma. I så fall kan ju fler vara på väg att insjukna.

  • Anonym (Svar på tal)

    TS, du kan ju också fundera på det här. Sanningen kan krypa fram till pappan ändå, hur tror du han reagerar då...? Det finns de som separerar för mindre och det här är ett rejält övertramp.

  • Anonym (Enkelt)

    Gör det enkelt för dig, vidarebefodra mailet till honom och säg åt förskolan att lägga till honom på mailinglistan. Om han ändå inte skulle läsa så är det hans ansvar.

    Här får vi båda allt sånt, men min man läser ändå inte. Jag berättar det jag vill berätta, missar han något är det hans eget fel.

  • MsFry
    Anonym (Enkelt) skrev 2021-01-14 07:42:31 följande:

    Gör det enkelt för dig, vidarebefodra mailet till honom och säg åt förskolan att lägga till honom på mailinglistan. Om han ändå inte skulle läsa så är det hans ansvar.

    Här får vi båda allt sånt, men min man läser ändå inte. Jag berättar det jag vill berätta, missar han något är det hans eget fel.


    Håller helt med här. Han har ett ansvar att se till att han får information som rör hans barn. Väljer han bort det får han skylla sig själv. Helt vansinnigt att mamman ska agera informationsförmedlare.
  • Anonym (Adde)
    Anonym (TS) skrev 2021-01-13 20:18:04 följande:

    Jag fick ett mail från föris. Det är bara jag som står med på mailinglistan, inte han.


    Varflr står han inte med på mailinglistan?
  • Anonym (Livia)
    Även om ert barn inte är smittat än, har personalen varit där någon gång mellan er son var där och idag? De kan ju ha smittat annan personal/barn som sedan smittar ert barn. Självklart ska du berätta om det här för din sambo. Allt annat är ju absurt. 

    Och du, "Antingen har vi viruset eller så har vi det inte. Punkt och slut lixom." låter så fruktansvärt ansvarslöst. Har ni fått viruset måste ni ju se till att ni inte smittar andra.
  • Anonym (Livia)
    sextiotalist skrev 2021-01-13 16:10:41 följande:
    Om han är så extrem, så nej, inkubationstiden är över med råge.
    Fast det är ju knappast "extremt" att skaffa en mask med luftfilter i dom här tiderna. För oss som flyttat från Sverige är det mer eller mindre standard och inga konstigheter. 
  • cosinus

    Jag hade låtit bli, inget blir bättre av att stressa upp en redan stressad pappa.

    Däremot kan du påminna honom om att anmäla sin egen adress till förskolans mail-lista så att du ska slippa vara den som är ansvarig för om han nås av information eller inte. Den borde han se till att få direkt.

Svar på tråden Måste jag berätta att personalen har covid-19