• Aniiee

    Köpa blandras på blocket?

    Framför allt: VARFÖR existerar hunden? Olycka? Ja, olyckor händer, även hos rutinerade uppfödare av renrasiga hundar. Medveten blandrasavel för att hundarna var söta bara för att och kanske tjäna en hacka helt utan koll och kontroll? Jag personligen anser att sånt inte ska uppmuntras.

    Även en blandrashund ska vara checkad, chippad och vaccad. 


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Aniiee
    Anonym (Hundis) skrev 2021-01-13 18:05:54 följande:
    Jag undrar mer bara vad folk anser om att köpa blandras på blocket? Varför så många är emot det.

    Va? Jag undrar om det på något sätt är sämre att köpa en hund med flera korsningar i sig? Kommentera inte om du bara ska kommentera drygt.
    Jag har faktiskt en blandras Dokumenterad som blandning av Border Collie, Bearded Collie, Labrador och Rhodesian Ridgeback, men det är inte 100% säkert. Själv tror jag att det stämmer rätt väl. Med den blandningen är det ju helt omöjligt att säga vad det blir för hund och det märks/märktes också om man jämförde syskonen i kullen. 

    Vi kan göra en liten jämförelse mellan raserna..... bara på skoj. Jag har lånat bilder från nätet

    En bearded collie.
    En gammal vallhundsras. De omtalas vara följsamma, lyhörda och lättlärda, livliga, glada och vänliga. De gillar vanligtvis både vuxna, barn och andra hundar. Problemen de brukar ha är skotträdsla, och rasen har kloproblem och njurproblem som vanliga-ish sjukdommar, även om det räknas som en generellt frisk ras. Storleksstandarden för tikar är 51-53 cm i mankhöjd och 18-27 kg och förväntas leva i 14-15 år.

    En border collie
    Också en vallhundsras. De omtalas som livliga och energiska, och krävande. De är arbetande hundar, får de inte arbeta blir de ofta antingen sjövilda eller deprimerade. De anses inte passa som ren sällskapshund och är ofta ganska tillbakadragna och avvaktande mot nya människor och hundar. Men de är lättlärda och uppmärksamma. Rasen anses relativt frisk men dras med höftledsdysplasi, ögonsjukdom, diabetes bland äldre hundar, bogskador och epelepsi. Storleksstandarden för tikar är "något lägre" än 53 cm i mankhöjd och ca 12-19 kg och förväntas leva i 10-17 år.

    En labrador
    Labradoren är en gammal apporterande hundsras. Från början inte använd till jakt, men blev en apporterande jaktras. Dock har aveln gått isär i en jakt-linje och en sällskapslinje. De omtalas som snälla och vänliga och livliga och glada hundar som älskar människor och gärna vill vara till lags. De sägs vara intelligenta med stor anpassningsbarhet och vill gärna jobba en del, vilket är anledningen till att de tidigt användes som hjälphundar av olika slag och de älskar att bära på saker, i munnen eller i sele. Samtidigt är de något av soffpotatisar. De gillar jobb, men kanske inte nödvänigtvis motion. Rasen anses frisk, men det som kan förekomma är höftledsdysplasi, armbågsproblem och ögonproblem. De har lätt att lägga på sig vikt och riskerar att bli feta, och hälta förekommer. Storleksstandarden för tikar är 55-56 cm och 25-30 kg och de förväntas leva i 10-12 år.

    Beautiful Rhodesian Ridgeback. This is the next dog breed I want! Such cool  dogs | Rhodesian ridgeback dog, Dog breeds, Dogs

    En Rhodesian Ridgeback
    Ridgebacken är numera en nästan helt ren sällskapshund, men det är en gammal vakt- och jaktras, och de har det i sig. De omtalas vara självständiga och samtidigt något veka, mentalt. Eller känsliga, om man vill. De dras med rädslor så som skotträdsla och kan bli rädda hundar. Annars är de tillgivna och familjekära, intelligenta hundar. Rasstandarden för tikar är 61-66 cm i mankhöjd och 30-40 kg. De förväntas leva i 10-13 år.

    Med all denna information, kan du gissa hur min hund ser ut och är? Gör gärna ett försök =)
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Aniiee

    WTF, alla bilderna försvann utom den sista..... 

    Redo. Trying.... Funkar det inte får du/ni googla



    Bearded collie



    Border collie



    Labrador


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
Svar på tråden Köpa blandras på blocket?